Psychické procesy a stavy
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 263
Uložení: 357
Psychické procesy a stavy
PSY
Pomocou psychických procesov sa odohráva prevažná časť interakcie človeka s okolitým svetom. Ich priebeh sa mení s vývinovými zmenami, stavom organizmu, vplyvom prostredia. Zaraďujeme medzi ne napríklad: pociťovanie, vnímanie, myslenie...
Psychický stav- je momentálna schopnosť človeka realizovať akákoľvek aktivita. Je viac- menej dočasný. Medzi psychické stavy zaraďujeme napríklad: pozornosť.
Pociťovanie:
- je proces získavania „surových“ informácii z vonkajšieho aj vnútorného prostredia a ich premena do podoby nervových impulzov, ktoré mozog ďalej využíva.
- zrakové:
- podnet: elektromagnetické vlny zo svetelného zdroja;
- zmyslový orgán (receptor): oko;
- psychický zážitok: pocit farby (rozlišujeme kvalitu, tón, jasnosť a sýtosť farby);
- sluchové:
- podnet: zvukové vlny, ktoré vznikajú chvením predmetov (20 - 20000 hertzov);
- zmyslový orgán: ucho;
- psychický zážitok: zvuky (rečové pocity, tóny a hrmoty - hluky), rozlišujeme výšku, silu, farbu zvuku;
- čuchové:
- podnet: molekuly uvoľňované určitou látkou do vzduchu;
- zmyslový orgán: čuchové bunky umiestnené v nosovej sliznici;
- psychický zážitok: pachy (vône, zápachy);
- chuťové:
- podnet: chemické látky rozpustené v ústach (v slinách alebo vo vode);
- zmyslový orgán: chuťové poháriky umiestnené v sliznici jazyka;
- psychický zážitok: chute (slaná, sladká, kyslá, horká);
- tepelné:
- podnet: teplota vzduchu a predmetov;
- zmyslový orgán: temperatúrne body umiestnené na povrchu tela;
- psychický zážitok: bolesť z chladu, chlad, teplo, horúčosť, pálčivá bolesť;
- tlakové:
- podnet: mechanické pôsobenie predmetov alebo vzduchu na povrch tela;
- zmyslový orgán: zakončenia nervových buniek v koži, tzv. tlakové telieska;
- psychický zážitok: dotyk a tlak;
- pociťovanie bolesti:
- podnet: akýkoľvek podnet dostatočne silný na to, aby mal za následok poškodenie tkaniva, nadprahové podnety, poruchy činnosti jednotlivých orgánov, prudké zmeny polohy a rovnováhy, nadmerné svalové napätie ;
- zmyslový orgán: nervové zakončenia rozmiestnené po celom tele;
- psychický zážitok: bolesť (bodavá, tupá, pálčivá, nárazová...);
- kinestetické:
- podnet: zmena polohy a narušenie rovnováhy pre pociťovanie pohybu je to napätie a uvoľnenie vo svaloch a šľachách;
- zmyslový orgán: labyrint vo vnútornom uchu;
- psychický zážitok: informácia o polohe nášho tela v priestore, o jeho stave v zmysle pokoja a pohybu, o polohe a stave jednotlivých údov nášho tela a spolu s ostatnými zmyslami sa zúčastňujú na vnímaní času, priestoru, tlaku a bolesti
orgánové (viscerálne) pocity;
- vznikajú činnosťou vnútorných zmyslových orgánov;
- signalizujú stav a činnosť orgánov trávenia, dýchania, krvného obehu a rozmnožovacích orgánov.
Vnímanie:
- je odrážanie vonkajšieho sveta v mysli;
- vnem- odraz predmetov a javov ako celkov vo vedomí človeka.
Základné vlastnosti:
- celostnosť - vnemy sú obrazom nejakého celku;
- výberovosť - sústreďuje sa len na niektoré zo všetkých podnetov;
- významovosť - podnety vnímame ako nositeľov nejakého významu.
Základné druhy - vnímanie:
- tvaru- formy a veľkosti, uskutočňuje sa prostredníctvom zraku, hmatových analyzátorov, ale uplatňuje sa aj skúsenosť;
- priestoru- umiestnenie v priestore, uskutočňuje sa spoluprácou zrakového a pohybového analyzátora a skúsenosti, zahŕňa aj vnímanie veľkosti a hĺbky;
- hĺbky (vzdialenosť)- predovšetkým akomodáciou šošovky;
- vzdialenosti- najmä pohybovým a sluchovým analyzátorom;
- pohybu- zrakom, ale aj sluchom;
- času- nemáme na to osobitný orgán, zakladá sa na skúsenosti- je to vlastne vnímanie následnosti, postupných zmien.
Sociálne vnímanie- vnímanie iných ľudí, s ktorými sa stretávame, a sociálnych situácii, do ktorých sa dostávame (povaha interakcie, poradie - prvý dojem, projekcia, haloefekt, efekt dobroty).
Typy vnímania:
- analytický- zameriava sa na detaily, problém vyvodiť všeobecné závery;
- syntetický- zameriava sa na celok, neprihliadanie k detailom však môže viesť k nesprávnym záverom;
- analyticko-syntetický- snaží sa vnímané rozčleňovať na detaily a následne vnímať v rámci celku;
- emocionálny- nezacieľuje na pochopenie zmyslu, ale na prežívanie, na city, nízka objektivita.
Predstavivosť- predstavy a fantázia:
Predstavivosť- človek môže mať vo svojom vedomí názorné obrazy vonkajších predmetov a javov aj vtedy, keď tieto práve nepôsobia na jeho receptory.
Predstava- obraz utvorený vo vedomí bez priameho pôsobenia podnetov na zmyslové orgány.
Podľa spôsobu vzniku delíme predstavy na:
- pamäťové- viac-menej presná reprodukcia pôvodného zážitku vo vedomí;
- a) jedinečné - predstavy niečoho konkrétneho;
- b) všeobecné - schematické, najvšeobecnejšie črty daného predmetu;
- fantazijné- tvorba nových názorných obrazov;
- anticipačné (cieľové)- predstavujú obrazy toho, čo nás čaká, čo plánujeme.
Fantázia- druh obrazotvornosti, vedie k utvoreniu fantazijných predstáv:
- rekonštruujúce- obraz krajiny, ktorú sme nikdy nenavštívili si predstavujeme podľa jej opisu, mapy;
- tvorivé- obrazy javov a predmetov, ktoré doteraz neboli vytvorené;
- bdelé snenie- utváranie predstáv, ktoré sa vzťahujú na vlastnú želanú budúcnosť;
- spánkové sny- sú osobitným druhom, nemajú priamy pôvod v reálnej skutočnosti - neúmyselná fantázia;
- halucinácie- osobitný druh, vznikajú pri nenormálnom stave (horúčky), duševných chorobách, človek ich považuje za vnemy.
Predstavové typy:
- zrakový- prevaha zrakových predstáv, ľahkosť ich uchovania a vybavenia (tváre ľudí, oblečenie)- maliari;
- pohybový- ľahkosť uchovania a reprodukcie pracovných, hravých, športových, tanečných pohybov;
- sluchový- akustické predstavy - hudobníci, herci, recitátori;
- zmiešaný- v rovnakej miere predstavy hociktorého typu.
Pozornosť:
- psychický stav človeka, ktorý sa prejavuje v zameraní a v sústredenosti vedomia na určité predmety a javy;
- mimovoľná- neúmyselná, vyvolávajú ju podnety z vonkajšieho prostredia, najmä vlastnosti týchto podnetov: sila (hrom), veľkosť (hrad), nevšednosť, nápadnosť (nový model auta), neočakávanosť (výkrik), zmena a pohyb(reklama), zaujímavosť (dej filmu), pestrosť (kvetinový sad);
- zámerná- úmyselná, človek ju udržiava vôľovým úsilím, je náročnejšia, vyčerpávajúcejšia;
- roztržitosť- neschopnosť sústrediť pozornosť v danej chvíli na potrebný objekt
vnútorná pozornosť- zameraná na vlastné prežívanie.
Vlastnosti pozornosti:
- rozsah (kapacita)- počet podnetov, ktoré pozornosť obsiahne;
- koncentrácia- ako dlho je daná osoba schopná nepretržite sledovať určité predmety;
- oscilácia- kolísanie, výkyvy pozornosti, môžu byť zapríčinené vnútornými i vonkajšími podnetmi;
- rozdeľovanie pozornosti- súčasné sústredenie sa na viacero podnetov;
- prenášanie pozornosti- vedomé premiestňovanie pozornosti z jedného podnetu na iný (vodič, pilot);
- selektivita- výberovosť, sústredenosť na určitý podnet a ignorácia bezvýznamných podnetov z okolia;
- roztržitosť- vyvolaná napr. únavou.
Pamäť:
- psychický proces odrazu minulého prežívania a správania vo vedomí človeka;
- trvalé a pevné stopy v mozgovej kôre.
Fázy:
- zapamätanie- vštepovanie do pamäti, jednorazovým alebo opakovaný pôsobením podnetov;
- pamätanie- podržanie v pamäti, čas od zapamätanie po vybavenie;
proces zabúdania- podstatou zabúdania je, že sa mení povaha zapamätaného v: kvalite (presnosť je menšia), štruktúre (zložky sa preskupujú, vypadávajú), zmene istoty (menšia istota v presnosti vybavenia), pohotovosti (čím sme viac zabudli, tým je pohotovosť vybavenia menšia); zabúdanie má význam kladný (nepríjemné zážitky), záporný (dôležité vedomosti);
- vybavovanie- aktivizácia minulej skúsenosti, stupne:
- a) znovupoznanie- opätovné pôsobenie pôvodných podnetov;
- b) spomínanie- minulé zážitky sa vybavujú bez priameho pôsobenia podnetov;
- c) reprodukcia- zapamätané a vybavené sa zhoduje.
Druhy pamäti:
- ultrakrátkodobá (senzorická)- informácie uchováva krátky čas - prchavé záznamy toho, čo prežívame;
- krátkodobá- zapamätanie na krátky čas, kontroluje prenos do dlhodobej pamäte, obmedzená kapacita;
- dlhodobá- odrazy javov a zážitkov, ktoré si pamätáme pomerne dlhý čas, od niekoľko dní až po dlhé roky.
Podľa toho, ako rýchlo a ľahko si zapamätáme a vybavujeme rôzne druhy podnetov, rozlišujeme:
- a) názorný typ- názorné podnety;
- b) slovno-logický typ- verbálny materiál, pojmy a myšlienky ;
- c) emocionálny typ- city, citovo podfarbené zážitky;
- d) pohybový typ- pohyby, je základom manuálnych schopností a športových výkonov.
Myslenie:
- záverečný stupeň procesu poznávania.
Podstatou je vykonávanie myšlienkových operácii:
- analýza- rozčlenenie celku na časti;
- syntéza- spájanie vyčlenených častí - myšlienkové zjednocovanie;
- porovnávanie- zisťujeme tak podobnosť a odlišnosť medzi viacerými predmetmi a javmi;
- zovšeobecnenie- myšlienkové zisťovanie a spájanie spoločných vlastností do skupiny;
- konkretizácia- opak zovšeobecnenia, vyvodenie vlastností jedného konkrétneho prípadu z poznania všeobecných zákonitostí, najťažšia myšlienková operácia;
- abstrakcia- vyčleňovanie podstatných znakov, zatiaľ čo ostatné znaky sú zanedbávané;
- dedukcia- usudzovanie z všeobecného na konkrétne.
Druhy myslenia:
- konkrétne- vzťahy medzi predmetmi musia byť vo vnemovom poli mysliaceho;
- abstraktné- vlastné iba človeku, ide o chápanie vecí, ktoré nie sú bezprostredne dané;
- konvergentné- celá myšlienková operácia sa uberá smerom nájsť riešenie;
- divergentné- hľadá všetky možné riešenia a vyberá najvhodnejšie.
Reč:
- slúži na vyjadrenie výsledkov myslenia a zároveň slúži na vyjadrenie prežívania vôbec.
Reč- nástroj myslenia, forma dorozumievania.
Jazyk- prostriedok dorozumievania, nástroj reči.
Delenie reči:
- vnútorná- reč „pre seba“, ktorou myslíme, je skrátená, stručná;
- vonkajšia- človek sa ňou vyjadruje navonok vo zvukovej podobe;
- hovorená- spôsob vyjadrovania myšlienok nahlas;
- písaná- chýbajú sprievodné znaky preto je pre čitateľa i pisateľa náročnejšia.
City a emócie:
- vyjadrujú prežívanie vzťahu človeka k veciam a javom okolitého sveta, k sebe samému, k svojmu konaniu, k iným ľuďom.
Emócie- nižšie city, najjednoduchšie zážitky spojené s uspokojovaním alebo neuspokojovaním primárnych fyziologických potrieb (smútok, strach, zlosť, radosť, dôvera, znechutenie, prekvapenie).
City- trvalejšie emócie spojené s vyššími potrebami, hodnotami človek a života, potrebami myslenia a prežívania, kultúrnymi potrebami.
Základné druhy citov:
- telesné city- prežívame nimi stav nášho organizmu, vnútornú rovnováhu (homeostáza) a jej narušenie;
- citové reakcie- reagujeme nimi na niečo, čo prichádza zvonka;
- môžu byť slabé, stredné, silné;
- náhle a silné reakcie sa nazývajú afekty (smiech, hnev, plač, radosť, zúrivosť), citové reakcie sú krátkodobé, ale so silným citovým prežívaním;
- rozdeľujeme ich na útočné (hnev), obranné (strach), a sociálne (city závislosti);
- citové stavy- dlhšie trvajúce a nie príliš intenzívne prežívanie svojho subjektívneho stavu;
- nálada- dlhšie trvajúci citový stav, má slabšiu intenzitu, ovplyvňuje pozitívne i negatívne, môže byť povznesená (veselosť), skleslá a depresívna (utiahnutosť), stiesnená a skľúčená, zlostná (útočnosť);
- vášne (náruživosti)- silný a hlboký cit, ktorý sa zmocňuje celého človeka, jeho myšlienok i činnosti, napr. vášeň pre hromadenie majetku, prácu, márnivosť, športová, pijanská, čitateľská vášeň;
- strach- najčastejšia obranná citová reakcia, zdrojom môže byť človek, konkrétny predmet, prechádza od nepokoja, mierneho zľaknutia, prekvapenia cez obavu, zdesenia až po panický strach
- tréma- duševný stav emočného charakter, ktorý sa prejavuje zvýšeným citovým napätím, obavou, úzkosťou, nesmelosťou, od trémy je veľmi blízko k frustrácii
- citový vzťahy- dlhodobé citové intenzívne prežívanie k predmetom, ľuďom, ktorý majú pre nás osobitnú hodnotu;
- zo všetkých citov trvajú najdlhšie (rodičovská láska);
- základné citové vzťahy: sympatia - antipatia, láska - nenávisť, priateľstvo - nepriateľstvo, obdiv - pohŕdanie, pýcha – pokora.
Vôľa:
- psychický proces, ktorým človek riadi svoju činnosť zameranú na dosiahnutie vedome vytýčených cieľov a prekonáva prekážky;
- východiskovým bodom vôľového konania je uvedomelá potreba alebo úloha, kým konečným bodom je dosiahnutie vytýčeného cieľa.
Fázy vôľového konania:
- príprava vôľového konania- uvedomenie si potreby činnosti, motivácia konania, motívy konania
- rozhodovanie- konkretizácia cieľa a spôsob činnosti, boj motívov, konflikt rozhodovania, úroveň rozum – rozum alebo rozum - srdce, impulzívne konanie, skratové konanie
- uskutočňovanie rozhodnutia- dosiahnutie vytýčeného cieľa, prekážky sú vonkajšie (prírodné a sociálne prostredie) a vnútorné (sú v samotnom človeku).
silná vôľa- húževnatosť, sebaovládanie, rozhodnosť, vytrvalosť
slabá vôľa- nerozhodnosť, ovplyvniteľnosť, impulzívnosť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Psychické procesy a stavy | Učebné poznámky | 1 326 slov | |
Psychické zdravie | Referát | 658 slov | |
Psychické procesy osobnosti | Referát | 1 158 slov | |
Psychické procesy | Referát | 539 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vlastnosti psychickych procesov a stavov #psychicke procesy a stavy #zovšeobecnenie #vnútorná a vonkajšia komunikácia #selektivita #duševné vlastnosti #psychicke stavy