Psychické procesy osobnosti
Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 23.07.2009
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 158 slov
Počet zobrazení: 19 721
Počet zobrazení: 19 721
Tlačení: 924
Uložení: 788
Uložení: 788
Vnímanie, predstavy, fantázia
Poznávacie (kognitívne) procesy: vnímanie, predstava, fantázia, učenie, pamäť, myslenie.
Ľudské zmysly: reagujú na zmenu podnetov a zhromažďujú materiál na ďalšie poznanie a cítenie, most medzi vonkajším svetom a ľudskou psychikou.
POCIŤOVANIE: pasívny proces, merateľný. Získavanie informácií z vonkajšieho a vnútorného prostredia, ktoré sa menia na nervové impulzy. Výsledok pociťovania: POCIT:
VNÍMANIE: aktívny proces, nemerateľný, subjektívny. Výber, organizácia, interpretácia senzorických informácií. Výsledok vnímania: VNEM- vzniká v senzorickom orgáne.
DRUHY vnímania:
- zrakové,
- čuchové a chuťové,
- sluchové,
- pohybový analyzátor,
- kožný analyzátor (vnímanie dotyku)- bolesť, chlad, teplo....,
- hmat- zlučuje informácie kožného a pohybového analyzátora
Zmyslami sú prijímané podnety, ktoré majú určité špecifické vlastnosti:
- celostvosť- podnety sú časťou celku, ktorý vnímame
- výberovosť- na základe záujmu sa sústreďujeme na 1 podnet
- významovosť- podľa významu sa sústreďujeme na daný podnet
RECEPCIA: schopnosť prijímať podnety zmyslovými orgánmi.
PERCEPCIA: schopnosť nervového systému uvedomovať si podnety.
SENZORICKÉ INFORMÁCIE: informácie získané pomocou zmyslových ( senzorických) orgánov.
GEŠTALTIZMUS: geštaltové (tvarové) zákony: zákon blízkosti, rovnakosti, uzavretosti, skúsenosti, výstižnosti, spoločného osudu.
REVERZIBILNÉ FIGÚRY: vnímané 2 spôsobmi, štrukturované prvky vytvárajú figúry, neštrukturované pozadie.
PREDSTAVIVOSŤ: výsledok PREDSTAVA: názorný obraz niečoho, čo v danom okamihu nepôsobí na naše zmyslové orgány, založená na minulom zážitku, vzniká v mozgu.
1) pamäťové
fantazijné
2) konkrétne
abstraktné
eidetické- veľmi jasné a živé
FANTÁZIA (OBRAZOTVORNOSŤ): proces, v ktorom vytvárame nové predstavy, základom sú vždy skúsenosti, vnemy a pamäťové predstavy, ale zmenené a prekombinované.
DRUHY fantázie:
- rekonštrukčná- vytvorenie predstavy na základe slovného popisu alebo schematického znázornenia (geometria, geografia),
- tvorivá- vytvorenie nových predstáv (umelecká tvorba),
- zámerná- vedomý zámer (vytvorenie nového technického zariadenia),
- bezprostredná- predstavy sa vybavujú samy (snívanie v bdelom stave alebo spánku)
FANTAZIJNÁ PREDSTAVA: obraz predmetov a javov, ktoré sme v danej podobe nikdy nevnímali (predstava nadprirodzenej rozprávkovej bytosti).
PODPRAHOVÉ VNÍMANIE: vnímanie na veľmi nízkej úrovni, pod prahom vedomia.
ILÚZIE VNÍMANIA: vznikajú na základe skresleného vnemu, môžu mať charakter zmyslových klamov: Zölnerove rovnobežky, Müller-Lyerova figúra.
Pamäť
PAMÄŤ: súbor procesov, ktoré umožňujú osvojenie, uchovávanie a vybavovanie informácií, základný predpoklad učenia.
PROCESY pamäti:
1) zapamätanie (uloženie do pamäti): transformovanie informácií do takej formy, ktorú dokáže pamäť uchovať:
- spontánne (bezprostredné)
- úmyselné (učenie spamäti)
2) uchovávanie v pamäti
3) vybavenie uchovaného:
- reprodukcia
- znovupoznanie
DRUHY pamäti:
1)
- senzorická (ultrakrátka)- vstupuje do našich zmyslov
- krátkodobá- cca 7 prvkov/ 20 sekúnd
- dlhodobá- slúži na uchovávanie toho, čo budeme potrebovať dlhšiu dobu.
- pracovná pamäť- rozhranie medzi krátkodobou a dlhodobou, doba uchovania závisí od toho, ako dlho riešime problém, ku ktorému informáciu potrebujeme.
2)
- logická
- mechanická
3)
- bezprostredná
- zámerná
4)
- empirická- cez skúsenosť
- reproduktívna- zameraná na vedomosti
5) podľa druhu vnímania: zraková, sluchová, pohybová....
6) podľa druhu činnosti: technická, hudobná...
PAMÄŤOVÉ KÓDY: vytváranie asociácií, môžu mať rôzny charakter:
- semantický (lingvistický)- prostredníctvom slov
- ikonický (obrazový)- prostredníctvom obrazov
- epizodický- autobiografické informácie
VYBAVENIE si informácií z pamäte:
- aktívne (reprodukcia): doplňovacie otázky
- pasívne (znovupoznanie): odpovede áno-nie
ZABÚDANIE: vplyv množstva činiteľov (záujem, porozumenie), rýchlejšie zabúdame abstraktné informácie ako konkrétne a to, čo nepoužívame.
- rozpad- vyhasínanie nepoužívanie pamäťovej stopy
- interferencia- potláčanie starých informácií novými
Myslenie
MYSLENIE: proces riešenia problémov, schopnosť človeka na základe zmyslového poznania poznávať všeobecné, zákonité, podstatné súvislosti, vyššia forma poznania. Prekračuje kognitívne procesy, lebo vymedzuje POJMY: všeobecné a podstatné znaky javov, POJMOTVORBA: proces vytvárania pojmov.
súd- to, čo o pojme vypovedáme, pravdivý/ nepravdivý
- úsudok- vyjadrenie vzťahu medzi 2 alebo viacerými súdmi
- premisy- súdy, z ktorých vychádzame
- záver- vyvodený súd
DRUHY myslenia (vývinové hľadisko):
- motorické: riešenie problémov pohybovou manipuláciou s predmetmi
- imaginatívne: názorné predstavy a obrazy
- propozičné: slová, vety, pojmy – abstraktné myslenie
REČ: nástroj a predpoklad myslenia, forma dorozumievania.
FUNKCIE reči: Bühlerov trojuholník
- podnetová- pôsobenie slovami na druhých
- predstavová- slovo zobrazuje myšlienku
- výrazová- slovo vyjadruje citovú zložku osobnosti
JAZYK: nástroj reči, prostriedok na dorozumievanie.
KOGNITÍVNE (MYŠLIENKOVÉ) PROCESY (OPERÁCIE):
- analýza- rozbor, rozdelenie celku na časti
- syntéza- spájanie, zjednocovanie, vystihnutie, usporiadanie vzájomných vzťahov
- abstrakcia- vyčleňovanie podstatných vlastností predmetov/ javov
- konkretizácia- odhaľovanie jedinečnosti pre predmet/ jav
- diferencácia- rozlišovanie
- indukcia- vyvodzovanie všeobecného tvrdenia z jednotlivých prípadov
- dedukcia- od všeobecného ku konkrétnemu
- generalizácia (zovšeobecnenie)- vyčlenenie znakov platiacich pre jednotlivé javy
- porovnávanie, zjednotenie, triedenie (klasifikácia)- nové pojmy porovnávame so starými
- prienik, zjednotenie, negácia, implifikácia- používané hlavne v matematike
INTUÍCIA: opak vedomého myslenia, schopnosť vystihnúť pravdu bez logickej úvahy
KONVERGENTNÉ myslenie: smeruje k 1 cieľu, spôsobu riešenia problémov
DIVERGENTNÉ myslenie: hľadá niekoľko paralelných, rôznych riešení, tvorivý postup
Učenie
UČENIE: aktívny a tvorivý proces rozširujúci vrodené dispozície jednotlivca. Cieľ: získavanie, osvojovanie a upevňovanie nových skúseností a prispôsobovanie sa novým situáciám. Celoživotný proces.
DRUHY učenia:
1)
- zámerné
- bezprostredné
2) senzomotorické (zmyslovo-pohybové)- názorné poznávanie a pohybová stránka
- vedomostné- osvojovanie poznatkov
- intelektové- osvojenie riešenia problému/ úloh, kde sa rozvíjajú intelektové schopnosti
- sociálne- učenie sociálnej interakcie (žiť medzi ľudmi), sociálnym spôsobilostiam
PODMIEŇOVANIE: mechanizmus učenia, podmienky na učenie.
ASOCIÁCIE: základný proces myslenia, podmienený reflex, spojenie medzi jednoduchými zážitkami, vnemami
Osvojovanie predpokladov k činnostiam:
1) vedomosti (pojmy, pravidlá, zákony, vzorce...)
2) zručnosti a spôsobilosti
- senzorické- zdokonalenie vnímania (lepšie rozlíšenie farby, tónu)
- intelektové(zručnosti pri rétorike)
- senzomotorické- koordinácia vnímania a pohybov (tanec, šoférovanie auta, písanie, hra na hudobnom nástroji)
- sociálne- umenie vychádzať s ľuďmi
3) návyky- získavanie sklonov, ktoré pobádajú k určitej zautomatizovanej reakcii, obsahujú motivačný moment (poobzerať sa na priechode...)
City (emócie)
EMÓCIE: psychické procesy, ktoré hodnotia rôzne skutočnosti, situácie, okolnosti, priebeh a výsledky činnosti jedinca, vyjadrujú prežívanie subjektívneho stavu a vzťahu k pôsobiacim podnetom.
ZNAKY citov:
- subjektívnosť- individuálne prežívanie citov
- spontánnosť- nezávislé od vôle
- predmetnosť- spojené s nejakým predmetom, javom, osobou
- aktuálnosť- prejavujú sa okamžite
- polarita- ľahko prechádzajú z 1 krajnosti do druhej
- kultúrna podmienenosť- ovplyvnené kultúrou, nie sú univerzálne
- vplyv na ďalšie psychické podnety
DRUHY emócií:
- morálne- hodnotenie činu z hľadiska morálky, ak je s ňou v rozpore – výčitky svedomia
- afekty- spojené s uspokojením základných biologických potrieb/ veľmi silných motívov
- estetické- prežívanie pri hodnotení krásy
- intelektuálne- pri poznávaní a riešení problémov
- sociálne- vzťah k ľuďom a sociálnym skupinám
citové PORUCHY:
- citová labilita
- averzia- pocit nenávisti
- fóbia- úzkosť sprevádzaná chorobným strachom, napr. klaustrofóbia
- komplex- napr. menejcennosti
NÁLADA: citový stav, ktorý je relatívne výrazný a stabilný, väčšinou trvá dlhšie (hodiny, dni)
AMBIVALENCIA: ak jedinec zažíva súčasne kladné aj záporné emócie.
Vôľa
VÔĽA: úsilie, ktoré zaisťuje riadenie činnosti a dosahovanie cieľov, hlavne v situáciach, kde je potrebné rozhodnúť sa a prekonať prekážky.
VÔĽOVÉ PROCESY:
prípravná fáza: voľba cieľa, rozhodovanie, riešenie konfliktov, poznávacie procesy
priebeh činnosti: snaha realizovať vytýčený cieľ
Konflikt
DRUHY:
1)
- k. dvoch pozitívnych síl (voľba medzi dvomi TV programami)
- k. dvoch negatívnych síl (učiť sa na písomku alebo sa neučiť a dostať päťku)
- k. medzi pozitívnou a negatívnou silou (dieťa chce pohladkať psa, ale bojí sa ho)
- dvojitý k. kladných a negatívnych síl (dieťa chce vyliezť na strom, ale bojí sa, sledujú ho kamaráti, pred ktorými chce niečo dosiahnuť, ale zároveň sa bojí neúspechu)
2)
- vonkajší- medzi 2 ľuďmi
- vnútorný- vnútri v človeku
Poznávacie (kognitívne) procesy: vnímanie, predstava, fantázia, učenie, pamäť, myslenie.
Ľudské zmysly: reagujú na zmenu podnetov a zhromažďujú materiál na ďalšie poznanie a cítenie, most medzi vonkajším svetom a ľudskou psychikou.
POCIŤOVANIE: pasívny proces, merateľný. Získavanie informácií z vonkajšieho a vnútorného prostredia, ktoré sa menia na nervové impulzy. Výsledok pociťovania: POCIT:
VNÍMANIE: aktívny proces, nemerateľný, subjektívny. Výber, organizácia, interpretácia senzorických informácií. Výsledok vnímania: VNEM- vzniká v senzorickom orgáne.
DRUHY vnímania:
- zrakové,
- čuchové a chuťové,
- sluchové,
- pohybový analyzátor,
- kožný analyzátor (vnímanie dotyku)- bolesť, chlad, teplo....,
- hmat- zlučuje informácie kožného a pohybového analyzátora
Zmyslami sú prijímané podnety, ktoré majú určité špecifické vlastnosti:
- celostvosť- podnety sú časťou celku, ktorý vnímame
- výberovosť- na základe záujmu sa sústreďujeme na 1 podnet
- významovosť- podľa významu sa sústreďujeme na daný podnet
PERCEPCIA: schopnosť nervového systému uvedomovať si podnety.
SENZORICKÉ INFORMÁCIE: informácie získané pomocou zmyslových ( senzorických) orgánov.
GEŠTALTIZMUS: geštaltové (tvarové) zákony: zákon blízkosti, rovnakosti, uzavretosti, skúsenosti, výstižnosti, spoločného osudu.
REVERZIBILNÉ FIGÚRY: vnímané 2 spôsobmi, štrukturované prvky vytvárajú figúry, neštrukturované pozadie.
PREDSTAVIVOSŤ: výsledok PREDSTAVA: názorný obraz niečoho, čo v danom okamihu nepôsobí na naše zmyslové orgány, založená na minulom zážitku, vzniká v mozgu.
1) pamäťové
fantazijné
2) konkrétne
abstraktné
eidetické- veľmi jasné a živé
FANTÁZIA (OBRAZOTVORNOSŤ): proces, v ktorom vytvárame nové predstavy, základom sú vždy skúsenosti, vnemy a pamäťové predstavy, ale zmenené a prekombinované.
DRUHY fantázie:
- rekonštrukčná- vytvorenie predstavy na základe slovného popisu alebo schematického znázornenia (geometria, geografia),
- tvorivá- vytvorenie nových predstáv (umelecká tvorba),
- zámerná- vedomý zámer (vytvorenie nového technického zariadenia),
- bezprostredná- predstavy sa vybavujú samy (snívanie v bdelom stave alebo spánku)
FANTAZIJNÁ PREDSTAVA: obraz predmetov a javov, ktoré sme v danej podobe nikdy nevnímali (predstava nadprirodzenej rozprávkovej bytosti).
PODPRAHOVÉ VNÍMANIE: vnímanie na veľmi nízkej úrovni, pod prahom vedomia.
ILÚZIE VNÍMANIA: vznikajú na základe skresleného vnemu, môžu mať charakter zmyslových klamov: Zölnerove rovnobežky, Müller-Lyerova figúra.
Pamäť
PAMÄŤ: súbor procesov, ktoré umožňujú osvojenie, uchovávanie a vybavovanie informácií, základný predpoklad učenia.
PROCESY pamäti:
1) zapamätanie (uloženie do pamäti): transformovanie informácií do takej formy, ktorú dokáže pamäť uchovať:
- spontánne (bezprostredné)
- úmyselné (učenie spamäti)
2) uchovávanie v pamäti
3) vybavenie uchovaného:
- reprodukcia
- znovupoznanie
DRUHY pamäti:
1)
- senzorická (ultrakrátka)- vstupuje do našich zmyslov
- krátkodobá- cca 7 prvkov/ 20 sekúnd
- dlhodobá- slúži na uchovávanie toho, čo budeme potrebovať dlhšiu dobu.
- pracovná pamäť- rozhranie medzi krátkodobou a dlhodobou, doba uchovania závisí od toho, ako dlho riešime problém, ku ktorému informáciu potrebujeme.
2)
- logická
- mechanická
3)
- bezprostredná
- zámerná
4)
- empirická- cez skúsenosť
- reproduktívna- zameraná na vedomosti
5) podľa druhu vnímania: zraková, sluchová, pohybová....
6) podľa druhu činnosti: technická, hudobná...
PAMÄŤOVÉ KÓDY: vytváranie asociácií, môžu mať rôzny charakter:
- semantický (lingvistický)- prostredníctvom slov
- ikonický (obrazový)- prostredníctvom obrazov
- epizodický- autobiografické informácie
VYBAVENIE si informácií z pamäte:
- aktívne (reprodukcia): doplňovacie otázky
- pasívne (znovupoznanie): odpovede áno-nie
ZABÚDANIE: vplyv množstva činiteľov (záujem, porozumenie), rýchlejšie zabúdame abstraktné informácie ako konkrétne a to, čo nepoužívame.
- rozpad- vyhasínanie nepoužívanie pamäťovej stopy
- interferencia- potláčanie starých informácií novými
Myslenie
MYSLENIE: proces riešenia problémov, schopnosť človeka na základe zmyslového poznania poznávať všeobecné, zákonité, podstatné súvislosti, vyššia forma poznania. Prekračuje kognitívne procesy, lebo vymedzuje POJMY: všeobecné a podstatné znaky javov, POJMOTVORBA: proces vytvárania pojmov.
súd- to, čo o pojme vypovedáme, pravdivý/ nepravdivý
- úsudok- vyjadrenie vzťahu medzi 2 alebo viacerými súdmi
- premisy- súdy, z ktorých vychádzame
- záver- vyvodený súd
DRUHY myslenia (vývinové hľadisko):
- motorické: riešenie problémov pohybovou manipuláciou s predmetmi
- imaginatívne: názorné predstavy a obrazy
- propozičné: slová, vety, pojmy – abstraktné myslenie
REČ: nástroj a predpoklad myslenia, forma dorozumievania.
FUNKCIE reči: Bühlerov trojuholník
- podnetová- pôsobenie slovami na druhých
- predstavová- slovo zobrazuje myšlienku
- výrazová- slovo vyjadruje citovú zložku osobnosti
JAZYK: nástroj reči, prostriedok na dorozumievanie.
KOGNITÍVNE (MYŠLIENKOVÉ) PROCESY (OPERÁCIE):
- analýza- rozbor, rozdelenie celku na časti
- syntéza- spájanie, zjednocovanie, vystihnutie, usporiadanie vzájomných vzťahov
- abstrakcia- vyčleňovanie podstatných vlastností predmetov/ javov
- konkretizácia- odhaľovanie jedinečnosti pre predmet/ jav
- diferencácia- rozlišovanie
- indukcia- vyvodzovanie všeobecného tvrdenia z jednotlivých prípadov
- dedukcia- od všeobecného ku konkrétnemu
- generalizácia (zovšeobecnenie)- vyčlenenie znakov platiacich pre jednotlivé javy
- porovnávanie, zjednotenie, triedenie (klasifikácia)- nové pojmy porovnávame so starými
- prienik, zjednotenie, negácia, implifikácia- používané hlavne v matematike
INTUÍCIA: opak vedomého myslenia, schopnosť vystihnúť pravdu bez logickej úvahy
KONVERGENTNÉ myslenie: smeruje k 1 cieľu, spôsobu riešenia problémov
DIVERGENTNÉ myslenie: hľadá niekoľko paralelných, rôznych riešení, tvorivý postup
Učenie
UČENIE: aktívny a tvorivý proces rozširujúci vrodené dispozície jednotlivca. Cieľ: získavanie, osvojovanie a upevňovanie nových skúseností a prispôsobovanie sa novým situáciám. Celoživotný proces.
DRUHY učenia:
1)
- zámerné
- bezprostredné
2) senzomotorické (zmyslovo-pohybové)- názorné poznávanie a pohybová stránka
- vedomostné- osvojovanie poznatkov
- intelektové- osvojenie riešenia problému/ úloh, kde sa rozvíjajú intelektové schopnosti
- sociálne- učenie sociálnej interakcie (žiť medzi ľudmi), sociálnym spôsobilostiam
PODMIEŇOVANIE: mechanizmus učenia, podmienky na učenie.
ASOCIÁCIE: základný proces myslenia, podmienený reflex, spojenie medzi jednoduchými zážitkami, vnemami
Osvojovanie predpokladov k činnostiam:
1) vedomosti (pojmy, pravidlá, zákony, vzorce...)
2) zručnosti a spôsobilosti
- senzorické- zdokonalenie vnímania (lepšie rozlíšenie farby, tónu)
- intelektové(zručnosti pri rétorike)
- senzomotorické- koordinácia vnímania a pohybov (tanec, šoférovanie auta, písanie, hra na hudobnom nástroji)
- sociálne- umenie vychádzať s ľuďmi
3) návyky- získavanie sklonov, ktoré pobádajú k určitej zautomatizovanej reakcii, obsahujú motivačný moment (poobzerať sa na priechode...)
City (emócie)
EMÓCIE: psychické procesy, ktoré hodnotia rôzne skutočnosti, situácie, okolnosti, priebeh a výsledky činnosti jedinca, vyjadrujú prežívanie subjektívneho stavu a vzťahu k pôsobiacim podnetom.
ZNAKY citov:
- subjektívnosť- individuálne prežívanie citov
- spontánnosť- nezávislé od vôle
- predmetnosť- spojené s nejakým predmetom, javom, osobou
- aktuálnosť- prejavujú sa okamžite
- polarita- ľahko prechádzajú z 1 krajnosti do druhej
- kultúrna podmienenosť- ovplyvnené kultúrou, nie sú univerzálne
- vplyv na ďalšie psychické podnety
DRUHY emócií:
- morálne- hodnotenie činu z hľadiska morálky, ak je s ňou v rozpore – výčitky svedomia
- afekty- spojené s uspokojením základných biologických potrieb/ veľmi silných motívov
- estetické- prežívanie pri hodnotení krásy
- intelektuálne- pri poznávaní a riešení problémov
- sociálne- vzťah k ľuďom a sociálnym skupinám
citové PORUCHY:
- citová labilita
- averzia- pocit nenávisti
- fóbia- úzkosť sprevádzaná chorobným strachom, napr. klaustrofóbia
- komplex- napr. menejcennosti
NÁLADA: citový stav, ktorý je relatívne výrazný a stabilný, väčšinou trvá dlhšie (hodiny, dni)
AMBIVALENCIA: ak jedinec zažíva súčasne kladné aj záporné emócie.
Vôľa
VÔĽA: úsilie, ktoré zaisťuje riadenie činnosti a dosahovanie cieľov, hlavne v situáciach, kde je potrebné rozhodnúť sa a prekonať prekážky.
VÔĽOVÉ PROCESY:
prípravná fáza: voľba cieľa, rozhodovanie, riešenie konfliktov, poznávacie procesy
priebeh činnosti: snaha realizovať vytýčený cieľ
Konflikt
DRUHY:
1)
- k. dvoch pozitívnych síl (voľba medzi dvomi TV programami)
- k. dvoch negatívnych síl (učiť sa na písomku alebo sa neučiť a dostať päťku)
- k. medzi pozitívnou a negatívnou silou (dieťa chce pohladkať psa, ale bojí sa ho)
- dvojitý k. kladných a negatívnych síl (dieťa chce vyliezť na strom, ale bojí sa, sledujú ho kamaráti, pred ktorými chce niečo dosiahnuť, ale zároveň sa bojí neúspechu)
2)
- vonkajší- medzi 2 ľuďmi
- vnútorný- vnútri v človeku
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Psychické procesy a stavy | Učebné poznámky | 1 326 slov | |
Psychické zdravie | Referát | 658 slov | |
Psychické procesy | Referát | 539 slov | |
Psychické procesy a stavy | Referát | 1 411 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#reverzibilné figury #divergentné úlohy #Psychlógia-zmyslové klamy #konvergentné myslenie #sluchová percepcia #kognitívne operácie #psychické procesy #psychicke procesy osobnosti #divergentné myslenie #pamäť #eideticke obrazy #vnem a predstava #kognitivne vlastnosti #kognitivne procesy #konvergentné a divergentné myslenie #obrazotvornosť #pamat myslenie #ilúzie #vnímanie #predstavy a obrazotvornostDiskusia: Psychické procesy osobnosti
Pridať nový komentárVygenerované za 0.024 s.