Vzdelávacia politika
Vzdelávacia politika
SCR
Je aktivita štátu, ktorá sa zaoberá získavaním,
udržiavaním a využívaním vzdelávania v spoločnosti. Zaoberá sa otázkami základného vzdelania, odborného vzdelávania na strednej úrovni
aj vysokoškolských vzdelávaní. Udržovanie vzdelania- dopĺňanie pôvodne získaného vzdelania rôznymi formami, inovačného vzdelania, čiže
dopĺňaním a rozšírením pôvodného vzdelania. Vzdelanie sa prestáva chápať ako individuálny kapitál, vníma sa ako celospoločenský
kapitál. Táto spoločnosť je zameraná na vedomosti. Najcennejším kapitálom tejto spoločnosti je vzdelanie a tvorivosť.
Ciele
a úlohy vzdelávacej politiky:
Má 2 hlavné strategické ciele vzdelávacej politiky:
- povinná
školská dochádzka trvaní 10 rokov, ktorá sa realizuje bezplatne;
- čo najširšie zaradenie mládeže do
stredoškolského stupňa vzdelávania, ktorá sa realizuje bezplatne.
Ďalšie ciele vychádzajú
z potrieb súčasnej spoločnosti a sú to:
- zvyšovanie informatizácie;
- zvyšovanie jazykových kompetencií;
-
zvyšovanie záujmu o ďalšie vzdelávanie;
- tvorba alternatívnych možnostiach vo vzdelávaní.
Jedno zo základných
úloh súčasnej vzdelávacej politiky je neustále občanov motivovať, obnovovanie, rozširovanie, dopĺňanie možnosti s cieľom posilniť svoju
pozíciu na trhu práce.
Vzdelávacie subjekty- sú to všetky inštitúcie, ktoré sa priamo podieľajú na
vzdelávanie občanov.
Rozdeľujeme ich na:
- formálne vzdelávacie subjekty, ktoré tvoria- MŠ-
ako nepovinná súčasť, ZŠ- povinná školská dochádzka 10 ročná, SŠ, VŠ a univerzity, súkromné a cirkevné školy. Majú upravený
spôsob vzdelávania, je stanovený začiatok a koniec školského roka, prázdniny, počet vyučovacích hodín, je predpísaný obsah vzdelávania
a spôsob ukončenia. Formálne vzdelávanie je ukončené vysvedčením, ktoré akceptujú zamestnávatelia;
- neformálne
vzdelávacie subjekty- sú to organizácie, ktoré poskytujú vzdelávanie, napr.: akadémie vzdelávania, jazykové školy, neziskové
organizácie, umelecké školy. Toto vzdelávanie je ukončené rôznymi osvedčeniami, certifikátmi. Zamestnávatelia u nás nemusia takéto
doklady rešpektovať, akceptovať.
Celoživotné vzdelávanie- je zamerané na všetkých, ktorý už ukončili
vlastné vzdelávanie bez ohľadu na to, aký stupeň vzdelávania ukončili. Určené je jednotlivcom, ktorý nedokončili ani základné vzdelanie
ako aj jednotlivcom s vysokoškolským vzdelávaním. Pre úspešné uplatnenie na trhu práce všetci rovnako potrebujú získať nové poznatky
tým si dopĺňajú, rozširujú pôvodnú kvalifikáciu.
Princípy, na ktoré sa buduje celoživotné
vzdelávanie:
- všetci občania sa môžu vzdelávať;
- všetci by mali mať prístup
k vzdelávaniu;
- všetky spôsoby vzdelávania by mali byť potvrdené, umožnené;
- vzdelávanie sa
má podporovať počas celého života.
Celoživotné vzdelávanie je určené
všetkým, ktorý dosiahli vek 18r. Za celoživotné vzdelávanie môžeme označiť, že je to aktívny celoživotný štýl,
ktorý je užitočný jednotlivcom a spoločnosťou.
Subjekty, ktoré sa podieľajú na celoživotnom
vzdelávaní:
- formálne vzdelávanie- viaže sa na primárne (základné), sekundárne (stredné), terciálne
(vysoké) školy;
- neformálne vzdelávanie- používa sa na označenie vzdelávacích programov, aktivít, ktoré sú
organizované mimoformálneho vzdelávania;
- informálne vzdelávanie- celoživotný neorganizovaný a nesystematický
proces nadobúdania vedomostí a zručností, chápeme ho ako prirodzenú súčasť každodenného života a nemusí byť
zámerné.
ŠPP
Systém inštitúcií pre postihnutých a narušených
jedincov:
Cieľom inštitúcie- je vytvoriť podmienky pre plnohodnotný rozvoj schopností každého jedinca zo
špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami. Komplexná starostlivosť sa uskutočňuje v sústave inštitúcií, ktoré
v rozdielnej miere a forme zabezpečujú konkrétne potreby.
Rozdelenie:
- podľa
zakladateľa- štátne, súkromné, cirkevné;
- podľa veku osôb- predškolské zariadenia, školské zariadenia,
adolescenti, dospelý;
- podľa pohlavia- chlapci, dievčatá, kombinované;
- podľa dĺžky
prevádzky- denné, celotýždňové, celoročné;
- podľa charakteru aktivít a cieľov- edukačné, liečebné,
reedukačné, poradenské, rehabilitačné;
- podľa toho, o ktorú zložku komplexnej starostlivosti ide:
- a)
výchovnovzdelávacie inštitúcie- zabezpečujú výchovu a vzdelávanie, patrí sem: sústava ZŚ, SŠ, pre mládež vyžadujúcich si
špeciálnu starostlivosť, sústava bývalých osobných škôl (špeciálne školy- redukovaný obsah vzdelávania), sústava odborných škôl,
sústava špeciálnych školských zariadení- pedagogicko-psychologická poradňa, špeciálny pedagóg, výchovný poradca, CPPAP (Centrum
pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie);
- b) sústava liečebno-preventívnych inštitúcii- nemocnice,
polikliniky, odborné liečebné ústavy, sanatória;
- c) sústava inštitúcii sociálnej starostlivosti- poskytujú
starostlivosť v oblasti: právnej, ekonomickej a morálnej podpory- ÚPSVaR (úrady práce sociálnych vecí a rodiny), mestské úrady, domovy
dôchodcov, detské domovy;
- d) sústava záujmových organizácii- nadácie, ktoré zabezpečujú napr.: poradenskú
činnosť, uspokojovanie kultúrnych a rekreačných potrieb, sociálnu rehabilitáciu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta