Osobnosť sociálno – výchovného pracovníka
Osobnosť sociálno – výchovného pracovníka
PSY
Osobnosť je psychofyzický
systém regulujúci vzťahy človek – svet.
V laickom ponímaní- osobnosť, označenie pre slávneho, známeho,
významného človeka.
V odbornom psychologickom ponímaní- podľa neho je každý človek osobnosťou (bezdomovec, hlboko
mentálne retardovaní).
Štruktúra osobnosti – je usporiadanie vlastnosti osobnosti do
určitého celku, pričom vlastnosti vzájomne spolu súvisia a vytvárajú jednotu.
Štruktúra osobnosti pozostáva z týchto
skupín vlastností:
- Aktivačno – motivačné,
- Vzťahovo –
postojové,
- Sebaregulačné,
- Dynamické,
- Vôľové,
- Výkonové.
- Aktivačno
– motivačné – majú charakteristický znak aktivizáciu osobnosti človeka, do činností určitým smerom. Patria sem tieto
vlastností: potreby, pudy, záujmy, ašpirácie, ciele, životné plány, zvyky.
- Vzťahovo – postojové – sú
také vlastností, ktoré predstavujú systém hodnôt, ktorých osôb uprednostňuje pri hodnotení rôznych javov, skutočností a ktoré sa riadi
vo vlastnom správaní a konaní. Patria sem: charakter, postoje, viera a ideály.
- Sebaregulačné – sú také
vlastnosti osobnosti, ktoré slúžia na reguláciu, usmernenie, správania a konania. Patria sem: sebauvedomenie, sebapoznanie, sebakoncepcia,
svedomie a sebakritika.
- Dynamické – sú také vlastnosti osobnosti, ktoré určujú: tempo, silu, intenzitu
prežívania a správania človeka. Patrí sem: temperament.
- Vôľové – vôľa ako proces cieľavedomého
a zámerného sebaovládania. Je to proces zameraný na vedomé dosahovanie určitých cieľov pričom človek prekonáva prekážky. Patria sem:
cieľavedomosť, zásadovosť, vytrvalosť, rozhodnosť, sebaovládanie, samostatnosť, iniciatívnosť.
- Výkonové
– sú takou skupinou vlastnosti, ktoré predurčujú výkon človeka v určitej oblasti. Patria sem: vlohy, schopnosti, vedomosti,
zručnosti, návyk.
Typológia osobnosti- je zaraďovanie ľudí do určitých typov podľa určitých
znakov.
- Podľa prevládajúcich telesných tekutín rozdelili starovekí filozofi Hippokrates, Golenos ľudí do 4
skupín:
- Sangvinik- krv
- Cholerik- žlč
- Flegmatik-
hlien
- Melancholik- čierna žlč
- Sangvinik- vyznačuje sa priateľskosťou,
otvorenosťou, povrchnosťou, ovplyvniteľnosťou
- Cholerik- vyznačuje sa iniciatívnosťou, podnikavosťou,
impulzívnosťou, panovačnosťou
- Flegmatik- vyznačuje sa samostatnosťou, vytrvalosťou, pomalosťou,
uzavretosťou
- Melancholik- vyznačuje sa svedomitosťou, usilovnosťou, pesimizmom,
roztržitosťou
- Podľa Sprangera (Šprangera)- vytvoril typológiu, ktorej základom je delenie ľudí do typov podľa
toho, aké hodnoty a postoje v živote uprednostňujú a o čo sa v živote
usilujú:
- Teoretický – je to individualista, teoretik s abstraktným
myslením
- Ekonomický – prioritou sú úžitkové hodnoty, respektívne osobný prospech, uprednostňuje
blahobyt a pôžitky
- Estetický – uvažuje viac citovo ako teoreticky
- Sociálny – prioritou
je pomáhanie ľuďom
- Mocenský – má rád moc a neznáša
konkurenciu
- Náboženský – ľahostajný k materiálnym hodnotám, všetko podriaďuje vyšším
cieľom
- Podľa Sheldona rozdeľujeme: vychádza z toho ako postava vyzerá a k tomu pripísal
vlastnosti:
- Endomorfný- postava mäkká, zaoblená, typ uvoľnený, zameraní na
ľudí.
- Mezomorfný- postava svalnatá, atletická, typ energetický,
odvážny.
- Ektomorfný- postava vysoká, chudá, typ umelecký založený.
- Podľa
Kretschmera rozdeľujeme ľudí na 3 typy:
- Piknický- nízka
tučná postava, guľaté formy, krátke končatiny s ochabnutým svalstvom, sklon k ukladaniu
tuku. Vlastnosti: dobrosrdečnosť, naivita.
- Astenický- chudá postava, nízka telesná váha, úzke
ramena dlhé kostnaté končatiny, šľachovité svalstvo, úzky plochý hrudník, upadnuté brucho a čelná časť tváre mimoriadne
vyvinutá(vysoké čelo). Vlastnosti: dráždivosť, chladnosť.
- Atletický- súmerne stavaná postava,
dobre vyvinutá kostra s pevným svalstvom, široké ramena. Vlastnosti: pokojný,
húževnatý.
- Jung rozdeľuje ľudí na
:
- Extrovert – spoločenský typ, rád rozpráva, je rád medzi ľuďmi, je usilovný, túži
stále po niečom novom, toleruje bolesť, preferuje zamestnania kde má kontakt s ľuďmi, V škole neustále vyhľadáva spolužiakov, chce
s nimi hovoriť, rád je obdivovaný.
- Introvert– uzatvorený, plachý, má rád samotu, citlivý, vážny, uprednostňuje
zamestnania kde pracuje sám, veľa nerozpráva, je citlivý na bolesť, V triede sedí sám, ticho, nezapája sa, nerád vystupuje pred triedou,
bojí sa.
MSP
V etickom kódexe sú obsiahnuté požiadavky na morálne vlastnosti
SP: spravodlivosť, zodpovednosť, rešpektovanie súkromia, sociálne cítenie, úcta a slušnosť, schopnosť pracovať v tíme,
dôveryhodnosť, zdvorilosť. Najviac zdôrazňovanými požiadavkami sú: morálna bezúhonnosť, humánnosť a zrelá osobnosť,
iniciatíva a dynamika.
Humánnosť- SP má záujem o ľudí, o ich individuálne osudy
a problémy.
Iniciatíva- podnet SP, aby klient postupne začal riešiť svoje
problémy.
Dynamika- pohotovosť SP k potrebným zmenám.
Komplexné morálne
základy:
- Sociálne správanie- nediskriminovať klienta; rešpektovanie autonómnosti klienta- právo klienta
rozhodovať o sebe; zachovať ľudskú dôstojnosť- slušná komunikácia, úcta ale nestratiť vlastnú dôstojnosť- neakceptovať nevhodné
a nepríjemne správanie klienta.
- Kompetencie a profesionálny rast- soc. práca sa chápe ako služba, ktorá v sebe
obsahuje ochotu pomôcť, čiže SP dáva svoje profesionálne schopnosti a zručnosti, do služieb tým, ktorí jeho pomoc
potrebujú.
- Bezúhonnosť- legislatívna požiadavka na výkon profesie.
- Vzdelávanie a výskum
– SP svoje poznatky z praxe má dať k dispozícií aj k ostatným členom. Pri realizácií výskumu musí dodržiavať etické
pravidlá.
- Morálna zodpovednosť– zodpovednosť voči klientovi, voči zamestnávateľovi, voči profesionálnej obci,
voči vlastnej osobe.
Profesionálne požiadavky na SP:
Kompetencie
v sociálnej práci sa chápu ako požiadavky, ktoré sa kladú na profesiu sociálnej práci. Pojem kompetencia obsahuje dve
roviny: prvou rovinou je informované vzdelávanie, druhou je skúsenosť/ získané informácie prostredníctvom praxe.
Byť
kompetentným- znamená disponovať určitými právomocami pre konkrétny okruh pôsobnosti.
Kompetentné
konanie- konať v zmysle týchto právomocí, so znalosťou problematiky a so zodpovednosťou za svoje konanie.
Medzi
profesionálne kompetencie zaraďujeme:
- Schopnosť sebainštrumentalizácie- využívať sám seba ako
pracovný nástroj. Svoje vedomosti, zručnosti využíva v prospech klienta, flexibilitu.
- Schopnosť komunikovať
a kooperovať- znalosť verbálnej a neverbálnej komunikácie. SP musí disponovať: empatickým prístupom, schopnosťou komunikovať
v jazykovej rovine klienta, asertívnym správaním, schopnosťou nezaujatého, objektívneho hodnotenia informácií, schopnosťou
počúvať.
- Schopnosť iniciovať klienta na spoluprácu- schopnosť zorientovať sa v probléme a plánovať potrebné
riešenie. Ide o usmerňovanie komunikácie medzi jednotlivými aktérmi.
- Schopnosť podporovať klienta a viesť ho
k zodpovednosti- posilňovanie klienta vo viere vo vlastné schopnosti.
- Schopnosť zasahovať a poskytovať
služby- poskytovať službu na požadovanej úrovni.
- Nástrojová kompetencia- SP dokáže dobre ovládať
nástroje, teda metódy a techniky sociálnej práce, ide o využitie teoretických vedomostí v praxi.
- Reflexívna
kompetencia- je založená na schopnosti nestratiť a nepoprieť vývoj, ale integrovať ich do svojej profesionálnej
výbavy.
- Sociálna kompetencia- empatický prístup, dodržiavanie hraníc.
V súvislosti
s praktickými skúsenosťami pre formovanie SP má význam:
Supervízia- je odborné sprevádzanie praxou, za
účasti skúseného a odborne pripraveného SP- supervízora.
Autosupervízia- schopnosť analyzovať vlastné
profesionálne konanie.
Etický kódex – na Slovensku bol prijatý v r. 1997 v Žiline a vychádza z etického kódexu
sociálnych prác z r. 1976. Je systematicky usporiadaný súbor noriem a pravidiel, ktorý je potrebné dodržiavať pri výkone tejto profesie.
Zahŕňa normy správania, ale aj tie, ktoré sa často porušujú.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta