Osobnosť sociálno – výchovného pracovníka
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 580
Uložení: 204
Osobnosť sociálno – výchovného pracovníka
PSY
Osobnosť je psychofyzický systém regulujúci vzťahy človek – svet.
V laickom ponímaní- osobnosť, označenie pre slávneho, známeho, významného človeka.
V odbornom psychologickom ponímaní- podľa neho je každý človek osobnosťou (bezdomovec, hlboko mentálne retardovaní).
Štruktúra osobnosti – je usporiadanie vlastnosti osobnosti do určitého celku, pričom vlastnosti vzájomne spolu súvisia a vytvárajú jednotu.
Štruktúra osobnosti pozostáva z týchto skupín vlastností:
- Aktivačno – motivačné,
- Vzťahovo – postojové,
- Sebaregulačné,
- Dynamické,
- Vôľové,
- Výkonové.
- Aktivačno – motivačné – majú charakteristický znak aktivizáciu osobnosti človeka, do činností určitým smerom. Patria sem tieto vlastností: potreby, pudy, záujmy, ašpirácie, ciele, životné plány, zvyky.
- Vzťahovo – postojové – sú také vlastností, ktoré predstavujú systém hodnôt, ktorých osôb uprednostňuje pri hodnotení rôznych javov, skutočností a ktoré sa riadi vo vlastnom správaní a konaní. Patria sem: charakter, postoje, viera a ideály.
- Sebaregulačné – sú také vlastnosti osobnosti, ktoré slúžia na reguláciu, usmernenie, správania a konania. Patria sem: sebauvedomenie, sebapoznanie, sebakoncepcia, svedomie a sebakritika.
- Dynamické – sú také vlastnosti osobnosti, ktoré určujú: tempo, silu, intenzitu prežívania a správania človeka. Patrí sem: temperament.
- Vôľové – vôľa ako proces cieľavedomého a zámerného sebaovládania. Je to proces zameraný na vedomé dosahovanie určitých cieľov pričom človek prekonáva prekážky. Patria sem: cieľavedomosť, zásadovosť, vytrvalosť, rozhodnosť, sebaovládanie, samostatnosť, iniciatívnosť.
- Výkonové – sú takou skupinou vlastnosti, ktoré predurčujú výkon človeka v určitej oblasti. Patria sem: vlohy, schopnosti, vedomosti, zručnosti, návyk.
Typológia osobnosti- je zaraďovanie ľudí do určitých typov podľa určitých znakov.
- Podľa prevládajúcich telesných tekutín rozdelili starovekí filozofi Hippokrates, Golenos ľudí do 4 skupín:
- Sangvinik- krv
- Cholerik- žlč
- Flegmatik- hlien
- Melancholik- čierna žlč
- Sangvinik- vyznačuje sa priateľskosťou, otvorenosťou, povrchnosťou, ovplyvniteľnosťou
- Cholerik- vyznačuje sa iniciatívnosťou, podnikavosťou, impulzívnosťou, panovačnosťou
- Flegmatik- vyznačuje sa samostatnosťou, vytrvalosťou, pomalosťou, uzavretosťou
- Melancholik- vyznačuje sa svedomitosťou, usilovnosťou, pesimizmom, roztržitosťou
- Podľa Sprangera (Šprangera)- vytvoril typológiu, ktorej základom je delenie ľudí do typov podľa toho, aké hodnoty a postoje v živote uprednostňujú a o čo sa v živote usilujú:
- Teoretický – je to individualista, teoretik s abstraktným myslením
- Ekonomický – prioritou sú úžitkové hodnoty, respektívne osobný prospech, uprednostňuje blahobyt a pôžitky
- Estetický – uvažuje viac citovo ako teoreticky
- Sociálny – prioritou je pomáhanie ľuďom
- Mocenský – má rád moc a neznáša konkurenciu
- Náboženský – ľahostajný k materiálnym hodnotám, všetko podriaďuje vyšším cieľom
- Podľa Sheldona rozdeľujeme: vychádza z toho ako postava vyzerá a k tomu pripísal vlastnosti:
- Endomorfný- postava mäkká, zaoblená, typ uvoľnený, zameraní na ľudí.
- Mezomorfný- postava svalnatá, atletická, typ energetický, odvážny.
- Ektomorfný- postava vysoká, chudá, typ umelecký založený.
- Podľa Kretschmera rozdeľujeme ľudí na 3 typy:
- Piknický- nízka tučná postava, guľaté formy, krátke končatiny s ochabnutým svalstvom, sklon k ukladaniu tuku. Vlastnosti: dobrosrdečnosť, naivita.
- Astenický- chudá postava, nízka telesná váha, úzke ramena dlhé kostnaté končatiny, šľachovité svalstvo, úzky plochý hrudník, upadnuté brucho a čelná časť tváre mimoriadne vyvinutá(vysoké čelo). Vlastnosti: dráždivosť, chladnosť.
- Atletický- súmerne stavaná postava, dobre vyvinutá kostra s pevným svalstvom, široké ramena. Vlastnosti: pokojný, húževnatý.
- Jung rozdeľuje ľudí na :
- Extrovert – spoločenský typ, rád rozpráva, je rád medzi ľuďmi, je usilovný, túži stále po niečom novom, toleruje bolesť, preferuje zamestnania kde má kontakt s ľuďmi, V škole neustále vyhľadáva spolužiakov, chce s nimi hovoriť, rád je obdivovaný.
- Introvert– uzatvorený, plachý, má rád samotu, citlivý, vážny, uprednostňuje zamestnania kde pracuje sám, veľa nerozpráva, je citlivý na bolesť, V triede sedí sám, ticho, nezapája sa, nerád vystupuje pred triedou, bojí sa.
MSP
V etickom kódexe sú obsiahnuté požiadavky na morálne vlastnosti SP: spravodlivosť, zodpovednosť, rešpektovanie súkromia, sociálne cítenie, úcta a slušnosť, schopnosť pracovať v tíme, dôveryhodnosť, zdvorilosť. Najviac zdôrazňovanými požiadavkami sú: morálna bezúhonnosť, humánnosť a zrelá osobnosť, iniciatíva a dynamika.
Humánnosť- SP má záujem o ľudí, o ich individuálne osudy a problémy.
Iniciatíva- podnet SP, aby klient postupne začal riešiť svoje problémy.
Dynamika- pohotovosť SP k potrebným zmenám.
Komplexné morálne základy:
- Sociálne správanie- nediskriminovať klienta; rešpektovanie autonómnosti klienta- právo klienta rozhodovať o sebe; zachovať ľudskú dôstojnosť- slušná komunikácia, úcta ale nestratiť vlastnú dôstojnosť- neakceptovať nevhodné a nepríjemne správanie klienta.
- Kompetencie a profesionálny rast- soc. práca sa chápe ako služba, ktorá v sebe obsahuje ochotu pomôcť, čiže SP dáva svoje profesionálne schopnosti a zručnosti, do služieb tým, ktorí jeho pomoc potrebujú.
- Bezúhonnosť- legislatívna požiadavka na výkon profesie.
- Vzdelávanie a výskum – SP svoje poznatky z praxe má dať k dispozícií aj k ostatným členom. Pri realizácií výskumu musí dodržiavať etické pravidlá.
- Morálna zodpovednosť– zodpovednosť voči klientovi, voči zamestnávateľovi, voči profesionálnej obci, voči vlastnej osobe.
Profesionálne požiadavky na SP:
Kompetencie v sociálnej práci sa chápu ako požiadavky, ktoré sa kladú na profesiu sociálnej práci. Pojem kompetencia obsahuje dve roviny: prvou rovinou je informované vzdelávanie, druhou je skúsenosť/ získané informácie prostredníctvom praxe.
Byť kompetentným- znamená disponovať určitými právomocami pre konkrétny okruh pôsobnosti.
Kompetentné konanie- konať v zmysle týchto právomocí, so znalosťou problematiky a so zodpovednosťou za svoje konanie.
Medzi profesionálne kompetencie zaraďujeme:
- Schopnosť sebainštrumentalizácie- využívať sám seba ako pracovný nástroj. Svoje vedomosti, zručnosti využíva v prospech klienta, flexibilitu.
- Schopnosť komunikovať a kooperovať- znalosť verbálnej a neverbálnej komunikácie. SP musí disponovať: empatickým prístupom, schopnosťou komunikovať v jazykovej rovine klienta, asertívnym správaním, schopnosťou nezaujatého, objektívneho hodnotenia informácií, schopnosťou počúvať.
- Schopnosť iniciovať klienta na spoluprácu- schopnosť zorientovať sa v probléme a plánovať potrebné riešenie. Ide o usmerňovanie komunikácie medzi jednotlivými aktérmi.
- Schopnosť podporovať klienta a viesť ho k zodpovednosti- posilňovanie klienta vo viere vo vlastné schopnosti.
- Schopnosť zasahovať a poskytovať služby- poskytovať službu na požadovanej úrovni.
- Nástrojová kompetencia- SP dokáže dobre ovládať nástroje, teda metódy a techniky sociálnej práce, ide o využitie teoretických vedomostí v praxi.
- Reflexívna kompetencia- je založená na schopnosti nestratiť a nepoprieť vývoj, ale integrovať ich do svojej profesionálnej výbavy.
- Sociálna kompetencia- empatický prístup, dodržiavanie hraníc.
V súvislosti s praktickými skúsenosťami pre formovanie SP má význam:
Supervízia- je odborné sprevádzanie praxou, za účasti skúseného a odborne pripraveného SP- supervízora.
Autosupervízia- schopnosť analyzovať vlastné profesionálne konanie.
Etický kódex – na Slovensku bol prijatý v r. 1997 v Žiline a vychádza z etického kódexu sociálnych prác z r. 1976. Je systematicky usporiadaný súbor noriem a pravidiel, ktorý je potrebné dodržiavať pri výkone tejto profesie. Zahŕňa normy správania, ale aj tie, ktoré sa často porušujú.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Osobnosť - štruktúra osobnosti | Referát | 1 779 slov | |
Ako chápe psychológia pojem osobnosť | Učebné poznámky | 228 slov | |
Osobnosť človeka | Referát | 821 slov | |
Osobnosť a faktory ovplyvňujúce vývoj psychiky | Referát | 1 063 slov | |
Osobnosť | Učebné poznámky | 2 638 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | Referát | 634 slov | |
Osobnosť | Učebné poznámky | 209 slov | |
Osobnosť a štruktúra osobnosti | Referát | 1 613 slov | |
Psychológia osobnosti | Referát | 862 slov | |
1.2. Vlastnosti osobnosti | Referát | 247 slov | |
1.1. Znaky osobnosti | Referát | 99 slov | |
Výkonové vlastnosti osobnosti | Referát | 435 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | Referát | 573 slov | |
PsychoTest - Test osobnosti | Referát | 305 slov | |
Osobnosť - črty a schopnosti | Maturita | 330 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#reflexivna kompetencia #maturitné otázky sociálno-výchovný pracovník #morálno-vôľové vlastnosti #sebaregulačné postoje osobnosti #sebakritika referaty #sebakoncepcia #supervízia #reflexícna kompetencia #kompetencie sociálneho pracovníka #socialno vychovny pracovnik #profesionálne správanie sa #socialne kompetencie #Najlepší pracovnik #Profesionálne kompetencie sociálneho pracovníka #sebaregulacne vlastnosti osobnosti #profesionálny rast