Psychológia - veda o človeku a jeho psychike
Psychológia-veda o človeku a jeho psychike
Ćlovek je zvedavý tvor, skúma,
pozoruje,snaží sa porozumieť záhadám prírody, nášho živo-
ta. Nazhromaždil si veľa poznatkov, a tak vznikali vedecké
disciplíny.
Vedecké disciplíny rozdeľujeme: 1, Prírodovedecké/ prírodovedné/
2,
Technické
3, Spoločenské/ spoločenskovedné/
na konci 20.storočia sa vyčlenila zvláštna
skupina=
4,Hoministické vedy = vedy o človeku
z latinského slova homo = človek
Hoministické vedy = zaraďujeme medzi ne:
A,
Antropológia – veda o človeku, vzniku, vývine, postavení človeka
v prírode, o telesných vlastnostiach
B, Biologicko – lekárske vedy - biológia, anatómia(stavba tela),
fyziológia človeka( o životných prejavoch )
C, Psychológia
Psychológia
veda o psychike//duši
(psyché = duša, logos = slovo,veda)
starovek = duša je
nehmotná podstata, nositeľka života
materializmus = psychiku považuje za vlastnosť vysokoorganizovanej hmoty ( mozgu ),
odmieta pojem duša
idealizmus = existujú dve podstaty – hmotná a duchovná ( telo – duša )
2. veda o prežívaní a správaní živých bytostí
Psychohológia sa venovala psychike zvierat –
slúžilo ako model pre porozumenie ľudskej psychiky.
Prežívanie = je vnútorný svet človeka, ktorý je
dostupný iba jemu samotnému pomocou
sebapozorovania ( len ja si uvedomujem, čo ma potešilo/ zarmútilo )
Prežívanie
– je jedinečné, subjektívne, neopakovateľné= to sú atribúty= vlastnosti
Základné kategórie prežívania=
1. Obsahy
vedomia ( vnem, predstavy, myšlienky )
2. City
3. Snahy
Nevedomé prežívanie = človek si neuvedomuje svoje
prežívanie alebo nepozná jeho príčinu
Človek prežíva minulé, prítomné i budúce.
Správanie
je odpoveď organizmu na zmeny v jeho okolí, sú to všetky vonkajšie, pozorovateľné prejavy,
prístupné aj iným ľuďom ( úsmev = dobrá nálada )
Základné kategórie správania:
1. Konanie ( jednorázové, dlhodobá činnosť )
2.
Reč
3. Výraz ( mimický, pantomimický )
Psychológia
veda o správaní a duševnej činnosti
= najnovšie práce takto
definujú =
4. sústava vedeckých disciplín, ktoré sa zaoberajú psychikou
* prvý raz názov psychológia použil nemecký vedec W. Wundt v r. 1879, on má zásluhu,
že psychológia vznikla ako samostatná
veda.
Psychologické disciplíny rozdeľujeme na:
Základné –
najvšeobecnejšie teoretické poznatky
- Všeobecná - skúma vysvetľuje podstatu psychiky,
psych. procesy, stavy, vlastnosti človeka
- Psychológia osobnosti – skúma vlastnosti
človeka
- Vývinová /ontogenéza/ - skúma zákonitosti psychického vývinu od prenatálneho
obdobia až po starobu
4. Sociálna psychológia - skúma
vplyv spoločnosti na utváranie psychiky človeka
5. Psychopatológia - skúma chorobné
zmeny, duševné, psychické poruchy
Aplikované = skúmajú rôzne ľudské činnosti z psychologického
hľadiska
aplikácia = je využívanie psychologických poznatkov v praxi
1.Pedagogická
psychológia = školská –skúma vyučovanie a výchovu z psychologického
hľadiska ( riešia problémy, nové metódy
)
2.Klinická (zdravotnícka ) –skúma psychiku pri ochorení, príčinu ochorenia,
liečenie
3.Psychológia práce= Pracovná – skúma podmienky ovplyvňujúce pracovný výkon
(či sú povahové a psychické vlastnosti v súlade s požiadavkami na prácu).
4.Poradenská
– školské, predmanželské, manželské poradne
5.Súdna –využíva psychologické poznatky v súdnej praxi
6.Psycholológia športu , dopravy, reklamy, vojenská , kozmická
7.
Ergonómia – psychologická disciplína, ktorá pomáha nájsť najlepšie, najvhodnejšie rozmiestnenie/
usporiadanie ovládacích prístrojov /napr. na doske lietadla, auta/ vzhľadom na fyziologické a psychologické požiadavky človeka
/ergonomická kuchyňa, stolička, školská taška/.
Špeciálne –skúmajú špecifické
čiastkové psychologické problémy
a, Zoopsychológia – skúma psychiku živočíchov
b, Diferenciálna psychológia – skúma interindividuálne psychické rozdiely u ľudí
( vzhľadom na pohlavie,
vek, národ., ... )
Význam psychológie:
1. Pochopiť vlastnú duševnú činnosť a ovládať ju
2.
Pochopiť správanie iných, správne naň reagovať
3. Skvalitňovať medziľudské vzťahy
Psychológia – využíva
rôzne Metódy
1. Sebapozorovanie = pozorovanie vlastného psychického
stavu, prísne kritizovaná metóda
2. Pozorovanie = vonkajších prejavou prežívania,
o výsledku sa vedie protokol napr. novorodencov
3. Experiment = podľa presne stanoveného
plánu sa psychický jav vyvoláva a opakuje,
laboratórny, terénny (v škole, na pracovisku), prirodzený experiment –
skúmanie detí pri hrách, pri učení
4. Rozhovoru
5.
Dotazníky – dôsledná analýza údajov
6. Životopisy –
súhrn údajov
Zones.sk – Zóny pre každého študenta