Vývin psychiky. Úloha dedičnosti a prostredia
VÝVIN PSYCHIKY. ÚLOHA DEDIČNOSTI A PROSTREDIA
- ak hovoríme o vývine psychiky,
myslíme tým, proces zmien v psychike, ktoré sa uskutočňujú v čase a v ich dôsledku sa prežívanie a správanie dostávajú na
kvalitatívne vyššiu úroveň.
Podstata vývinu psychiky predstavuje:
Socializácia - poľudšťovanie
– uskutočňuje sa cieľavedomou výchovou (najmä rodičov a učiteľov) a tiež v dospelosti sebavýchovou. Môžeme povedať, že
z biologického jedinca sa stáva tvor spoločenský. Výchova je potom proces jednostranného pôsobenia na jedinca. Sebavýchova je potom
zvnútorňovanie požiadaviek.
Individualizácia: proces nadobúdania špecifických čŕt,
prostredníctvom, ktorých sa biologický jedinec stáva osobnosťou., teda odlišuje sa od iných ( príklad s malými deťmi). Ćlovek sa
individualizáciou stáva sám sebou. Postupom vývoja dochádza k zániku niektorých vlastností osobností a na druhej strane dochádza
k rozvoju niektorých vlastností. Napr. u dieťaťa sa rozširuje kapacita pamäti, rozširuje sa slovná zásoba, mechanické učenie sa stráca
a objavuje sa väčší podiel racionality.
Činitele psychického vývinu:
1.Vnútorné
a)Dedičnosť pôsobí na vývin psychiky. Pod pojmom genotyp rozumieme súbor určitých charakteristík, ktoré
si jedinec prináša ako istú výbavu, teda genetickú výbavu. Ak dôjde k rozvoju týchto charakteristík hovoríme tomu
fenotyp.
b) žľazy s vnútorným vylučovaním
2.
Vonkajšie
Prostredie: predstavuje súhrn všetkých podnetov, ktoré jedinec prijíma od narodenia po smrť.
Psychologické prostredie je pre každého jednotlivca odlišné. Nie je dôležitý pomer vplyvov dedičnosti prostredia ,ale skôr čas ich
pôsobenia, hovoríme o senzitívnych obdobiach vývinu – hovoríme o obdobiach maximálnej, respektíve optimálnej citlivosti voči vplyvom
prostredia.
Učenie: dôležitý faktor vplyvu prostredia. Učenie je v širšom slova zmysle je
nadobúdanie a obohacovanie individuálnej skúsenosti počas vývinu jedinca., ktoré ovplyvňuje jeho správanie. Učenie v užšom
slova zmysle je to cieľavedomé a systematické nadobúdanie vedomostí a zručností, návykov alebo foriem správania.
Druhy učenia:
Habituácia
Asociačné učenie
Intelektuálne učenie
Motorické učenie
Sociálne učenie
Mimovoľné učenie
Imitačné
učenie
Výsledky pri učení získavame praxou a tréningom. Efektivita učenia závisí od:
Materiálu - teda od toho, čo sa chceme naučiť
Typu pamäti – zraková , sluchová
Predchádzajúcej skúsenosti – teda či sme sa už s materiálom stretli
Od tempa – aký čas máme
vyhradený pre učenie
S učením súvisí zabúdanie – teda je to prirodzená vlastnosť, ktorá je niekedy aj pozitívna.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta