Hra a teória hier
HRA
- Individuálna/kolektívna činnosť, ktorá sa vykonáva pre vlastné potešenie.
ZNAKY : 1-
Samoúčelnosť 2- Spontánnosť
3- Dochádza k nej zo slobodného rozhodnutia – z vnútornej potreby
4- Silné citové
zainteresovanie= príjemné 5- Fantázia
6- Už od detstva a potreba neprestáva ani v dospelosti
TEÓRIE HRY
Teória nadbytku energie – spotrebuje sa nahromadená energia
Teória relaxácie – uvoľnenie, aktívny oddych, regenerácia síl
Teória prípravného cvičenia – to, čo budú potrebovať v živote =tematické hry=(hra na rodinu, lekárov... )
Teória atavizmu – hry,
ktorými si prešlo ľudstvo v historickom vývoji (zbojníci, bojové hry...)
Teória náhradnej funkcie – hra je náhrada vážnej činnosti
= realizácia seba samého
Teória funkčnej príjemnosti – motívom hry je príjemnosť
HRA je detské učenie a „práca“ –
spoločenské skúsenosti, vzory...
- Prežívať spoločenské situácie, poznávať vzťahy, osvojovať si slovný systém
DRUHY HIER
1. Manipulačné - narábanie s predmetmi (lyžička = jedenie ; kladivo = zatĺkanie... )
- motorika rúk a
celého tela + rozumový vývin dieťaťa
2. Pohybové – lezenie, bicykel, prevážanie kociek... = motorika, pravidlá, disciplína,
smelosť
3. Tematické = rolové – hra na školu, lekára -> tvorivé hry (bábika = dieťa;
stolička = auto) – už v 2.roku
života
4. Konštruktívne hry - výsledkom je výtvor (stavba zo stavebnice)
uplatňuje sa: fantázia, pozornosť,
vytrvalosť, systematickosť, schopnosť prekonávať prekážky, realizovať cieľ, tešiť sa z výsledku, kriticky hodnotiť
5. Didaktické
hry – nie sú výsledkom voľnej tvorivosti detí, ale spracúvajú ich vychovávatelia -> výchovno-vzdelávacie ciele majú na zreteli –
cvičia si pamäť, spoločenské pravidlá
Napr . : obrázkové hry, pexesá, skrývačky, naháňačky, pomenovanie predmetov
Tvorivá činnosť= naučené aj vrodené formy činnosti =ak sa akýkoľvek nerieši na základe
skúseností, ale novým, doteraz nepoužívaným spôsobom =ak je výsledkom nový, originálny výtvor
Tvorivá činnosť si
vyžaduje -> všeobecné (rozumové) a špeciálne schopnosti, tvorivosť , fantáziu, vytrvalosť, energickosť, hlboké filozofické/
duchovné cítenie, citlivosť
1. Subjektívna tvorivosť = ak jednotlivec vyrobí produkt len pre seba
2. Objektívna tvorivosť =
služba budúcim generáciám /spoločnosti = vynález, vedecký výskum, umelecké diela...
Fázy tvorivej činnosti :
· Prípravné
obdobie : fáza štúdia, zbieranie vedomostí
· Inkubácia : dozrievanie tvorivého problému
· Inšpirácia : jasnosť, plodnosť
nápadov, predstáv, riešenie problému
· Tvorby : realizácia tvorivej činnosti (Darwin písal Pôvod druhov pol roka, no prípravné
obdobie trvalo 21 rokov / Mozart zložil predohru Don Juan za 1 noc)
Faktory tvorivej činnosti :
a) Fluencia -
schopnosť pohotovo, ľahko, v určenom čase utvoriť čo najviac psychologických produktov
- 1. Slovná : tvoriť slová
(napísať za 1 min čo najviac slov začínajúcich na KA a ktoré sa s nimi rýmujú)
- 2. Figurálna : obrazce (za 1min
nakresliť čo najviac vecí podobajúcich sa na polkruh)
- 3. Číselná : pohotovo tvoriť čísla (1 min na tvorenie
príkladov, aby bol súčet 7)
- 4. Asociačná : (za 1min čo najviac synoným)
- 5. Expresívna :
vyjadrovacia (N. .D. .j.. V -> Náš dom je vysoký)
- 6. Ideačná: nápady na danú tému (čo by sa stalo, keby ľudia
nemuseli spať, jesť ?)
b) Flexibilita - pružne vytvárať riešenia problémov
c) Originalita -jedinečné produkty (názvy poviedok
/dôsledky – čo by sa stalo, keby človek vedel prechádzať cez stenu?)
d) Senzitivita - schopnosť všimnúť si problémy tam, kde ich
iní nevidia
e) Tvorivá osobnosť -nadprirodzená intelektuálna aktivita, odvaha a potreba prekračovať pravidlá, zdravé sebavedomie,
samostatnosť, viera v úspech, túžba poznávať, tvorivé myslenie...
Význam tvorivej činnosti : - osobnostný a spoločenský,
urýchľuje vedecko– technický , umelecký, spoločenský pokrok
- zlepšenie života, rozvoj osobnosti, radosť a uspokojenie
Zones.sk – Zóny pre každého študenta