Výkonové vlastnosti osobnosti
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 19.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 435 slov
Počet zobrazení: 10 576
Počet zobrazení: 10 576
Tlačení: 578
Uložení: 569
Uložení: 569
Výkonové vlastnosti osobnosti
1. Vlohy= dispozície
- Sú vrodené anatomicko- fyziologické osobitosti človeka, na základe ktorých sa vyvíjajú osobnosti (napr. predpoklady mohutného vzrastu, vrodené= vlasnosti zraku, sluchu, čuchu, činnosť+ stavba nervovej sústavy , vlohy= športové, hudobné
2. Schopnosti = vlastnosti osobnosti, ktoré sú predpokladom úspešného vykonávania nejakej činnosti. Sú ukazovateľom , aký rozdiel v kvalite, rýchlosti, ľahkosti vykonávania v tej istej činnosti u rozličných ľudí za rovnakých podmienok (vedomosti, skúsenosti).
Schopný človek = kto vie rýchlo, ľahko, kvalitne osvojiť si vedomosti a zručnosti
Schopnosti = nie sú vrodené, vznikajú a rozvíjajú sa v činnosti na základe vlôh
Stupne = 1. Nadanie = súhrn schopností určitého druhu, ktoré umožňujú nadpriemerný výkon v danej oblasti činnosti
Herecké = hlasové, pohybové, napodobňovacie schopnosti, dobrá pamäť
2.Talent = mimoriadne rozvinutý súhrn schopností dosiahne vynikajúce výkony
3.Genialita = mimoriadne rozvinutý talent = urýchlujú vedecký, technický, kultúrny pokrok
A. Všeobecné schopnosti = rozumové = IQ
B. Špecifické= umelecké, herecké, numerické, percepčnej pohotovosti
3. Vedomosti – zapamätané, pochopené, osvojené fakty + súvislosti medzi nimi (napr. trópy, figúry - definície, poučky, vzorce
4. Zručnosti = pohotovo, rýchlo, správne vykonať istú činnosť na základe osvojených vedomostí ´aplikácia vzorcov/ pravopisné pravidlá aplikovať, nájsť v texte trópy)
+ aj fyzické zručnosti = obsluha zložitého prístroja
5. Návyky = zautomatizované vykonávanie určitých činností, ktoré sa dosiahlo opakovaním výkonov. Je to ustálený pohyb. Prejav vykonáva sa v ustálených podmienok. Bez potreby uvedomenej kontroly (umývanie rúk po WC) pri rysovaní = uľahčuje činnosti /urýchľujú – nevyžadujú si intelektuálnu námahu (takú pozornosť a myslenie)
Sebaregulačné vlastnosti osobnosti
= človek nimi riadi (ovláda, usmerňuje, potláča) prežívanie a správanie
1. Sebauvedomovanie = vedomie vlastnej existencie
2. Sebapoznanie = uvedomenie si kladov a nedostatkov svoj. prežív. a správania – pri soc. Interakcii č (hodnotením aj iných) seba = rozborom – vstupom do školy (v puberte sa urýchľuje)
Autoregulácia nemôže existovať bez objektívneho sebapoznania
3. Svedomie – vnútorný systém zákazov (príkaz spoločnosti, v ktorom žije – spontánne vznikajúci vnútorný proces, ktorý odzrkadľuje konflikt medzi mravnými zásadami človeka a jeho správaním
4. Sebakritika – verbalizované sebahodnotenie nedostatkov (so svedomím má spoločné = nesúhlas s vlastnými správaním
5. Sebavýchova = cieľavedomé plánovanie, systematický proces formovania vlastnej osobnosti na základe vytýč. cieľov (zdokonaliť svoj charakter – prehĺbiť vlastné vzdelanie. Prostriedky = 1. Plán sebavýchovy – krátkodobé, dlhodobé úlohy. 2. Denný poriadok = čiastkové úlohy, rozdeliť prácu, zábavu. 3. Pravidelná sebakontrola – zhodnotenie dňa, týždňa. 4. Konkrétna činnosť (učenie, čítanie).
Dynamické vlastnosti osobnosti
Temperament – súhrn vlastností organizmu, osobnosti, ktoré určujú dynamiku prežívania a správania
Dynamika = tempo, intenzita, hĺbka prežívania
Klasické typy temperamentu – starogrécky lekár Hippokrates – 4 st. p. n. l.
Galemos – 2 st. p. n. l.
Všestranne rozvinutá osobnosť = kalokagatia
Harmonicky spájať duchovné bohatstvo, morálnu čistotu, fyzickú zdatnosť
1. Vlohy= dispozície
- Sú vrodené anatomicko- fyziologické osobitosti človeka, na základe ktorých sa vyvíjajú osobnosti (napr. predpoklady mohutného vzrastu, vrodené= vlasnosti zraku, sluchu, čuchu, činnosť+ stavba nervovej sústavy , vlohy= športové, hudobné
2. Schopnosti = vlastnosti osobnosti, ktoré sú predpokladom úspešného vykonávania nejakej činnosti. Sú ukazovateľom , aký rozdiel v kvalite, rýchlosti, ľahkosti vykonávania v tej istej činnosti u rozličných ľudí za rovnakých podmienok (vedomosti, skúsenosti).
Schopný človek = kto vie rýchlo, ľahko, kvalitne osvojiť si vedomosti a zručnosti
Schopnosti = nie sú vrodené, vznikajú a rozvíjajú sa v činnosti na základe vlôh
Stupne = 1. Nadanie = súhrn schopností určitého druhu, ktoré umožňujú nadpriemerný výkon v danej oblasti činnosti
Herecké = hlasové, pohybové, napodobňovacie schopnosti, dobrá pamäť
2.Talent = mimoriadne rozvinutý súhrn schopností dosiahne vynikajúce výkony
3.Genialita = mimoriadne rozvinutý talent = urýchlujú vedecký, technický, kultúrny pokrok
A. Všeobecné schopnosti = rozumové = IQ
B. Špecifické= umelecké, herecké, numerické, percepčnej pohotovosti
4. Zručnosti = pohotovo, rýchlo, správne vykonať istú činnosť na základe osvojených vedomostí ´aplikácia vzorcov/ pravopisné pravidlá aplikovať, nájsť v texte trópy)
+ aj fyzické zručnosti = obsluha zložitého prístroja
5. Návyky = zautomatizované vykonávanie určitých činností, ktoré sa dosiahlo opakovaním výkonov. Je to ustálený pohyb. Prejav vykonáva sa v ustálených podmienok. Bez potreby uvedomenej kontroly (umývanie rúk po WC) pri rysovaní = uľahčuje činnosti /urýchľujú – nevyžadujú si intelektuálnu námahu (takú pozornosť a myslenie)
Sebaregulačné vlastnosti osobnosti
= človek nimi riadi (ovláda, usmerňuje, potláča) prežívanie a správanie
1. Sebauvedomovanie = vedomie vlastnej existencie
2. Sebapoznanie = uvedomenie si kladov a nedostatkov svoj. prežív. a správania – pri soc. Interakcii č (hodnotením aj iných) seba = rozborom – vstupom do školy (v puberte sa urýchľuje)
Autoregulácia nemôže existovať bez objektívneho sebapoznania
3. Svedomie – vnútorný systém zákazov (príkaz spoločnosti, v ktorom žije – spontánne vznikajúci vnútorný proces, ktorý odzrkadľuje konflikt medzi mravnými zásadami človeka a jeho správaním
4. Sebakritika – verbalizované sebahodnotenie nedostatkov (so svedomím má spoločné = nesúhlas s vlastnými správaním
5. Sebavýchova = cieľavedomé plánovanie, systematický proces formovania vlastnej osobnosti na základe vytýč. cieľov (zdokonaliť svoj charakter – prehĺbiť vlastné vzdelanie. Prostriedky = 1. Plán sebavýchovy – krátkodobé, dlhodobé úlohy. 2. Denný poriadok = čiastkové úlohy, rozdeliť prácu, zábavu. 3. Pravidelná sebakontrola – zhodnotenie dňa, týždňa. 4. Konkrétna činnosť (učenie, čítanie).
Dynamické vlastnosti osobnosti
Temperament – súhrn vlastností organizmu, osobnosti, ktoré určujú dynamiku prežívania a správania
Dynamika = tempo, intenzita, hĺbka prežívania
Klasické typy temperamentu – starogrécky lekár Hippokrates – 4 st. p. n. l.
Galemos – 2 st. p. n. l.
Všestranne rozvinutá osobnosť = kalokagatia
Harmonicky spájať duchovné bohatstvo, morálnu čistotu, fyzickú zdatnosť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
1.2. Vlastnosti osobnosti | Referát | 247 slov | |
1.1. Znaky osobnosti | Referát | 99 slov | |
Psychológia osobnosti | Referát | 862 slov | |
PsychoTest - Test osobnosti | Referát | 305 slov | |
Výkonové vlastnosti osobnosti | Maturita | 678 slov | |
Štruktúra osobnosti | Učebné poznámky | 913 slov | |
Typológie osobnosti | Učebné poznámky | 297 slov | |
Psychológia osobnosti | Referát | 1 555 slov | |
Osobnosť – štruktúra osobnosti | Referát | 1 765 slov | |
Osobnosť sociálno – výchovného pracovníka | Referát | 879 slov | |
Osobnosť a štruktúra osobnosti | Referát | 1 613 slov | |
Osobnosť a faktory ovplyvňujúce vývoj psychiky | Referát | 1 063 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | Referát | 634 slov | |
Osobnosť | Učebné poznámky | 2 638 slov | |
Osobnosť | Učebné poznámky | 209 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#sebapoznanie a sebahodnotenie , sebavýchova #autoregulácia učenia #vrodene vlastnosti osobnosti #dynamické vlastnosti osobnosti #sebapoznanie a sebahodnotenie #sebahodnotenie osobnosti #sebapoznanie a sebahodnotenie sebavýchova #sebapoznanie #vlohy #výkonové vlastnosti #schopnosti a osobnosti človeka #sebakritika #esej sebapoznanie #esej o sporte #vlastonosti osobnosti #dynamika osobnosti #štruktúra osobnosti psychológia #Hipokrates #psychologie osobnosti #Vrodené vlastnostiMaturitné témy zo psychológie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Výkonové vlastnosti osobnosti | 435 slov | |
Psychológia - veda o človeku a jeho psychike | 627 slov | |
Rodina – primárna, malá skupina | 374 slov | |
Biologická determinácia – nervová sústava a dedičnosť | 1 198 slov | |
Sociálna determinácia - prostredie | 1 524 slov | |
Vývin psychiky | 463 slov | |
Socializácia | 375 slov | |
Učenie | 350 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | 573 slov | |
Psychologické smery | 2 583 slov | |
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať) | 604 slov | |
Inteligencia, poruchy intelektu | 509 slov | |
Sociálne skupiny | 503 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | 634 slov | |
Emócie | 340 slov | |
Hra a teória hier | 552 slov | |
Mladší, stredný a starší školský vek | 1 617 slov | |
Psychické zdravie a stres | 396 slov | |
Praktické využitie psychologických poznatkov | 444 slov | |
Psychické procesy | 539 slov | |
Základy sociálnej psychológie | 750 slov | |
Vývinová psychológia | 362 slov | |
Správanie človeka v záťažových a konfliktových situáciách | 520 slov |
Diskusia: Výkonové vlastnosti osobnosti
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.