Osobitosti rómskeho etnika
Osobitosti rómskeho etnika
SOC
Marginalizácia- vytváranie vzťahov sociálnej nerovnosti.
Marginálny človek- človek žijúci na okraji spoločnosti.
Druhy marginalizácie:
- ekonomické- súvisí s chudobou, týka sa napríklad: Rómov, bezdomovcov, nezamestnaných. Je spojená s hrozbou kultúry a spoločenskej izolácie;
- symbolické- súvisí so stereotypmi a predsudkami spoločnosti, napríklad: náboženská sekta, sexuálne menšiny.
Charakteristika rómskeho etnika:
Rómovia- (Róm- muž)- je súhrnné označenie rómskeho etnika.
Romológia- veda o Rómoch.
Romistika- veda o rómskom jazyku.
ATZIGÁN, MANUSH- cigáň, kočovník.
História Rómov- predchodcovia rómov boli domovia. Pochádzajú z Indie hoci predtým sa hovorilo, že pochádzajú z Egypta. Po skúmaní jazyka vedci prišli na to, že prišli k nám z Indie.
Dôvody prečo odišli z Indie:
- pre nedostatok potravy a časté suchá;
- pre veľmi prísny kastový systém.
Delenie na kasty (stavy):
- urodzení brahmani- učenci, kňazi;
- kšatriovia- bojovníci;
- vašajú- remeselníci, obchodníci, chovatelia dobytka;
- šúdrovia- remeselníci;
- nedotknuteľní- zberači mŕtvol, zametači, odstraňovali nečistoty, pálili prádlo, spaľovači mŕtvol, nemohli sedieť za stolom.
- v ktorej kaste sa človek narodil, do tej patril celý život aj celé jeho potomstvo;
- príslušníci z 1 kasty sa nemohli oženiť s príslušníkom z inej kasty;
- každá kasta mala svoje práva a povinnosti;
- tieto kastové systémy pretrvávajú dodnes.
Rómovia odišli z Indie v 9.-10.st. Na SVK prišli v roku 1219. Sťahovanie Rómov trvá celé obdobie a trvá dodnes. V roku 1423 boli vydávané tzv. glejty- pasy, podľa ktorých sa Rómovia mohli bezpečne pohybovať po krajine. V 13.st. v Uhorsku už bolo veľa Cigáňov. Miestami sa vytvárali rómske dediny. Na SVK sú rómovia zastúpení rugummi. Boli diferencovaní ako sociálne a kultúrne zaostalá skupina obyvateľstva. Po celé obdobie sa im odmietalo priznať, že majú svoj jazyk, kultúru, etnické podvedomie. V 80. rokoch vláda vydala pokyny, aby sa nepoužívalo označenie cigán, ale Róm. Rómovia s miestnymi obyvateľmi vytvárali prirodzené fungujúce obojstranné vzťahy ako bolo: kmotorstvo, hudobníci pre šľachtu. Živili sa kováčstvom, košikárstvom, vyrábali metly, vápno.
Obdobie 1. sv. vojny a vznik 1. Československej republiky (1918-1939):
- Rómovia sa mohli prihlásiť k rómskej národnosti;
- 1927 bol vyhlásený „Zákon o potulných cigánoch“– Rómovia majú zakázaný vstup do kúpeľných miest a do všetkých obcí na území Tatier;
- muži sa často hlásili na matrike pod ženským menom a to preto, aby sa vyhli brannej povinnosti;
- v tomto období boli vydávané kočovne legitimácie (len na 3 dni, presne vytýčená trasa);
- v tomto období vznikali nútené tábory na nútenú prácu;
- boli odkázaní na sociálnu pomoc štátu a na rôzne stravovacie akcie.
Obdobie 2. sv. vojny (1939-1945):
- cigánske legitimácie– slúžili na ústrednú evidenciu cigánov;
- ak zamestnávateľ zamestnával Róma musel mať zvláštne povolenie;
- 1942– koncentračné tábory;
- znížil sa počet Rómov v štáte (asi 1 000 rómov).
Povojnové Československo a nový politický režim:
- odmietli akceptovať historickú odlišnosť Rómov;
- ignorovali ich identitu, etnicitu, materinský jazyk, kultúru, tradície, hodnotové orientácie;
- projekt Sociálna asimilácie Rómov– o splynutí majoritnej väčšiny s Rómami a úlohou tohto projektu bolo násilné usadenie dovtedy kočujúcich Rómov;
- boli z vidieckeho prostredia presídlení do mesta;
- boli finančne odmeňované Rómky za sterilizáciu;
- dostávali byty, materiálne výhody, vzdelávanie, zdravotnú starostlivosť;
- Rómovia sa stali závislými od štátnej podpory.
80.-te roky 20.-teho storočia:
- priniesli zlepšenie postavenia Rómov, ale ich kultúrne a sociálne postavenie sa naďalej potláčalo;
- znížila sa úmrtnosť malých detí;
- zlepšila sa hygiena a celkový zdravotný stav rómskeho obyvateľstva;
- bola povinná školská dochádzka, ktorá prispela k zníženiu analfabetizmu;
- sociálny systém nevychovával rómske deti k zdravému sebavedomiu a svoju identitu chápali ako niečo negatívne, bezcenné hoci vedeli písať a čítať.
90.-te roky 20.-teho storočia:
- Rómovia boli prví čo prišli o prácu;
- nastala rasová diskriminácia, nezamestnanosť, záškoláctvo;
- zvýšilo sa napätie medzi Rómami a zvyšnou populáciou;
- vznikli, obnovili sa rôzne kultúrne organizácie a politické strany;
- Rómovia vstupujú do politiky, začali vydávať rómske časopisy, literatúru, učebnice, začali používať svoj vlastný rómsky jazyk.
Rómske etnikum- je svojrázne, výrazne svojím výzorom, charakteristické kočovným spôsobom života, majú svoj jazyk, kultúru, tradície.
Rómska žena:
- je bytosť považovaná za menej dôležitú;
- jej status je daný plodnosťou;
- je určená len pre svojho muža a jej hodnota nespočíva v nej ale v jej deťoch;
- bezdetná žena je hanbou celej rodiny, považujú ju za „nepodareného chlapa“;
- narodenie chlapca je väčšia hodnota;
- narodenie dievčaťa býva príčinou hrubého správania muža k žene;
- žena nerozhoduje sama o počte detí, ktoré bude mať (jedno dieťa neznamená nič, 2 – 3 deti ešte nie je žiadna matka);
- sexuálne činná žena sa považuje za nečistú.
Rómske dieťa:
- majú veľa telesného kontaktu;
- nepoznajú súkromie (nikdy nie sú samé);
- výchova sa uskutočňuje odzeraním a napodobňovaním;
- puberta u nich nie je, pretože už mladí v pubertálnom veku si zakladajú rodinu;
- v jednej rodine majú 2 deti rovnaké meno.
Rómske rodiny:
- nukleárna rodina:
- muž + žena + dieťa;
- má 10 a viac členov, ktorí žijú v jednej domácnosti;
- veľa detí predstavuje zárobok;
- 13 – 17 ročné dievčatá majú už svoje vlastné deti;
- spolužitie partnerov začína od 12 rokov;
- ak má žena 18 rokov a nemá dieťa je spoločensky neakceptovaná;
- mať početnú rodinu je zmysel života;
- pôrod, antikoncepcia, pohlavné choroby to je všetko tabu, považujú to za zlé veci;
- neverná žena sa netoleruje, u muža sa toleruje;
- komplexná rodina- famélia:
- žijú spolu 3 – 4 generácie;
- majú spoločný pôvod aj priezvisko, spoločné priestory, spoločný majetok;
- jedna rodina varí pre ostatné;
- vždy je niekto doma;
- vychovávanie detí je pod dozorom starších detí;
- výber partnera- chlapec odchádza so svojimi strýkom do blízkeho okolia s cieľom výberu partnerky;
- výber nie je náhodný uskutočňuje sa v rodinách, v ktorých už má niekoho z rodiny;
- manželstvo prvých bratrancov je akceptované;
- manželstvo s nerómom je prestíž (ale len v niektorých lokalitách);
- fajta:
- 5 – 6 generácií;
- vzniká z príbuzenskej jednotky, ktorá je dosť silná;
- získanie členstva narodením alebo svadbou;
- žena sa vydáva do mužovej rodiny (presťahuje sa), tým sa posilňuje jej postavenie, a pri vydávajú sa sem aj jej sestry;
- muž sa stane členom ženinej fajty, ak je jedináčik.
Perspektívy života Rómov na SVK- prírastky rómskych obyvateľov sú vyššie v porovnaní s nerómskym obyvateľstvom. Je to dôsledok odlišného reprodukčného správania sa Rómov.
V súvislosti s Rómami hovoríme o rómskom probléme:
- veľký počet Rómov- ktorí žijú na území SR a SR patrí medzi krajiny s najvyšším podielom rómskej populácie;
- zlá východisková situácia– trvá niekoľko desaťročí, bol to pokus o násilnú asimiláciu Rómov.
Pri riešení rómskeho problému treba vychádzať z :
- regionálny faktor–sú rozptýlení po celej SR;
- integračný faktor– rómske etnikum je veľmi heterogénne (rôznorodé), výrazným spôsobom sa odlišuje od väčšinového obyvateľstva (žijú v odlúčení v rómskych osadách).
Sociálna pomoc rómskemu etniku na SVK- je to etnické spoločenstvo, ktoré je charakteristické osobitosťou v sociálnom a demografickom správaní. Pretrváva neschopnosť hospodárenia s finančnými prostriedkami. Rozšírený alkoholizmus. Žijú v sociálne i morálne devastujúcom prostredí na hranici ľudskej dôstojnosti. Vyžadujú si osobitnú pozornosť štátu pri aplikácii sociálnej politiky. Je potrebné chápať túto časť rómskeho obyvateľstva ako sociálne znevýhodnenú a pri riešení sociálneho problému je potrebné uplatniť princíp pozitívnej stimulácie- neznamená to zvýhodňovanie finančné ale znamená to zabezpečiť podmienky „pomoci k svojpomoci“ a táto pomoc by mala spočívať v opatreniach sociálnej pomoci reagujúcich na ich vzdelávanie, jazykové, hodnotové a iné danosti. V rómskej populácii tvoria ekonomicky aktívny občania len veľmi malú časť (robotnícke povolania).
Problémy Rómov:
- nezamestnanosť- pramení zo vzdelania, väčšina Rómov má ukončenú len povinnú školskú dochádzku, nepracujú v príprave na ďalšie povolanie a nenastupujú do zamestnania. Títo ľudia nikdy nenadobudli vzťah k práci ako k zdroju obživy. Sú evidovaní ako nezamestnaní a poberajú sociálne dávky. Často sú ich živiteľkou prídavky na deti. Chýba im motivácia a resocializácia;
- výchova a vzdelávanie- skvalitnenie výchovy a vzdelávania rómskych detí je primárnym predpokladom úspešného riešenia v rómskej komunite;
- bývanie- podporovať pri výstavbe domov s upraveným štandardom bývania pri uplatnení ich osobnej účasti na výstavbe;
- sociálna pomoc- profesionalizácia sociálnych pracovníkov, organizovanie výchovných a poradenských akcií pre dospelých;
- zdravotný stav- zlá hygiena, životospráva, vysoká konzumácia alkoholu a cigariet, znečistene prostredie.
Šanca pre Rómov
Na základe verejného prieskumu u občanov a zistenia, že najpálčivejší problém
mesta je rómska komunita, pristúpilo mesto k vyhláseniu a realizácii projektu Šanca pre Rómov na
Nábrežnej ulici- s cieľom zabezpečenia verejného poriadku v uvedenej mestskej lokalite, čím súčasne dalo šancu
prispôsobivým Rómom na zlepšenie ich životných podmienok. Už 15. októbra 2008 zriadilo mesto priamo v lokalite vysunuté pracovisko mestskej
polície (osadenie unimobunky vrátane prípojok na inžinierske siete v sume 8 896 € (268 tis. Sk) a zo štyroch bytových domov vyčlenilo jeden
(č. 208), ktorý bol v investorstve mesta zrekonštruovaný (oprava vnútorných omietok, podláh, okien, zárubní, maliarske práce, rekonštrukcia
elektroinštalácie, úprava vnútornej inštalácie plynu, vyčistenie pivničných priestorov, oprava strechy v sume 54 471 € (1 642 tis. Sk). Do
neho boli nasťahovaní z bytových domov (č. 205, 206 a 207) výlučne prispôsobiví občania, teda tí, ktorí platia nájom, splácajú cez
splátkový kalendár dlžoby, udržujú verejný poriadok, neplatiči z tohto objektu boli presťahovaní do vedľajších bytových domov. S
realizáciou projektu na zlepšenie poriadku na Nábrežnej ulici boli obyvatelia bytového domu č. 208 oboznámení na MsÚ 20. augusta 2008.
Súčasťou zlepšených podmienok bývania je aj domový dôverník z radov Rómov, ktorý dohliada na poriadok, v objekte bola zriadená kancelária
pre rómskeho aktivistu s cieľom zabezpečenia užšej spolupráce medzi komunitou a mestom. Lokalita je monitorovaná priemyselnou kamerou
prepojenou na ústredné pracovisko MsP. Je to pokus, ktorý dáva šancu prispôsobivým.
Osobitný príjemca dávok v hmotnej
núdzi
Cieľom realizácie tohto systému je zastaviť uvedený nepriaznivý vývoj v komunite najmä na Nábrežnej ulici. Objektívne
bolo totiž zistené, že dávka v hmotnej núdzi neslúžila daným občanom na zabezpečenie základných životných potrieb, ale často bola
použitá nevhodne. Z dôvodu nízkej vzdelanostnej úrovne Rómov a ich neznalosti racionálne hospodáriť s financiami dochádzalo k neúčelnému
vynakladaniu finančných prostriedkov. Výsledkom bolo páchanie trestnej činnosti, hroziaca strata bývania alebo mnohé exekúcie. Systém
osobitného príjemcu sa úspešne zrealizoval a momentálne je v ňom posudzovaných 140 osôb čo je v priemere 50 rodín. Vďaka tejto ustanovizni
mesto získava späť finančné prostriedky od občanov, ktorí si dlhodobo neplnili svoje záväzky voči
samospráve.
ŠPP
Prevencia- odborná činnosť zameraná na predchádzanie, zabránenie opakovaniu a znižovaniu rizík rôznych negatívnych vplyvov a problémov.
Môže byť:
- a) primárna- predchádzanie, posilňovanie pozitívnych podmienok, zameraná na celú spoločnosť (prednášky, besedy);
- b) sekundárna- je adresná na konkrétnu populáciu, napríklad: drogovo závislých- liečebne, poskytuje sa vo forme účinnej a včasnej pomoci;
- c) terciárna- jej cieľom je zmierniť dôsledky, dopady jednotlivých postihnutí, zabrániť zhoršovaniu stavu.
BSZ
Infekčné ochorenia boli v minulosti pre ľudstvo veľkým problémom. Počas epidémií moru, cholery, pravých kiahní, brušného týfusu a iných chorôb zomieralo mnoho ľudí. Až s rozvojom mikrobiológie na základe výsledkov výskumov najmä Louisa Pasteura a Roberta Kocha došlo k pochopeniu ich vzniku, a tým aj k rozvoju prevencie a liečby.
Prenos infekčných ochorení:
- črevný systém;
- kvapôčkovou infekciou;
- priamym kontaktom;
- krvnou cestou;
- pohlavným stykom.
Prevencia infekčných ochorení:
- dôsledne dodržiavať zásady všeobecnej hygieny: čistotu tela, odevu, prostredia;
- správna životospráva;
- vyhľadávanie zdrojov nákazy a prenosu nákazy;
- zvyšovanie odolnosti organizmu: otužovaním, pohybom, vitamínmi;
- očkovaním.
Najčastejšie infekčné ochorenia:
Ochorenie spôsobené vírusmi:
Chrípka- je častá choroba, ktorá sa môže vyskytovať aj vo všetkých epidémiách. Epidémie chrípky sa objavujú najmä v chladných mesiacoch. Infekcia sa šíri kýchaním, kašľaním a predmetmi znečistenými hlienom z nosohltana. Inkubačné obdobie je asi 1-2 dni. Chrípka sa prejavuje bolesťou hlavy, kĺbov, únavou, malátnosťou, horúčkou 39-40 C. Chrípka trvá 5-7 dní.
Ochorenie spôsobené baktériami:
Angína- je častou infekčnou chorobou, prejavuje sa zápalom mandlí a nosohltana. Hrdlo je veľmi bolestivé, chorý prehĺta len s námahou. Ochorenie sprevádza aj horúčka.