-„psyché“ -duša; „logos“- veda/náuka
-zakladateľ: Wiliam Wundt-1879-1. psychologické laboratórium -odborné skúmanie ľudskej psychiky
=“psychológ malty a tehly“- tvrdil, že ako je malta a tehla nedeliteľnou súčasťou stavby,
tak je neoddeliteľná aj fyzická a psychická stránka človeka
(tehla=správanie,telesná stránka; malta= prežívanie,vnútorný svet čoveka)
-psychológia patrí medzi- spoločenské vedy(o spoločnosti)
- hoministické vedy(o človeku)
PSYCHIKA
=najvyšší stupeň schopnosti človeka reagovať na podnety z okolia
-2 stránky: -prežívanie- vnútorné procesy- čo sa deje vo vnútri
-správanie- vonkajšie procesy –čo sa deje navonok(mimika,gestika,postoj,reč...)
-vplývajú na ňu 2 faktory -dedičnosť(všetko vrodené)
-prostredie(všetko okolo nás-rodina,priatelia,škola,TV...)
A)Psychické funkcie
1.pociťovanie-najjednoduchšia psychická funkcia- výsledkom je POCIT
-informácie o okolitom svete získavame pomocou zmyslov
2.vnímanie-pracuje väčšina alebo všetky zmyslové analyzátory
3.predstavivosť-schopnosť vybaviť si v mysli to, čo sme už niekedy vnímali ale aj nevnímali
a)pamäťová
b)fantazívna
-iné členenie predstáv: a)konkrétne(moje auto, moja mama)
b)abstraktné(auto,mama)
B)Psychické procesy
1.myslenie -proces získavania informácií o okolitom svete a ich využitie
myšlienkové operácie: analýza- rozloženie celku na časti
syntéza- zhrnutie do celku
indukcia- postup od konkrétneho k všeobecnému
dedukcia- postup od všeobecného ku konkrétnemu
2.reč -slovné vyjadrenie myšlienok; prostriedok dorozumievania
C)Psychické stavy
1.city -prežívanie vlastného subjektívneho vzťahu a stavu k podnetom z okolia
ambivalencia-jav.pri kt. človek zažíva protikladné emócie v tej istej situácii (láska-nenávisť)
(príjemné-nepríjemné,spokojnosť-nespokojnosť,uvoľnenie-napätie)
3.citové reakcie-afekty -vznikajú pri náhlom narušení rovnováhy medzi prostredím a organizmom
-krátkodobé prejavy-náhle,prudké, môžu mať silnú intenzitu(zlosť,preľaknutie)
*útočné (hnev)
*obranné(tréma)
4.citové stavy- trvajú dlšie ako cit.reakcie,sú intenzívnejšie
->nálady(pesimistická,optimistická,pochmúrna,povznesená...)
5.citové vzťahy- majú dlhodobý charakter, sú intenzívne (priateľstvo,láska,vášeň,nenávisť...)
6.vyššie city-sú vlastné iba človeku
a)INTELEKTUÁLNE-túžba po informáciách,zamamätanie
b)ESTETICKÉ-súvisia s vímaním krásy,vnímanie kotrastu
c)ETICKÉ-morálne cítenie
d)SOCIÁLNE-loiálnosť
dipolarita citov -väčšina citov má svoj protiklad
OSOBNOSŤ ČLOVEKA
-človek je bio-psycho-sociálna bytosť
-súhrn psychického a fyzického,vrodeného a získaného prejavujúce sa v správaní jednotlivca
-každá osobnosť má svoje vlastnosti,kt.tvoria jej štruktúru:
1.aktivačno-motivačné- pudy,potreby(primárne-biologické,sekundárne),
záujmy,záľuby(vyhranený záujem),ašpirácie-ciele
2.sebaregulačné - ovplyvňujeme nimi svoje konanie
-sebaovládanie,sebapoznanie,sebakontrola,sebauvedomenie
svedomie-vnútorný hlas,kt sa ozýva,keď robíme niečo nesprávne
-vôľové vlastnosti-cieľavedomosť,vytrvalosť,zodpovednosť,húževnatosť
3.výkonové-SCHOPNOSTI,kt.sa rozvíjajú prostredníctvom anatomicko-fyziologických
predispozícií=VLOHY
-všeobecné sch.-inteligencia
-špeciálne sch.-verbálne,pamäťové,priestorové,numerické,motorické,percepčné...
3 stupne schopnosti: -nadanie(nemusí sa prejaviť ak sa nerozvíja)
-talent
-genialita
4.vzťahovo-postojové-
*charakter -súhrn morálnych vlastností osobnosti ,mení sa počas života
*postoj -relatívne ustálený vzťah k okoliu
*ideály -vzory správania
*citové vzťahy- láska,priateľstvo,nenávisť,pýcha...
5.dynamické vlastnosti-TEMPERAMENT-ako rýchlo/pomaly dokážeme vnímať podnety z okolia
=prejav osobnosti
=>4 typy osobností:
Hippokrates,Galenos -delenie podľa telových tekutín:
prispôsobuje, je však nestály ,menej vytrvalý,povrchný
menej prispôsobivý aj tolerantný,city sú stálejšie
pomaly a sú trvalé (slabý vzruch, slabý útlm)
|
Ivan Petrovič Pavlov
- nevyrovnaný
|
Eduard Spranger Yung ,Eysenck
|
|
|
|
|
|
1)človek teoretický
2)človek praktický
3)človek estetický
4)človek náboženský
5)človek sociálny
6)človek mocenský
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY,SMERY,PRÚDY
- zakladateľ psychológie – WILIAM WUNDT –„psychológ malty a tehly“
-tvrdil, že malta a tehla sú neoddeliteľnou súčasťou toho, aby stavba stála -> tak je neoddeliteľná aj
fyzická a psychická stránka
-tehla= správanie, telesná schránka ; malta= prežívanie- vnútorný svet človeka
->1879- prvé psychologické laboratórium – odborné skúmanie ľudskej psychiky
- na jeho učenie vznikli 4 odozvy:
- tvrdili, že v rámci psychiky je najdôležitejšia časť nevedomie
-> to, čo si momentálne neuvedomujeme, ale už sme sa s tým stretli, zažili:
-automatizované činnosti- to, čo robíme automaticky, nevedome
-nevysvetliteľný vznik pocitu nálad
-„Pohnútkou/motívom ľudského chovania je libido- sexuálny pud“
- dôležitý pre ľudské správanie je výklad snov- ovplyvňuje naše konanie
- tvrdil, že predmetom psychológie má byť správanie jednotlivca
-> skúmanie človeka 24 hod. denne
- konáme podľa schémy S.O.R. –stimul,osoba/organizmus,reakcia
-skúmal problematiku podmienených a nepodmienených reflexov
- tvrdili, že súhrn častí je viac ako celok -> psychiku je treba rozdeliť
na menšie časti a neskúmať ju ako celok
=> delenie: prežívanie,správanie
METÓDY PSYCHOLOGICKÉHO VÝSKUMU
-metódy psychológov
1) pozorovanie – vnímanie človeka v prirodzených podmienkach
- extrospekcia-(skúmanie vonkajších prejavov -mimika,gestikulácia,postoj)
- introspekcia
2)experiment – skúmanie v iných podmienkach -terénny, laboratórny
3) psychologické testy- IQ- zisťuje sa nimi mentálna úroveň jedinca
×100 -(výpočet v %)
4) psychologický rozhovor- systém dopredu pripravených otázok ,kt. kladie psychológ klientovi,
pričom postupuje od všeobecných ku konkrétnym
-typy otázok:- otvorené- necháva priestor vyjadriť sa
- polootvorené – dá možnosti + priestor vyjadriť sa
- uzavreté- dáva len možnosť áno/nie bez vyjadrenia
5)analýza textov a obrázkov
6)anketa, dotazník
VYUŽITIE PSYCHOLÓGIE V PRAXI
-klasifikácia psych. disciplín podľa predmetu skúmania
1)-základné(teoretické) psych. disciplíny
a)všeobecná psychológia- všeobecné problémy ľudskej psychiky
b)vývinová(ontogenetická) psychológia- zmeny vo vývine psychiky človeka od
prenatálneho obdobia až po starobu
c)psychológia osobnosti- osobnosť jednotlivca ,typológie os.
d)sociálna psychológia- vplyv spoločnosti na jednotlivca a naopak
e)patopsychológia- neočakávané prejavy správania sa jednotlivca(afekty,agresia...)
2)-špeciálne psych. disciplíny
a)pedagogická psychológia -sleduje jedinca vo výchovno-vzdelávacom procese, proces
učenia,metódy učiteľov
b)klinická psychológia -stanovuje diagnózu a lieč.postupy aj pri duševných ochoreniach,
pomáha zvládnuť nezvládnuteľné
c)súdna psychológia- skúma príčiny spoločensky neakceptovateľného správania
d)priemyselná psychológia- pomáha vyberať pracovníkov na konkrétne miesta
e)psychológia práce- za akých podmienok sú pracovníci schopní podať najlepší výkon
f)psychológia športu -čo ovplyvňuje výkon športovcov
g)psychológia reklamy –ako ovplyvniť klientov v procese získavania, vnemy jednotlivcov
DUŠEVNÁ HYGIENA
-prostriedok prevencie proti duševným chorobám
-prostriedky: 1)spánok
2)zdravá životospráva
3) striedanie psychickej a fyzickej záťaže
4) harmonogram práce
5) sociálne prostredie (rodina, priatelia, spolužiaci)
Duševne zdravý jedinec:- vyrovnaný, aktívny ,rozvážny, vie sa povzniesť, zdravý, pozitívny
vzťah k sebe aj ľudom, správna životospráva...
STRES
-úzko súvisí s duševnou hygienou
=stav psychickej záťaže alebo nadmernej, neprimeranej námahy
príznaky: -telesné – potenie, búšenie srdca, trasenie rúk, klepanie nohou...
-v nálade – nepokoj, hnev, depresia, netrpezlivosť, beznádej
-v správaní- vnútorný nepokoj tela- narušený spánok, agresivita ,prehnané gestá...
Štádiá stresu: alarm-prvé príznaky
rezistencia-odolávanie
exhaucia-vyčerpanie-depresie
UČENIE
-proces získavania vedomostí- nadobúdanie zvykov,poznatkov...
-spontánne získavanie vlastností a skúseností
-neformálne odovzdávanie zvyklostí
-samovoľné učenie
-filozofické učenie
Spôsoby učenia:
1)UČENIE PODMIEŇOVANÍM
=toto učenie je založené na princípe vytvárania podmienených reflexov
2)HABITUÁCIA –navykanie na povely a okolité javy
3)POJMOVÉ UČENIE
=patrí medzi vyššiu formu učenia, ktoré obsahuje abstrahovanie a zovšeobecňovanie poznatkov
=skladá sa z 2 procesov, a to z tvorenia a osvojovania si pojmov
4)PAMÄŤOVÉ UČENIE
5)PERCEPTUÁLNO-MOTORICKÉ UČENIE= senzo-motorické
- založené na princípe pohybových návykov ,zmyslov a zručností
SEBAREGULAČNÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
-osobnosť usmerňuje a riadi vlastné prežívanie
-všetko je relatívne- vzhľadom na určitú osobu
-sebauvedomovanie -vedomie vlastnej individuálnej existencie
- prejavuje sa v aktuálnom poznaní vlastného duševného života
v pripravenosti na doterajšiu skúsenosť
-sebapoznanie – uvedomovanie si svojho správania- kladov a nedostatkov
- v situáciách krízových stavov
-sebakritika- kritické zhodnotenie seba samého- nedostatkov v správaní, konaní
-sebavýchova- proces formovania vlastnej osobnosti na základe vytýčených cieľov dosiahnuť
vlastnosti a konanie pre plodný tvorivý život v súčasnosti aj budúcnosti
-vlastný zásah do svojej osobnosti s cieľom zdokonaliť sa
+ sebakontrola
-svedomie- spontánne vznikajúci proces, kt. odzrkadľuje konflikt medzi vnútornými mravnými
zásadami osobnosti a jeho aktuálnym stavom