8.4. Prečo mobujú šéfovia?
8.4. Prečo mobujú šéfovia?
Najčastejšou príčinou je boj o moc. Okrem toho sa na tom podieľajú aj iné faktory, ako sú
napríklad:
- zlosť na organizáciu, vzniká vtedy, keď je veľa problémov, ktoré šéf nezvláda riešiť, napríklad podnik mení svoju
štruktúru. Namiesto toho, ako vyriešiť problém férovo, tlačí ho pred sebou a prechádza na krajné formy riešenia. Používa ponižovanie,
znevažovanie výkonov a pracovníkov
- tlak zhora sa prenáša automaticky dolu, niekedy na celý tím. Môže pôsobiť tak, že hľadá
obetného baránka
- túžba po moci (kým pracovník nepostúpi, správa sa normálne, dá sa s ním vyjsť). V tej chvíli, ako ho
povýšia, zistí, že má šancu ísť ešte vyššie, je ako vymenený. Nasadí bez ohľadu ostré lakte a úplne využíva svoju moc neférovými
metódami
- prekvapivé útoky. Prídete napríklad z dovolenky a váš písací stôl medzitým odniesli do inej kancelárie bez vášho
vedomia a akéhokoľvek osvetlenia
- okliešťovanie kompetencií, úlohy ktoré ste riešili doteraz, pridelia inému kolegovi, bez udania
dôvodu
- izolácia – vylučuje kolegu z porád, jeho názor nik neakceptuje, všetci sú „hluchí“. Prejavuje sa tiež pridelením
odľahlej pracovne, čím sa vylučuje vzájomná komunikácia
- útoky na zdravie – ten, ktorý má problémy s chrbticou prideľujú ho
zámerne k najťažším transportom
- narážky na psychický stav, ak vás do zlého psychického stavu dostanú a navštívite psychiatra,
povedia, že mali pravdu, sú o tom presvedčení
Na rozdiel od kolegov, proti útokom šéfa je človek ešte viac bezmocnejší,
pretože z hľadiska právomocí sa mu nedajú dokázať. Napríklad, keď kontroluje podriadených, zdôvodňuje to ako svoju povinnosť v rámci
pracovnej náplne.
V závere môžeme odporučiť, že čím skôr sa chytíme šance, tým máme väčšie percento na úspech (napr. ak je
tím jednotný existuje možnosť prehlasovať šéfa a tým ho vysánkovať). Môžeme tiež povedať, že takýto boj stojí človeka veľa energie,
ale treba si uvedomiť, že to stojí za to. Veľa ľudí v priebehu svojej cesty životom stroskotá na krízach osudu, iní na nich naopak rastú.
Svojmu riadiacemu pracovníkovi sa nemusíte vždy prispôsobovať. Diplomacia, kompromis, aj schopnosť vedieť ustúpiť je dobrým predpokladom
toho, ako sa vyhnúť nežiadúcim krízovým situáciám. K tomu patrí tiež psychický tréning, ktorý napomáha schopnosti riešiť problémy
s rozvahou a chladnou hlavou. Osvojenie si uvedených poznatkov je dobrou pomôckou k tomu ak zvládnuť rôznorodosť ľudských pováh
v pracovnom kolektíve.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta