Zdokonalenie vzdelávania a sebavzdelávania
Rady a odporúčania na zdokonalenie vzdelávania a sebavzdelávania
Učenie, druhy
učenia
Definície učenia: v širšom zmysle- proces prispôsobovania sa organizmu
k prostrediu, alebo proces, v ktorom si jedinec osvojuje nejakú skúsenosť. V užšom zmysle- zámerné a systematické
nadobúdanie vedomostí, zručností a návykov ako aj foriem správania a osobných vlastností. Takto chápané učenie sa uskutočňuje
predovšetkým v škole a vo výchovných zariadeniach. Druhy učenia:
1.Podmieňovanie,
2.Percepčno-motorické učenie,
3.Verbálne učenie,
4.Pomové učenie,
5.Učenie riešením problémov.
Podmieňovanie: Podstatou tohto druhu učenia je utváranie
podmienených reflexov (dočasných spojov). Dočasné spoje treba upevňovať, inak sa stratia. Podmieňovanie sa delí: 1.Klasické
podmieňovanie(pavlovské),
2.Inštrumentálne(skinnerovské). I.P. Pavlov- objavil základné fyziologické mechanizmy učenia- to je
tvorba podmienených reflexov, objavil vysvetlenie mechanického učenia a zabúdania. Pokusy na psoch: pes slinil pri predložení
potravy- spolu s potravou púšťali psovi zvuk bzučiaku(alebo rozsvietili svetlo). Pes začal sliniť na bzučiak(svetlo) samotný.
Podnet(potrava)-nepodmienená odpoveď(prirodzená-slinenie).Podnet(bzučiak)-podmienená
odpoveď(slinenie)-vytvorenie nového spojenia medzi signálom a odpoveďou. Aktivita je na strane experimentátora.
B.
Operačne(inštrumentálne)podmieňovanie- Skinnerovské-východiskový typ učenia metódou pokus- omyl.
Skinner-pokus s potkanom v skrini s pákou: po stlačení páčky sa do misky v skrinke prisunula guľôčka
potravy. Spočiatku potkan stlačil páku náhodne(pokus- omyl). Dostal potravu, pri ďalších opakovaniach, pokusu už potkan rýchlejšie
a rýchlejšie tlačil páčku, až kým sa nenaučil naraz, bez chaotických reakcií páčku stlačiť, aby sa dostal k potrave. Potkan sa najprv
musel naučiť stláčať páčku a až potom nastalo posilnenie podmieneného spoja medzi páčkou a stlačením (pomocou potravy)-aktivita je na
strane subjektu, ktorý sa učí. Učenie podmieňovaním sa uplatňuje pri niektorých
formách učenia sa malých detí: získavanie motorických zručností: otočením gombíka sa zapne rádio, dieťa sa učí stáť.
Ak sa mu pokus raz podarí, znovu opakovane skúša rovnakú činnosť, kým sa ju celkom nenaučí, podobne- vyslovovanie prvých slov.
Perceptuálno- motorické učenie(senzomotorické)
Učenie manuálnym zručnostiam, návykom, motorickým
operáciám, získavanie predpokladov pre vykonávanie činností náročných na vnímanie, pohyby a vzájomné spojenie vnemov s pohybmi-
reťazenie jednotlivých operácií do funkčných celkov, má neverbálnu povahu. Pri perceptuálno- motorickom učení-
zložitejšie motorické odpovede než pri úkonoch utvorených podmieňovaním- jednotlivé úkony musia byť vykonané správne a v presnom
poradí, aby bola činnosť úspešná- napríklad: odomykanie dverí, šoférovanie auta...Jednotlivec musí byť schopný vykonávať jednotlivé
články zreťazenej odpovede. Takýmto spôsobom sa učíme písať, písať na stroji, športy, hrať na hudobnom nástroji...Činnosti naučené
senzomotoricky sa ,,nedajú zabudnúť"- zabudnuté články činnosti sa veľmi rýchlo
obnovujú(napríklad: bicyklovanie...).
Verbálne učenie
Niekedy sa tento druh
označuje ako pamäťové učenie. Je to čisto ľudský druh učenia, keďže sa tu pracuje so
symbolickým- slovným materiálom. Ide o vytváranie, zapamätanie si spojení- asociácií medzi slovami, pričom
tieto spojenia nie sú založené na pričinnej logickej súvislosti. Nejde o zmysel, ale o ich styčnosť
v priestore alebo v čase. Spojenie sa vytvorí, pretože slová sa vyskytli vedľa seba alebo
nasledovali za sebou. Sila asociácie je o to väčšia, o čo častejšie sa slová spolu
vyskytovali a čím je dotyk časovo novší. Verbálne učenie ovplyvňujú viaceré činitele:
a)rozsah učebného materiálu,
b)charakter učebného materiálu,
c)zložitosť učebného
materiálu,
d)diskriminácia prvkov v učebnom materiály.
Pojmové
učenie
Pri ňom sa rozvíja myslenie. Uplatňujú sa tu nasledovné poznávacie procesy:
1.analýza(opísať z čoho sa skladá organizmus mačky), 2.syntéza(do akej skupiny zvierat patrí mačka),
3.vzošeobecňovanie(ktoré všeobecné znaky má mačka spoločné s ostatnými zvieratami),
4.hodnotenie(aký úžitok a negatíva má chovanie mačky v domácnosti),
5.tvorivosť(napísať báseň,
alebo príhodu o mačke).
Učenie riešením problémov
Je proces samotného odhaľovania vzťahov a pravidiel
medzi predmetmi, pojmovanie a javmi, čo umožňuje jednotlivcom vyriešiť problém, alebo dosiahnuť cieľ.
PROBLÉM – SPSOB
RIEŚENIA – VYRIEŠENIE, DOSIAHNUTIE CIEĽA.
Problém- zadanie úlohy.
Spôsob riešenia-
môže byť daný, alebo treba vytvoriť vlastné riešenie.
Zákony učenia
Poznáme štyri zákony
učenia:
1.zákon motivácie,
2.zákon spätnej väzby,
3.zákon transféru,
4.zákon opakovania.
1.Zákon motivácie:
Motivácia je proces, ktorý vyvoláva, udržiava a zameriava psychickú energiu človeka. Je podstatnou
súčasťou učenia. Zákon motivácie hovorí, že žiak, ktorý je motivovaný sa učebnú látku
naučí rýchlejšie a kvalitnejšie, ako žiak ktorý nemá motiváciu sa ju naučiť, hoci
obidvaja majú rovnaké schopnosti aj podmienky na učenie. Druhy motivácie: Motivácia môže byť: 1.vonkajšia-
z vonka od rodičov, učiteľov,
2.vnútorná- vnútorný záujem učiť sa,
3.zvnútornená-
motivácia, ktorá bola najskôr vonkajšia, ale vplyvom argumentov a vlastnej skúsenosti si ju žiak zvnútornil.
2.Zákon
spätnej väzby:
Pri učení podmieňovaním, keď sa reakcia posilní odmenou, subjekt ju
zopakuje, keď sa neposilní, alebo dostane za ňu trest viac ju nezopakuje. Pri zákone
spätnej väzby sa zisťuje, aké dôsledky má odmena, kritika, alebo chýbanie
hodnotenia na žiaka.
3.Zákon transféru:
Tento zákon hovorí o tom, že
skôr naučené formy správania pozitívne vplývajú na učenie sa novým formám správania a prežívania. Napríklad: keď sa
niekto naučí 1.cudzí jazyk, môže mu to pomôcť pri učení 2.cudzieho jazyka. Transfér môže byť:
špecifický a nešpecifický. Opakom transféru je interferencia.
4.Zákon opakovania:
Zistilo sa, že učebná látka,
ktorá sa neopakuje sa zabúda.
Podmienky učenia súvisiace s jednotlivcom, učiteľom,
učivom, procesom učenia
Učenie ovplyvňujú tieto podmienky: žiaci, učiteľ, učivo, proces učenia,
časovo-fyzikálne podmienky učenia.
1.Podmieky učenia, ktoré súvisia so žiakom:
-dedičnosť,
-rast, zrenie organizmu,
-predchádzajúce skúsenosti.
2.Podmieky učenia súvisiace s učiteľom:
Základné vlastnosti učiteľa
sú:
-znalosť obsahu učenia,
-znalosť procesu učenia,
-osobnosť
učiteľa.
3.Podmienky učenia súvisiace s učivom:
Pri výbere
učiva treba brať do úvahy:
-významnosť učebnej látky,
-frekvencia učebnej
látky,
-podobnosť učebnej látky.
4.Podmienky súvisiace s procesom
učenia:
Negatívne prvky v procese učenia sú:
-nesystematickosť učenia,
-nepochopenie učebnej látky,
-chýbanie motivácie k učeniu.
5.Podmienky učenia
súvisiace s časom a fyzikálnymi podmienkami učenia:
-dodržiavanie režimu,
-primeraná záťaž,
-psychohygienické podmienky.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta