PSY
Novorodenec:
- ľudský plod sa rodí 38 – 42 týždni;
- primeraná hmotnosť je 3300 – 3400 g a výška je 50 cm;
- obdobie trvá približne 1 mesiac;
- toto obdobie je obdobím adaptácie – prispôsobovanie sa novému prostrediu;
- novorodenec prispôsobuje teplotu tela vonkajšiemu prostrediu;
- musí samostatne dýchať, prijímať potravu a vylučovať nepotrebné látky z organizmu.
Vývin zmyslov:
- zrakové vnímanie– vníma objekt vzdialený 20-30 cm, nie je rozvinutá akomodácia, nevie aktívne sledovať pohyb objektu, ktorý ho zaujme, nevidí rovnako ostro predmety bližšie a vzdialené, aby sa vyvíjal zrak potrebuje dieťa dostatok podnetov;
- sluchové vnímanie– pomerne dobre vyvinutý sluch , dokáže rozlišovať najmä vysoké tóny, v prvom mesiaci vie odlíšiť zvuky ľudskej reči od ostatných zvukov, nízke tóny vyvolávajú u novorodenca aktivitu, vysoké ju skôr tlmia. Materinský hlas má pre dieťa väčšiu hodnotu ako akýkoľvek iný ľudský hlas;
- dotyky, teplota a zmeny polohy– dotyk dlane stimuluje hmatový reflex, najprirodzenejším hmatovým kontaktom je dojčenie, je citlivý na teplotu a chlad, na chlad reaguje negatívnymi emóciami a pri primeranej teplote, príjemných dotykoch a pohyboch je spokojný.
Správanie novorodenca:
- prevažnú časť dňa aj noci prespí, v priemere je to 20 hodín a 4 hodiny bdie;
- aktivita má charakter senzomotorického správania = na väčšinu podnetov reaguje pohybom;
- správanie je riadené vrodenými nepodmienenými reflexami – žmurká, plač, hlad..., reflexami, ktoré slúžia na prežitie novorodenca – sací reflex, motorický reflex;
- na podnety reaguje krikom a plačom – signalizujú jeho potreby, inak dieťa plače keď je hladné a inak keď ho niečo bolí.
Vzťah matky k dieťaťu
- je základom socializácie novorodenca, ale aj jeho celkového vývinu a učenia sa;
- prvoradý je dotykový kontakt, matkin hlas, jej pohľady, mimika tváre, dojčenie, nosenie dieťaťa na rukách;
- ak tieto kontakty chýbajú vedieť to k deprivácii, frustrácii a rôznym poruchám vývinu.
Citový vývin
– prežívanie je veľmi jednoduché, môžeme ho označiť ako prežívanie príjemného (pozitívne pocity) a nepríjemného (negatívne citové prežívanie), čo je spojené s uspokojením, alebo neuspokojením základných potrieb dieťaťa.
Dojča:
- obdobie od začiatku 2 mesiaca do 1 roka;
- názov obdobia je odvodený od prevažujúceho spôsobu výživy- materské mlieko;
- dieťa veľmi rýchlo rastie a zvyšuje sa jeho telesná hmotnosť – v 1 roku narastie o 50 až 55%, 9-10 kg.
Motorický vývin– významné medzníky:
Psychický vývin:
- zrakové vnímanie:
- v 2 mesiaci sa dieťa dokáže zrakom sústrediť na objekt;
- v 3 mesiaci sleduje veci v pohybe;
- v 3 a 4 mesiaci rozpoznáva osoby okolo seba;
- v 9 mesiaci začína vnímať priestor;
- sluchové vnímanie:
- je dôležité pre rozvoj reči
- od 4 mesiaca začína dieťa produkovať zvuky, donekonečna ich opakuje a počúva svoj vlastný rečový prejav;
- vo 4 a 5 mesiaci dieťa lokalizuje zvuk;
- v 7 mesiaci sa slovo dieťaťu stáva podnetom na činnosť, rozlišuje tóny, vníma melódiu a rytmus;
- myslové vnímanie:
- objavujú sa prvé náznaky konkrétneho myslenia (dieťa rozlišuje osoby, predmety, objavuje súvislosti);
- pamäť:
- prejavuje sa znovu poznaním, to je poznaní osôb a predmetov s ktorými už prišlo do kontaktu.
Citový vývin:
- je viazaný na uspokojenie, alebo neuspokojenie potrieb;
- dieťa nasýtené, suché , oddýchnuté a v prítomnosti matky = spokojnosť, radosť;
- dieťa v opačnej situácii = nespokojnosť, ďalšie city: zlosť, strach, hnev....
Sociálny vývin:
- v rodine je dôležitý nie len kontakt s matkou, ale aj s otcom, súrodencami, starými rodičmi a inými ľuďmi.
Batoľa:
- trvá od konca 1. roka po dovŕšenie 3. Roka;
- názov je odvodený od pohybu v priestore, pohyb je nedokonalý – batoľavý;
- dieťa je samostatnejšie, aktívnejšie, rozširuje sa priestor v ktorom sa dieťa pohybuje;
- najvýznamnejšie zmeny sú v rozvoji reči, chôdze a pohybu;
- hlavná forma učenia – napodobňovanie.
Telesný vývin:
– dieťa naďalej rastie a zväčšuje sa jeho hmotnosť, rastie už oveľa pomalšie ako v predchádzajúcom období;
- vyrovnávajú sa telesné disproporcie medzi veľkosťou hlavy a trupu;
- v chôdzi nemá dieťa ešte veľkú istotu, ale pohybová aktivita je veľmi intenzívna;
- schopnosť ovládať vlastné telo sa zvyšuje, dieťa sa učí ovládať vylučovanie;
- spresňuje sa vnímanie tela, odráža sa to na koordinácii pohybov.
Psychický vývin:
- zrakové vnímanie– úroveň tohto vnímania charakterizuje farebné vnímanie;
- vyčleňuje predmety z pozadia a ich identifikácia;
- sluchové vnímanie– pokrok v tomto vnímaní podmieňuje rozvoj rečí, i základ do hudobných schopností;
- typický je zmysel dieťaťa pre rytmus už začiatkom 2 roka;
- charakteristické je výrazné uplatnenie hmatu vo vnímaní;
- pamäť a predstavy– vznikajú mimovoľné, sú konkrétne a spojené s emocionálnymi podnetmi;
- funguje už proces zapamätávania, podržanie v pamäti a vybavenie z pamäti;
- predstavy sú dosť nejasné a časovo ich dieťa ešte nevie ohraničiť;
- tvoria sa základy používania fantázie;
- myslenie a reč– vzájomne sa podmieňujú, slovo sa stáva symbolom vecí a zastupuje skutočné predmety;
- myslenie je obrazno – konkrétne, označuje konkrétne veci, udalosti, deje;
- najčastejšia otázka dieťaťa je Čo je to?;
- dieťa komunikuje v 14 – 15 mesiaci len jedným slovom, ktoré má široký význam;
- v dvoch rokoch začína dieťa tvoriť 2 – slovné vety;
- reč je nepresná agramatická, až medzi druhým a tretím rokom si deti osvojujú pravidlá syntax, rozširuje sa pasívny aj aktívny slovník, dieťa vie skloňovať, ale rod použije nesprávne;
- na konci obdobia už dieťa správne zaraďuje slová do viet, začína tvoriť súvetia, zrozumiteľne komunikuje s dospelými, vie vyjadriť svoje potreby, myšlienky, city.
Motorický vývin
hrubá motorika:
- chôdza sa zdokonalí od pár krôčikov na začiatku 1. roka k samostatnej a istej chôdzi na konci 3. roka;
- v 2 rokoch sa dieťa učí: -utekať;
-zastaviť sa bez opory;
-zvládať nerovnosti terénu;
-prekračovať prah;
-chodiť po schodoch;
-vie skákať na mieste;
-skočiť z malej výšky;
-zatáčať pri chôdzi;
- pred 3. rokom prejde po doske, zvládne jazdu na trojkolke;
jemná motorika:
- rýchlo sa zdokonaľuje;
- dieťa zlaďuje, spresňuje pohyby rúk, vie postaviť vežu s kociek, v 3 rokoch aj most, pyramídu;
- vie navliekať gorálky, vkladať guličky do fľaše;
- pokroky v motorických zručnostiach mu umožňujú zvládať mnohé prvky sebaobsluhy;
-vie manipulovať s hrnčekom, lyžicou, uterákom, mydlom;
-vie zachovávať čistotu, používať WC a obliekať sa;
- zapínanie gombíkov a zaväzovanie šnúrky ešte dobre nevie.
Osobnostný vývin:
- je na jednej strane poznamenaný osamostatňovaním dieťaťa a na druhej strane realizáciou potreby istoty a bezpečia;
- dieťa má veľa energie, behá, lezie, skáče, kričí, rozpráva;
- potrebu činnosti a aktivity uspokojuje v hrách a v manipulácii s predmetmi;
- výrazne sa objavuje potreby byť s druhými ľuďmi;
- hovoríme o prvých prejavoch vôle, autoregulácií a činnosti zameranej na cieľ
vie voliť medzi dvoma činnosťami;
- okolo 3 roka si začína dieťa uvedomovať seba svoje ja – prejavuje sa to u úsilí robiť veci samostatne bez pomoc dospelých;
- ak mu niekto bráni robiť to čo chce, objavujú sa u dieťaťa prejavy zlosti, plač, krik, dieťa reaguje negatívne, vzdorom = obdobie prvého vzdoru (začiatok 2 až 3 roky).
Vývin sebauvedomenia má 2 fázy:
Sebapresadzovanie dieťaťa má 2 zložky:
Citový vývin:
- prebieha veľmi intenzívne, batoľa dáva svoje city najavo veľmi spontánne, často a živo;
- vidieť už náznaky citového zámeru a citovej pamäti;
- po 2 roku prejavuje svoje city smiechom pri hre, ale aj zlosťou a krkom pri neuspokojení jeho potrieb;
- city už majú svoje zafarbenie : pozitívne a negatívne city, citové zameranie = radosť z prítomnosti matky, obavy z neznámych ľudí;
- dieťa prejavuje intenzívne strach, obavu, zlosť aj neistotu, bojí sa tmy, lekára a intenzívne reaguje pri bolesti;
- strach vyvoláva aj vlastná predstavivosť.
Sociálny vývin:
- dieťa je stále závislé od matky a od ľudí, ktorí ho obklopujú;
- okruh ľudí s ktorými sa stretáva sa postupne rozširuje;
- deti si začínajú tvoriť diferencované vzťahy k jednotlivým členom rodiny, k domácim zvieratám, hračkám a veciam okolo seba;
- dieťa sa učí najmä napodobňovaním – vzorom sú mu pri tom dospelý okolo neho;
- prítomnosť dospelých prežíva veľmi živo a intenzívne, potrebuje ich;
- neuspokojenie potreby, mať okolo seba ľudí, nadväzovať kontakty vedie k frustrácii a deprivácii;
- koncom druhého roka začína dieťa nadväzovať kontakty s rovesníkmi pri hrách.
V tomto období rozlišujeme aktívnu a pasívnu separáciu:
MSP
Vyhľadávanie klientov:
Komunikácia s detským klientom- dieťa do 15. rokov. Je nespôsobilý na právne úkony- treba ustanoviť pri spolupráci zákonného zástupcu (rodič, kurátor, pestún), ktorý bude klienta zastupovať, prípadne jeho súhlas na spoluprácu. Prispôsobiť úroveň komunikácie v súvislosti s jeho psychickou úrovňou, nepoužívať odborné slová, nezrozumiteľne. SP musí počítať s väčšou emočnou zraniteľnosťou.