Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 825
Uložení: 430
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať)
Kognitívna psychológia
Kognitívna psychológia alebo poznávacia psychológia je oblasť psychológie, ktorá sa zaoberá štúdiom vedomých a nevedomých poznávacích procesov ako je vnímanie, predstavivosť, myslenie, reč, pamäť a učenie + zameriava sa na procesy: riešenie problémov, poznávanie, predstavivosť a fantáziu Tieto procesy sú základným predpokladom k orientácii a adaptácii vo svete. Kognitívna psychológia (tiež nazývaná Všeobecná psychológia) sa zaoberá takými psychologickými javmi, ktoré sa podieľajú na každodennom fungovaní človeka ako psychosociálnej bytosti.
Pre náš život je významné vnímanie, bez ktorého by sme nemohli v našom prostredí prežiť ani deň, taktiež učenie, bez ktorého by sme nemohli zdokonaľovať seba a meniť tak svet a v neposlednom rade i emócie, ktoré mnohokrát ovplyvňujú naše rozhodnutia a smerovanie. Kognitívna psychológia je oblasť psychológie, ktorá sa zameriava na to, ako človek spracováva informácie. Ako vníma vonkajší svet, triedi a zapamätáva si fakty, ako sa učí a rozmýšľa. Vidíme, že sú to všetko pojmy, ktoré sa používajú i v súčasnej počítačovej vede.
Okrem inšpirácie pri tvorbe neživých systémov však poznanie toho, ako človek vníma vonkajší svet, ako si ho pamätá a ako o ňom rozmýšľa, nám pomôže vyznať sa viac v ostatných ľuďoch i v sebe. Ak viem, čo približne v druhom človeku prebieha, viem omnoho lepšie chápať a predvídať jeho správanie. Vonkajší svet sa dostane do nášho kognitívneho systému prostredníctvom našich zmyslov. Poznáme ich päť – podľa množstva informácií, ktoré nimi prichádzajú sú to: zrak, sluch, hmat, čuch a chuť. Pod hmat sa zaraďujú i receptory tlaku, tepla, bolesti a polohy.
Vnímanie
Zmysly, o ktorých sme doteraz hovorili, vieme celkom úspešne modelovať umelými prostriedkami. Máme kamery, mikrofóny a podobne. Prvou vážnejšou prekážkou, na ktorú narazíme pri modelovaní umelo inteligentných systémov, je vnímanie.
Vnímanie totiž znamená, že veciam začíname dávať istý význam. Zo zdanlivo nesúvisiacich čiar a bodiek sa stávajú predmety, ľudia, znaky. Zo zvukových vĺn sa stávajú piesne či slová
Pamäť
Človek a všetky živé tvory sa snažia čo najlepšie prispôsobovať svojmu prostrediu. Iba tak zvyšujú svoju šancu prežiť. Prispôsobovanie sa prostrediu znamená v podstate riešenie súboru jednoduchých či zložitejších problémov – ako sa ochrániť proti zime, ako presvedčiť druhého človeka, aby mi pomohol. Čím je problém zložitejší, tým viac informácií potrebujeme na jeho vyriešenie. Aj preto človek vyniká nad zvieratami, lebo jeho pamäť je nielen schopná si zapamätať viac informácií, no najmä efektívnejšie ich zorganizovať
Myslenie
Myslíme, keď si automaticky dávame jablko do úst, a myslíme aj keď pripravujeme zložitý plán na vytvorenie počítačového programu. V literatúre sa však pod myslením označujú väčšinou práve náročnejšie procesy ako je riešenie problémov.
Emócie
I keď sa o emóciách často uvažuje ako o protiklade rozumu či poznávania, emócie sú neoddeliteľnou súčasťou nášho kognitívneho systému. Výrazne ovplyvňujú naše myslenie a poznávanie, a zároveň sú myslením a vôľou ovplyvniteľné. Hlavnou úlohou emócií je, že nás poháňajú do činnosti. Sú akýmsi motorom. Ak sa rozhodneme utekať, utekáme omnoho rýchlejšie ak máme strach. Ak máme niečo prečítať, omnoho viac si z toho zapamätáme, ak čítame s radosťou.
Motivácia
Veľmi dôležitou zložkou kognitívneho systému je motivácia. To, čo nás poháňa k ďalšiemu konaniu či rozmýšľaniu, je stav nerovnováhy. Sami viete, že ak je človek najedený, alebo ak dokončil nejakú úlohu, nemá až takú túžbu niečo robiť. Naopak, ak nám niečo chýba, alebo nás niečo ohrozuje, sme omnoho náchylnejší k tomu, niečo robiť.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Sexuálne úchylky | Ostatné | 1 211 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#nevedomá motivácia #potreby #bilogická potreba vyprázdňovania #čo sú to potreby #fyziologicke potreby seniorov #potreba #kognitívna psychológia #čo sú potrebyMaturitné témy zo psychológie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Výkonové vlastnosti osobnosti | 435 slov | |
Psychológia - veda o človeku a jeho psychike | 627 slov | |
Rodina – primárna, malá skupina | 374 slov | |
Biologická determinácia – nervová sústava a dedičnosť | 1 198 slov | |
Sociálna determinácia - prostredie | 1 524 slov | |
Vývin psychiky | 463 slov | |
Socializácia | 375 slov | |
Učenie | 350 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | 573 slov | |
Psychologické smery | 2 583 slov | |
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať) | 604 slov | |
Inteligencia, poruchy intelektu | 509 slov | |
Sociálne skupiny | 503 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | 634 slov | |
Emócie | 340 slov | |
Hra a teória hier | 552 slov | |
Mladší, stredný a starší školský vek | 1 617 slov | |
Psychické zdravie a stres | 396 slov | |
Praktické využitie psychologických poznatkov | 444 slov | |
Psychické procesy | 539 slov | |
Základy sociálnej psychológie | 750 slov | |
Vývinová psychológia | 362 slov | |
Správanie človeka v záťažových a konfliktových situáciách | 520 slov |