Učenie
Učenie
- existuje množstvo definícii učenia:
A) V širšom zmysle slova –
učenie je nadobúdanie individuálnej skúsenosti počas vývinu jedinca= ovplyvňuje jeho správanie v dobrom či zlom.
B)
V užčom zmysle slova – cieľavedomé, systematické nadobúdanie vedomostí, návykov, zručností či foriem správania,
nachádzame iba u ľudí.
C) Psychológovia – tvrdí, že učenie je relatívne trvalá zmena v správaní, ktorá vyplýva
zo skúseností.
Druhy učenia :
1. Habituácia – najjednoduchšia forma učenia =
prispôsobenie sa podnetu
2. Asociačné – komplexnejšie, ak poznatok prenášame z jeného kontextu do druhého ( pri
učení cudzieho jazyka – „dala mu košom“ = odmietnutie)
3. Intelektuálne – žiak si osvojuje vedomosti
4.
Motorické – osvojovanie si zručností, návykov – šoférovanie, tanec, korčuľovanie
5.
Sociálne – osvojovanie si pravidiel správania sa v spoločnosti
6. Mimovoľné
– bez vôle, motivácie sa naučíme (vtip)
7. Imitačné – pomocou napodobňovania (rodičov, učiteľov)
Výsledky pri učení získavame vďaka praxi a tréningu.
Krivka učenia : Graf- Základy psychológie,
s.21
Tvar krivky závisí od :
1. Materiálu (báseň, cudzie slová)
2. Typu pamäti
(zraková, sluchová)
3. Predchádzajúcich skúseností
4. Osobného tempa
Kedy sa učiť ? ->
typ sovy (večer); typ škovránka (ráno)
Zabúdanie – negatívny i pozitívny faktor * Kapacita krátkodobej pamäti = 7
+/- 2 po sebe idúce mená, čísla, písmená
* pre seminaristov PSY= Fázy učenia: 1. Motivačná=
štádium, keď sa ocitáme pred úlohou, problémom, ak je motivácia slabá, je tendencia vyhnúť sa mu, musíme si uvedomiť vnútorné
a vonkajšie pohnútky, ktoré nás aktivizujú, aby sme ich riešili 2. Poznávacia = štádium, keď učiaci sa preniká do
úlohy/ problému, získava nové informácie, mobilizuje minulú skúsenosť 3. Výkonná= štádium, keď učiaci
pochopil, vyriešil problém
4. Kontrolná= overovacia= reprodukcia látky, aplikácia
vzorcov
*V psychológii poznáme aj učenie :
1. Habituácia
2.
Klasické podmieňovanie – výskumy Rusa I.P.Pavlova = nepodmienený reflex, reakcia na základe skúsenosti ( naučené strachy z detstva
– daj pozor na cestu, oheň )
3. Operačné podmieňovanie – vzťah akcia-reakcia (ak dieťa plače – dospelý pribehne )
; k opačnému podmieňovaniu patrí i averzívne podmieňovanie =útek , vyhýbanie sa určitým situáciám
4. Komplexné učenie
– ak nemôžem uplatnit len doterajšie skúsenosti, musím vytvárať nové kroky, operovať s nimi, súvisí s IQ = schopnosť riešiť
nové situácie
Zones.sk – Zóny pre každého študenta