Psychické procesy osobnosti

Spoločenské vedy » Psychológia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 23.07.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 158 slov
Počet zobrazení: 19 721
Tlačení: 924
Uložení: 788
Vnímanie, predstavy, fantázia
Poznávacie (kognitívne) procesy:  vnímanie, predstava, fantázia, učenie, pamäť, myslenie.
Ľudské zmysly: reagujú na zmenu podnetov a zhromažďujú materiál na ďalšie poznanie a cítenie, most medzi vonkajším svetom a ľudskou psychikou.
 
POCIŤOVANIE: pasívny proces, merateľný. Získavanie informácií z vonkajšieho a vnútorného prostredia, ktoré sa menia na nervové impulzy. Výsledok pociťovania: POCIT:
 
VNÍMANIE: aktívny proces, nemerateľný, subjektívny. Výber, organizácia, interpretácia senzorických informácií. Výsledok vnímania: VNEM- vzniká v senzorickom orgáne.

DRUHY vnímania:
-  zrakové,
-  čuchové a chuťové,
-  sluchové,
-  pohybový analyzátor,
-  kožný analyzátor (vnímanie dotyku)- bolesť, chlad, teplo....,
-  hmat- zlučuje informácie kožného a pohybového analyzátora
Zmyslami sú prijímané podnety, ktoré majú určité špecifické vlastnosti:
-  celostvosť- podnety sú časťou celku, ktorý vnímame
-  výberovosť- na základe záujmu sa sústreďujeme na 1 podnet
-  významovosť- podľa významu sa sústreďujeme na daný podnet
 
RECEPCIA: schopnosť prijímať podnety zmyslovými orgánmi.
PERCEPCIA: schopnosť nervového systému uvedomovať si podnety.
SENZORICKÉ INFORMÁCIE: informácie získané pomocou zmyslových ( senzorických) orgánov.
GEŠTALTIZMUS: geštaltové (tvarové) zákony: zákon blízkosti, rovnakosti, uzavretosti, skúsenosti, výstižnosti, spoločného osudu.
REVERZIBILNÉ FIGÚRY: vnímané 2 spôsobmi, štrukturované prvky vytvárajú figúry, neštrukturované pozadie.
 
PREDSTAVIVOSŤ: výsledok PREDSTAVA: názorný obraz niečoho, čo v danom okamihu nepôsobí na naše zmyslové orgány, založená na minulom zážitku, vzniká v mozgu.
1)  pamäťové
fantazijné
2)  konkrétne
abstraktné
eidetické- veľmi jasné a živé
 
FANTÁZIA (OBRAZOTVORNOSŤ): proces, v ktorom vytvárame nové predstavy, základom sú vždy skúsenosti, vnemy a pamäťové predstavy, ale zmenené a prekombinované.

DRUHY fantázie:

-  rekonštrukčná- vytvorenie predstavy na základe slovného popisu alebo schematického znázornenia (geometria, geografia),
-  tvorivá- vytvorenie nových predstáv (umelecká tvorba),
-  zámerná- vedomý zámer (vytvorenie nového technického zariadenia),
-  bezprostredná- predstavy sa vybavujú samy (snívanie v bdelom stave alebo spánku)
 
FANTAZIJNÁ PREDSTAVA: obraz predmetov a javov, ktoré sme v danej podobe nikdy nevnímali (predstava nadprirodzenej rozprávkovej bytosti).
PODPRAHOVÉ VNÍMANIE:  vnímanie na veľmi nízkej úrovni, pod prahom vedomia.
ILÚZIE VNÍMANIA: vznikajú na základe skresleného vnemu, môžu mať charakter zmyslových klamov: Zölnerove rovnobežky, Müller-Lyerova figúra.
 
Pamäť
PAMÄŤ: súbor procesov, ktoré umožňujú osvojenie, uchovávanie a vybavovanie informácií, základný predpoklad učenia.
PROCESY pamäti:
1)  zapamätanie (uloženie do pamäti): transformovanie informácií do takej formy, ktorú dokáže pamäť uchovať:
-  spontánne (bezprostredné)
-  úmyselné (učenie spamäti)
2)  uchovávanie v pamäti
3)  vybavenie uchovaného:
-  reprodukcia
-  znovupoznanie

DRUHY pamäti:
1)   
-  senzorická (ultrakrátka)- vstupuje do našich zmyslov
-  krátkodobá- cca 7 prvkov/ 20 sekúnd
-  dlhodobá- slúži na uchovávanie toho, čo budeme potrebovať dlhšiu dobu.
-  pracovná pamäť- rozhranie medzi krátkodobou a dlhodobou, doba uchovania závisí od toho, ako dlho riešime problém, ku ktorému informáciu potrebujeme.
2)   
-  logická
-  mechanická
3)   
-  bezprostredná
-  zámerná
4)   
-  empirická- cez skúsenosť
-  reproduktívna- zameraná na vedomosti
5)  podľa druhu vnímania: zraková, sluchová, pohybová....
6)  podľa druhu činnosti: technická, hudobná...
 
PAMÄŤOVÉ KÓDY: vytváranie asociácií, môžu mať rôzny charakter:
-  semantický (lingvistický)- prostredníctvom slov
-  ikonický (obrazový)- prostredníctvom obrazov
-  epizodický- autobiografické informácie
VYBAVENIE si informácií z pamäte:
-  aktívne (reprodukcia): doplňovacie otázky
-  pasívne (znovupoznanie): odpovede áno-nie
ZABÚDANIE:  vplyv množstva činiteľov (záujem, porozumenie), rýchlejšie zabúdame abstraktné informácie ako konkrétne a to, čo nepoužívame.
-  rozpad- vyhasínanie nepoužívanie pamäťovej stopy
-  interferencia- potláčanie starých informácií novými
 
Myslenie
MYSLENIE: proces riešenia problémov, schopnosť človeka na základe zmyslového poznania poznávať všeobecné, zákonité, podstatné súvislosti, vyššia forma poznania. Prekračuje kognitívne procesy, lebo vymedzuje POJMY: všeobecné a podstatné znaky javov, POJMOTVORBA: proces vytvárania pojmov.
  súd- to, čo o pojme vypovedáme, pravdivý/ nepravdivý
-  úsudok- vyjadrenie vzťahu medzi 2 alebo viacerými súdmi
-  premisy- súdy, z ktorých vychádzame
-  záver- vyvodený súd
DRUHY myslenia (vývinové hľadisko):
-  motorické: riešenie problémov pohybovou manipuláciou s predmetmi
-  imaginatívne: názorné predstavy a obrazy
-  propozičné: slová, vety, pojmy – abstraktné myslenie
 
REČ: nástroj a  predpoklad myslenia, forma dorozumievania.
  FUNKCIE reči: Bühlerov trojuholník
-  podnetová- pôsobenie slovami na druhých
-  predstavová- slovo zobrazuje myšlienku
-  výrazová- slovo vyjadruje citovú zložku osobnosti
JAZYK: nástroj reči, prostriedok na dorozumievanie.
 
KOGNITÍVNE (MYŠLIENKOVÉ) PROCESY (OPERÁCIE):
-  analýza- rozbor, rozdelenie celku na časti
-  syntéza- spájanie, zjednocovanie, vystihnutie, usporiadanie vzájomných vzťahov
-  abstrakcia- vyčleňovanie podstatných vlastností predmetov/ javov
-  konkretizácia- odhaľovanie jedinečnosti pre predmet/ jav
-  diferencácia- rozlišovanie
-  indukcia- vyvodzovanie všeobecného tvrdenia z jednotlivých prípadov
-  dedukcia- od všeobecného ku konkrétnemu
-  generalizácia (zovšeobecnenie)- vyčlenenie znakov platiacich pre jednotlivé javy
-  porovnávanie, zjednotenie, triedenie (klasifikácia)- nové pojmy porovnávame so starými
-  prienik, zjednotenie, negácia, implifikácia- používané hlavne v matematike
 
INTUÍCIA: opak vedomého myslenia, schopnosť vystihnúť pravdu bez logickej úvahy
 
KONVERGENTNÉ myslenie: smeruje k 1 cieľu, spôsobu riešenia problémov
DIVERGENTNÉ myslenie: hľadá niekoľko paralelných, rôznych riešení, tvorivý postup
 
Učenie
UČENIE: aktívny a tvorivý proces rozširujúci vrodené dispozície jednotlivca. Cieľ: získavanie, osvojovanie a upevňovanie nových skúseností a prispôsobovanie sa novým situáciám. Celoživotný proces.
DRUHY učenia:
1)   
-  zámerné
-  bezprostredné
2)  senzomotorické (zmyslovo-pohybové)- názorné poznávanie a pohybová stránka
-  vedomostné- osvojovanie poznatkov
-  intelektové- osvojenie riešenia problému/ úloh, kde sa rozvíjajú intelektové schopnosti
-  sociálne- učenie sociálnej interakcie (žiť medzi ľudmi), sociálnym spôsobilostiam

PODMIEŇOVANIE: mechanizmus učenia, podmienky na učenie.
ASOCIÁCIE: základný proces myslenia, podmienený reflex, spojenie medzi jednoduchými zážitkami, vnemami
 
Osvojovanie predpokladov k činnostiam:
1)  vedomosti (pojmy, pravidlá, zákony, vzorce...)
2)  zručnosti a spôsobilosti
-  senzorické- zdokonalenie vnímania (lepšie rozlíšenie farby, tónu)
-  intelektové(zručnosti pri rétorike)
-  senzomotorické- koordinácia vnímania a pohybov (tanec, šoférovanie auta, písanie, hra na hudobnom nástroji)
-  sociálne- umenie vychádzať s ľuďmi
3)  návyky- získavanie sklonov, ktoré pobádajú k určitej zautomatizovanej reakcii, obsahujú motivačný moment (poobzerať sa na priechode...)

City (emócie)
EMÓCIE: psychické procesy, ktoré hodnotia rôzne skutočnosti, situácie, okolnosti, priebeh a výsledky činnosti jedinca, vyjadrujú prežívanie subjektívneho stavu a vzťahu k pôsobiacim podnetom.
ZNAKY citov:
-  subjektívnosť- individuálne prežívanie citov
-  spontánnosť- nezávislé od vôle
-  predmetnosť- spojené s nejakým predmetom, javom, osobou
-  aktuálnosť- prejavujú sa okamžite
-  polarita- ľahko prechádzajú z 1 krajnosti do druhej
-  kultúrna podmienenosť- ovplyvnené kultúrou, nie sú univerzálne
-  vplyv na ďalšie psychické podnety
DRUHY emócií:
-  morálne- hodnotenie činu z hľadiska morálky, ak je s ňou v rozpore – výčitky svedomia
-  afekty- spojené s uspokojením základných biologických potrieb/ veľmi silných motívov
-  estetické- prežívanie pri hodnotení krásy
-  intelektuálne- pri poznávaní a riešení problémov
-  sociálne- vzťah k ľuďom a sociálnym skupinám
citové PORUCHY:
-  citová labilita
-  averzia- pocit nenávisti
-  fóbia- úzkosť sprevádzaná chorobným strachom, napr. klaustrofóbia
-  komplex- napr. menejcennosti
 
NÁLADA: citový stav, ktorý je relatívne výrazný a stabilný, väčšinou trvá dlhšie (hodiny, dni)
AMBIVALENCIA: ak jedinec zažíva súčasne kladné aj záporné emócie.
 
Vôľa
VÔĽA: úsilie, ktoré zaisťuje riadenie činnosti a dosahovanie cieľov, hlavne v situáciach, kde je potrebné rozhodnúť sa a prekonať prekážky.
 
VÔĽOVÉ PROCESY:
prípravná fáza: voľba cieľa, rozhodovanie, riešenie konfliktov, poznávacie procesy
priebeh činnosti: snaha realizovať vytýčený cieľ
 
Konflikt
DRUHY:
1)   
-  k. dvoch pozitívnych síl (voľba medzi dvomi TV programami)
-  k. dvoch negatívnych síl (učiť sa na písomku alebo sa neučiť a dostať päťku)
-  k. medzi pozitívnou a negatívnou silou (dieťa chce pohladkať psa, ale bojí sa ho)
-  dvojitý k. kladných a negatívnych síl (dieťa chce vyliezť na strom, ale bojí sa, sledujú ho kamaráti, pred ktorými chce niečo dosiahnuť, ale zároveň sa bojí neúspechu)
2)   
-  vonkajší- medzi 2 ľuďmi
-  vnútorný- vnútri v človeku

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Psychológia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu