Výkonové vlastnosti osobnosti
Výkonové vlastnosti osobnosti
1. Vlohy= dispozície
- Sú vrodené anatomicko-
fyziologické osobitosti človeka, na základe ktorých sa vyvíjajú osobnosti (napr. predpoklady mohutného vzrastu, vrodené= vlasnosti zraku,
sluchu, čuchu, činnosť+ stavba nervovej sústavy , vlohy= športové, hudobné
2. Schopnosti = vlastnosti osobnosti,
ktoré sú predpokladom úspešného vykonávania nejakej činnosti. Sú ukazovateľom , aký rozdiel v kvalite, rýchlosti, ľahkosti vykonávania
v tej istej činnosti u rozličných ľudí za rovnakých podmienok (vedomosti, skúsenosti).
Schopný človek = kto vie rýchlo, ľahko,
kvalitne osvojiť si vedomosti a zručnosti
Schopnosti = nie sú vrodené, vznikajú a rozvíjajú sa v činnosti na základe vlôh
Stupne = 1. Nadanie = súhrn schopností určitého druhu, ktoré umožňujú nadpriemerný výkon v danej oblasti činnosti
Herecké =
hlasové, pohybové, napodobňovacie schopnosti, dobrá pamäť
2.Talent = mimoriadne rozvinutý súhrn schopností dosiahne vynikajúce
výkony
3.Genialita = mimoriadne rozvinutý talent = urýchlujú vedecký, technický, kultúrny pokrok
A. Všeobecné schopnosti =
rozumové = IQ
B. Špecifické= umelecké, herecké, numerické, percepčnej pohotovosti
3. Vedomosti –
zapamätané, pochopené, osvojené fakty + súvislosti medzi nimi (napr. trópy, figúry - definície, poučky, vzorce
4.
Zručnosti = pohotovo, rýchlo, správne vykonať istú činnosť na základe osvojených vedomostí ´aplikácia vzorcov/ pravopisné
pravidlá aplikovať, nájsť v texte trópy)
+ aj fyzické zručnosti = obsluha zložitého prístroja
5.
Návyky = zautomatizované vykonávanie určitých činností, ktoré sa dosiahlo opakovaním výkonov. Je to ustálený
pohyb. Prejav vykonáva sa v ustálených podmienok. Bez potreby uvedomenej kontroly (umývanie rúk po WC) pri rysovaní = uľahčuje činnosti
/urýchľujú – nevyžadujú si intelektuálnu námahu (takú pozornosť a myslenie)
Sebaregulačné vlastnosti
osobnosti
= človek nimi riadi (ovláda, usmerňuje, potláča) prežívanie a správanie
1. Sebauvedomovanie = vedomie
vlastnej existencie
2. Sebapoznanie = uvedomenie si kladov a nedostatkov svoj. prežív. a správania – pri soc. Interakcii č (hodnotením
aj iných) seba = rozborom – vstupom do školy (v puberte sa urýchľuje)
Autoregulácia nemôže existovať bez objektívneho sebapoznania
3. Svedomie – vnútorný systém zákazov (príkaz spoločnosti, v ktorom žije – spontánne vznikajúci vnútorný proces, ktorý
odzrkadľuje konflikt medzi mravnými zásadami človeka a jeho správaním
4. Sebakritika – verbalizované sebahodnotenie nedostatkov (so
svedomím má spoločné = nesúhlas s vlastnými správaním
5. Sebavýchova = cieľavedomé plánovanie, systematický proces formovania
vlastnej osobnosti na základe vytýč. cieľov (zdokonaliť svoj charakter – prehĺbiť vlastné vzdelanie. Prostriedky = 1. Plán
sebavýchovy – krátkodobé, dlhodobé úlohy. 2. Denný poriadok = čiastkové úlohy, rozdeliť prácu, zábavu. 3. Pravidelná sebakontrola –
zhodnotenie dňa, týždňa. 4. Konkrétna činnosť (učenie, čítanie).
Dynamické vlastnosti osobnosti
Temperament – súhrn vlastností organizmu, osobnosti, ktoré určujú dynamiku prežívania a správania
Dynamika = tempo, intenzita, hĺbka
prežívania
Klasické typy temperamentu – starogrécky lekár Hippokrates – 4 st. p. n. l.
Galemos – 2 st. p. n. l.
Všestranne rozvinutá osobnosť = kalokagatia
Harmonicky spájať duchovné bohatstvo, morálnu čistotu, fyzickú zdatnosť
Zones.sk – Zóny pre každého študenta