Zóny pre každého študenta

Vývinové poruchy učenia

VÝVINOVÉ PORUCHY UČENIA

Sem patria problémy, ťažkosti v učení a z toho vyplývajúci konečný neprospech.

Problémy sa vyskytujú napriek dostatočnej inteligencii, napriek dostatočnej funkcie zraku a sluchu, pri pôvodne dobrej motivácii učiť sa.

Poruchy sa prejavujú v jednom alebo vo viacerých psychických procesoch, ktoré sa zúčastňujú na porozumení hovorenej a písanej reči a matematiky. Prejavujú sa v nedokonalej schopnosti počúvať, myslieť, hovoriť, čítať, písať, počítať, v problémoch v koncentrácii pozornosti, vnímania a jemnej motoriky.

Medzi základné vývinové poruchy učenia patria:

DYSLEXIA – vývinová porucha čítania, prejavuje sa výrazným zaostávaním v rozvoji čitateľských zručností a návykov (technika, kvalita, tempo čítania, porozumenie čítanému), deti nerozlišujú jednotlivé hlásky, zamieňajú si ich a ťažko spájajú do slabík na tie zas do slov.

DYSFÁZIA – vývinová porucha reči, prejavuje sa výrazným zaostávaním v oblasti porozumenia hovorenému slovu

DYSGRAFIA – vývinová porucha písania, prejavuje sa poruchou v technike písania a v grafickej stránke prejavu, porucha schopnosti napodobniť tvary písmen, písmo môže byť až nečitateľné, žiak nie je schopný zaznačiť si učivo v písomnej podobe.

DYSORTOGRAFIA – vývinová porucha pravopisu, prejavuje sa narušenou schopnosťou osvojiť si a uplatňovať gramatické pravidlá v písaní, dieťa nepočuje mäkčene, dĺžne, konce slov a viet, nevzťahuje sa na chybné písanie ypsilonu.

DYSKALKÚLIA – vývinová porucha matematických schopností, prejavuje sa v zníženej schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom, uplatňovať ich v riešení matematických úloh, žiaci majú problémy s osvojením číselných znakov

DYSMÚZIA – vývinová porucha hudobných schopností, nedostatok alebo strata zmyslu pre hudbu.

DYSPINXIA – vývinová porucha kreslenia.

DYSPRAXIA - vývinová porucha schopnosti naučiť sa vykonávať zložitejšie úkony

PRÍČINOU vývinových porúch je

ZVLÁŠTNOSTI správania detí so VPU

Odlišnosti v správaní detí so VPU v porovnaní s ostatnými žiakmi v triede môžu byť podmienené

HYPERAKTIVITA je zvýšený nepokoj

HYPOAKTIVITA je pasívnosť, utlmenosť, pomalosť, zvýšená unaviteľnosť, poruchy spánku, bolesti hlavy, brucha, tiky, zajakavosť, enuréza

NEDISCIPLINOVANÉ SPRÁVANIE je zapríčinené

ODPORÚČANIA

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/psychologia/15609-vyvinove-poruchy-ucenia/