11.3. Hodnotenie

11.3. Hodnotenie

Hodnotenie sa stáva často formálnym prvkom v podmienkach organizácie. Ak manažér nedokáže oceniť ľudí, nebude fungovať ani riadenie.

Hodnotenie je potrebné k tomu, aby sme dali správneho človeka na správne miesto. Na základe hodnotenia môžeme zistiť vzťah človeka k práci, ale aj jeho identifikovanie sa s cieľmi podniku. Ak chce moderná firma obstáť v konkorenčnom prostredí, je potrebné, aby dokázala hodnotenie využiť ako podnet pre zlepšenie svojej práce.

Systém hodnotenia musí byť vypracovaný tak, aby sledoval motivačné ciele. Ak nesleduje motiváciu, tak je zlý. Systém hodnotenia musí poznať každý zamestnanec, aby vedel prečo pracuje a nepociťoval krivdu. Znaky hodnotenia:

Kedy je hodnotenie výpovedné ? Hodnotenie je výpovedné vtedy, ak pracovník pozná úlohy a vie čo sa od neho žiada. Stanovené úlohy musia byť konkrétne, reálne, dosiahnuteľné. V zásade hodnotíme vždy to, čo človek vykonal a nie to, aký je fajn kamarát.

Na základe pravidelného systému hodnotenia môže manažér zaujať správny a individuálny prístup k stanoveniu výšky mzdy ako aj k odmeňovaniu pracovníkov, rozhodovať o personálnych zmenách, o potrebe ďaľšieho vzdelávania a pod.

Ak chceme, aby hodnotenie nemalo význam len pre vedúceho pracovníka, musíme s ním oboznámiť i hodnotených pracovníkov. Nepríjemnému rozhovoru sa môžeme vyhnúť tak, že si rozhovor rozdelíme na tri fázy:

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/psychologia/14607-11-3-hodnotenie/