Rodina a jej význam
Rodina a jej význam
SOC
Rodina- je spoločensky schválená forma
spolužitia rodičov a detí. Členovia rodiny sú spojený pevnými príbuzenskými vzťahmi, žijú v spoločnej domácností, spolupracujú pri
plnení rodinných úloh, navzájom si pomáhajú, vytvárajú si vlastné zvyklosti, rituály, tradície.
Znaky
rodiny:
- je zastúpené
dieťa
– žijú v jednej domácnosti
– citovo podfarbené vzťahy
– spoločné hospodárenie
– každodenný blízky
kontakt
– súdržnosť, spolupatričnosť
Sociológia rodiny – je sociologická, odvetvová
disciplína, ktorá sa zaoberá rodinou ako sociálnym javom, analyzuje a skúma sociálnu charakteristiku rodiny.
Historický vývin
rodiny- divošstvo(skupinové manželstvo), barbarstvo(párové
manželstvo),civilizácia(súčasnosť).
- divošstvo- typické skupinové manželstvo, ktoré malo 2
fázy:
- a) endogamické manželstvo- vznikalo medzi členmi rodového spoločenstva, ktoré patrili k tej istej generácii.
Voľnosť pohlavných stykov.
- b) exogamické manželstvo- už sa nezakladalo na pokrvnom príbuzenstve, ale
ženy s jedného rodu sa spájali z mužmi iného rodu. Z rodinného kruhu boli vylúčení bratia a sestry.
- barbarstvo- prevláda párová rodina. Typické bolo zoskupenie podľa párov pri čom jeden muž mal
s pomedzi početných žien jednu hlavnú ženu a naopak.
- civilizácia- vzniká monogánna rodina. Páry sa
postupne oddelili od rodovej pospolitosti a začali žiť samostatne. Vzniká nová monogánna rodina, ktorá je schopná svojou prácou zabezpečiť
základné potreby na prežitie.
Manželstvo- spoločensky schválená forma spolužitia muža a ženy. Je založená
na princípe dobrovoľného rozhodnutia oboch, vzájomnej lásky, vernosti, pomoci a rovnoprávnosti. Hlavným cieľom vstupu do manželstva je
založenie rodiny a riadna výchova detí. Môžu doň vstúpiť len plnoletý občania, duševne zdravý, ktorý nie sú v príbuzenskom pomere,
ani v žiadnom inom zväzku.
Nestabilita manželstva v súčasnosti ovplyvňuje:
- vysoká sociálna mobilita
-
emancipácia žien
- omyl pri výbere partnera
- tolerancia rozvodovosti
Rodičovstvo- je súhrn osobných
vlastností, teoretických poznatkov, praktických zručností, ktoré sú potrebné na to, aby rodič dokázal zabezpečiť zdravé potomstvo
a vychovávať ho pre potreby spoločnosti.
Typy rodiny:
- podľa formy usporiadania rodiny- je to
členenie podľa príbuzenských vzťahov:
- a) nukleárna- skladá sa z manželov a detí,
- b)
rozšírená- rodičia, deti a ďalší príbuzný,
- c) orientačná- rodina, v ktorej sme sa
narodili,
- d) prokreačná- vzniká vstupom do manželstva, človek nemá postavenie
rodiča
- podľa vzoru autority- členenie podľa toho, kto má v rodine hlavné slovo:
- a)
patriarchálna- hlavou rodiny je otec,
- b) matriarchálna- hlavou rodiny je matka,
- c)
egalitárna- moc, prestíž je rovnomerne rozdelená medzi muža, ženy
- podľa odovzdávania
pôvodu- členenie z hľadiska odvodenia pôvodu potomstva:
- a) patrilineárna,
- b)
matrilineárna- pri určovaní pôvodu sa vychádza z pôvodu matky,
- c) bilaterálna- z pôvodu otca
a matky
- podľa štruktúry- členenie podľa toho, kto tvorí rodinu a aké zastúpenie v nej
má:
- a) dvojrodičovská- základná rodina,
- b) jednorodičovská- chýba z niektorých z jej
členov,
- c) párová- bezdetná,
- d) náhradná- rodina s nevlastnou matkou,
otcom.
Typy manželstva:
- podľa usporiadania vzťahov manželov:
- a)
monogamia- manželstvo 1 muža a 1 ženy,
- b) polygamia- manželstvo 1 osoby s viacerými
osobami- polygýnia- manželstvo 1 muža a viacerých žien, polyandria- manželstvo 1 ženy a viacerých
mužov,
- c) skupinové- manželstvo niekoľkých mužov a niekoľkých žien
- podľa
preferovaného okruhu výberu manželského partnera:
- a) endogamické- manželstvo partnerov pochádzaných z tej
istej sociálnej skupiny,
- b) exogamické- manželstvo s partnermi, ktorí pochádzajú z iných sociálnych
skupín
SCR
Funkcie rodiny:
- biologicko-reprodukčná- rodina vytvára
optimálne podmienky na zabezpečenie reprodukcie čiže pre biologické trvanie spoločnosti 2.
ekonomická- funkcia rodiny spočíva v materiálnom zabezpečení všetkých členov
rodiny 3.
výchovno-socializačná- rodina je prvou skupinou s ktorou dieťa príde do kontaktu. V nej sa učí
základy komunikácie, hygieny, správania sa.
Výchova v rodine učí dieťa akceptovať určité hodnoty, dieťa sa
učí sociálnym rolám, vzťahom, náboženstvám, soc. vzťahom, učia sa chápať ekonomiku. Učí sa chápať význam generačných
vzťahov
- emocionálna a psychohygienická –spočíva v uspokojení citových potrieb všetkých členov rodiny
a zabezpečenie ich citového rozvoja. Rodičia a súrodenci si navzájom poskytujú potrebnú starostlivosť čo ovplyvňuje fyzické a psychické
zdravie.
5.
ochranná funkcia–ochranná funkcia má poskytnúť dieťaťu domov, ktoré dieťa chráni z každej
strany
Náhradná rodinná starostlivosť- je to forma starostlivosti o dieťa v prípade, že rodina z nejakých
dôvodov nemôže plniť funkciu, ktorú by plniť mala podľa zákona o rodine.
Dôvody
pre ktoré je dieťa zverené do náhradnej starostlivosti: smrť rodičov, výkon trestu rodičov, osamelé matky, ktoré sa zrieknu
dieťaťa, nízka morálna a intelektuálna úroveň rodičov, alkoholizmus, neprispôsobilosť rodičov na právne úkony.
Formy
náhradnej rodinnej starostlivosti:
1. osvojenie
(adopcia)
2. pestúnska
starostlivosť
3. náhradná osobná starostlivosť
- osvojenie
(adopcia)- je to forma rodinnej starostlivosti, v ktorej ide o prijatie cudzieho dieťaťa za svoje. Pri adopcii jednotlivec, alebo
manželia, ktorí si adoptujú dieťa nadobúdajú k nemu rovnaké práva a povinnosti ako kedy boli biologickými rodičmi. Vzniká na základe
súdneho rozhodnutia. Cieľom je vytvoriť dieťaťu podmienky na rozvoj. Druhy adopcii:
- a) zrušiteľná
adopcia- povinnosti prechádzajú na adoptívnych rodičov, ale má v rodnom liste svoje pôvodné meno a priezvisko. Dieťa do 1 roku
môže byť adoptované len tým zrušiteľným spôsobom b) nezrušiteľná adopcia
–odlišuje sa tým, že do rodného lista sú zapísaní adoptívni rodičia
Osvojiteľom môže
byť: -
fyzická osoba, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom
rozsahu;
–osobné, zdravotné a morálne
predpoklady;
–medzi osvojiteľom a osvojencom musí byť primeraný vekový rozdiel;
-
osoba, ktorá je zapísaná do zoznamu žiadateľa na adopciu
- pestúnska starostlivosť- je špeciálna
forma starostlivosti o dieťa. Štátom garantovaná náhradná rodinná starostlivosť. Štát zabezpečuje finančné prostriedky pre pestúnov aj
deti náhradnej rodinnej starostlivosti. Biologickí rodičia majú právo stretnúť sa so svojím dieťaťom a majú vyživovaciu povinnosť.
Výživné platia na účet ÚPSVaR v mieste trvalého bydliska. Pestúni musia absolvovať odbornú 26 hod. prípravu.
Pestúnom
sa môže stať:
- manželský pár, alebo 1 z manželov, ak je to 1 z manželov vyžaduje si súhlas z 1 manžela;
- prípade
to môže byť jednotlivec.
Byť náhradným rodičom nie je obmedzené počtom vlastných detí.
- náhradná osobná
starostlivosť- je to zverenie maloletého dieťaťa do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby nie rodičom. Biologickí rodičia si
neplnili povinnosti voči dieťaťu, ale majú právo aj po zverení dieťaťa inej osobe sa s dieťaťom stýkať a sú povinní plniť si
vyživovacie povinnosti a platiť osobe, ktoré je dieťa zverené na základe rozhodnutia súdu. Táto forma náhradnej starostlivosti si
nevyžaduje odbornú prípravu.
Môže to byť:
- starí rodičia, ktorí majú k dieťaťu
vzťah
SCG
Typy rodín:
- podľa úplnosti jej
členov:
- a) úplná- je taká, v ktorej žijú obaja rodičia, manželia a aspoň 1 dieťa, v tejto rodine sú
jasné roly každého člena.
Túto rodinu delíme podľa spôsobu spolužitia:
- a)
harmonická- dobré vzťahy, výchova má svoje pravidlá, detí sú akceptované a odmeňované, vyvíjajú sa zdravé osobnosti
;
- b) konsolidovaná- táto rodina je navonok úplná, ale vo vnútri sú jej vzťahy narušené, čo sa odráža na výchovu
detí, deti sú dezorientované a unikajú z rodiny, v tejto rodine sa vyskytujú problémy ako je: záškoláctvo, fajčenie,
alkohol;
- c) doplnená- je taká, keď z partnerov po rozvode vstupuje spolu s deťmi do nového
vzťahu;
- d) disharmonická- táto rodina nefunguje
- b) neúplná- je rodina, v ktorej
žije rodič a dieťa. Táto rodina vzniká z: úmrtia 1 rodiča, rozvodu manželstva, odchodu z 1 partnerov, rozhodnutia ženy ostať slobodnou
matkou
- podľa špecifických príznakov:
Túto rodinu delíme na:
- a)
rodina, v ktorej sa pácha násilie;
- b) rodina, v ktorej 1 člen je chorý;
- c) rodina, v ktorej 1 člen je
alkoholik
- podľa etnickej príslušností:
- a) utečenecká rodina;
- b) rómska
rodina
- ďalšie typy rodín:
- a) východisková- z ktorej pochádza každý z nás,
z tejto rodiny si odnášame- vzory správania, schopnosť kooperovať- vzory tradície, názory, takáto rodina môže poskytnúť násilie,
predsudky;
- b) funkčná- normálová, harmonická, zdravá, ide o rodinu kde sú jasné pravidlá, je tam veľa smiechu,
humoru, atmosféra v tejto rodine je pozitívna.
Model výchovy- komplex výchovných otázok o tom, aký
typ pozície prevláda v rodine o vzťahu k dieťaťu.
Štýl výchovy- predstavuje pravidlá, ktoré sa rodičia riadia vo
výchove svojich detí.
Štýly výchovy:
- a) autoritatívny- štýl založený na zákazoch
a príkazoch;
- b) liberálny- akceptuje a uprednostňuje potreby a požiadavky dieťaťa pred požiadavkami a potrebami
rodiča. Rodič uplatňuje voľný štýl pôsobenia bez výrazného kladenia požiadaviek na aktivitu a konanie dieťaťa a bez primeraného
zaťažovania a zapájania dieťaťa do života rodiny;
- c) demokratický- zlaďuje požiadavky rodiča a dieťaťa,
rešpektuje oba subjekty ako rovnocenných partnerov. Rodič akceptuje dieťa, jeho potreby, požiadavky a záujmy a pôsobí na neho prirodzenou
autoritou.
Ďalšie štýly:
- štýl výchovy založený na zákazoch a príkazoch;
- štýl výchovy
založený na ochrane rodiny;
- štýl výchovy, ktorí rodičia vkladajú svoje nesplnené plány do detí;
- štýl založený na
perfekcionizme;
- štýl výchovy založený na nedôslednosti;
- optimálny štýl
výchovy.
ŠPP
Rodina postihnutého:
- fáza šoku
a popretia- neprijateľná skutočnosť, nechcú nič počuť o starostlivosti o také dieťa, lekár- nosí zlé správy „náhradný
vinník“;
- fáza postupnej akceptácie a vyrovnanie sa s problémom- rodičia majú záujem o ďalšie informácie
(zdravotné, výchovné), chcú poznať príčinu postihnutia, dosť často tu dochádza k rezignácií- akceptácia názoru, že sa nič nedá
robiť a dôsledkom môže byť zbytočná stagnácia vývoja dieťaťa, v tých oblastiach, kde by nemusela byť;
- fáza
realizmu- rodičia sa zmierili zo skutočnosťou a snažia sa zmieriť dôsledky postihnutia
Zones.sk – Zóny pre každého študenta