Postoje

Postoje

Štruktúra postoja - 3 zložky:

  1. kognitívna (poznávacia)- rozumové hodnotenie predmetu postoja (správny- nesprávny, rozumný- hlúpy, spravodlivý- nespravodlivý, hodnotný- bezcenný), najčastejšie sa utvára preberaním názorov od iných;
  2. emocionálna (citová)- citový vzťah k predmetu postoja (ľúbim- neľúbim, páči sa- nepáči sa), najčastejšie sa utvára osobnou skúsenosťou s predmetom postoja;
  3. konatívna- tendencia konať, reagovať určitým spôsobom na predmet postoja (chcem to- nechcem to, priblížim sa- ujdem), vyplýva z oboch predchádzajúcich.

Modely na zmenu postoja:

  1. zmena založená na sile presviedčania- využíva silu argumentov, osobného pôsobenia, nových informácií, pri presviedčaní sú dôležité tieto faktory:
  2. a) zdroj podávania informácií, ten kto informácie podáva (účinné je nepriame, nenátlakové presviedčanie);
  3. b) štruktúra, sila informácií, argumenty (účinné sú také, ktoré zasiahnu rozum a city);
  4. c) osobnosť príjemcu (ťažšie sa presviedčajú inteligentní ľudia a ľudia s vysokou sebaúctou);
  5. koncepcia kontaktu- ide o priame stretnutie skupín za účelom zlepšenia vzťahov, dôležité je dodržať tieto podmienky- zdôrazňovať kooperáciu, potláčať súťaženie, zachovať rovnaký počet osôb v oboch skupinách, rovnaký status, účasť v skupinách má byť dobrovoľná.

Psychologická funkcia postoja:

  1. prispievajú k udržaniu psychickej rovnováhy- eliminujú úzkosť, posilňujú hodnotu seba samého;
  2. ovplyvňujú rôzne psychické procesy- pamäť, vnímanie, pozornosť;
  3. sú motivačným činiteľom- ovplyvňujú smer správania.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/psychologia/13796-postoje/