Postoje
Postoje
Štruktúra postoja - 3 zložky:
- kognitívna (poznávacia)- rozumové hodnotenie predmetu postoja (správny- nesprávny, rozumný- hlúpy, spravodlivý- nespravodlivý, hodnotný- bezcenný), najčastejšie sa utvára preberaním názorov od iných;
- emocionálna (citová)- citový vzťah k predmetu postoja (ľúbim- neľúbim, páči sa- nepáči sa), najčastejšie sa utvára osobnou skúsenosťou s predmetom postoja;
- konatívna- tendencia konať, reagovať určitým spôsobom na predmet postoja (chcem to- nechcem to, priblížim sa- ujdem), vyplýva z oboch predchádzajúcich.
Modely na zmenu postoja:
- zmena založená na sile presviedčania- využíva silu argumentov, osobného pôsobenia, nových informácií, pri presviedčaní sú dôležité tieto faktory:
- a) zdroj podávania informácií, ten kto informácie podáva (účinné je nepriame, nenátlakové presviedčanie);
- b) štruktúra, sila informácií, argumenty (účinné sú také, ktoré zasiahnu rozum a city);
- c) osobnosť príjemcu (ťažšie sa presviedčajú inteligentní ľudia a ľudia s vysokou sebaúctou);
- koncepcia kontaktu- ide o priame stretnutie skupín za účelom zlepšenia vzťahov, dôležité je dodržať tieto podmienky- zdôrazňovať kooperáciu, potláčať súťaženie, zachovať rovnaký počet osôb v oboch skupinách, rovnaký status, účasť v skupinách má byť dobrovoľná.
Psychologická funkcia postoja:
- prispievajú k udržaniu psychickej rovnováhy- eliminujú úzkosť, posilňujú hodnotu seba samého;
- ovplyvňujú rôzne psychické procesy- pamäť, vnímanie, pozornosť;
- sú motivačným činiteľom- ovplyvňujú smer správania.
Zones.sk – Najväčší študentský portál