Človek z môjho blízkeho okolia (Charakteristika osoby)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 13 275
Uložení: 428
Človek z môjho blízkeho okolia (Charakteristika osoby)
Naša rodina je ve ľká. Dvaja starší bratia sú pre mňa vzorom. S mojou famíliou sa stretávam každý deň, ale najstarší brat Pe ťo teraz odišiel študova ť do Bratislavy na vysokú školu. Má tam dosť kamarátov a všetci bývajú v internáte v spoločnej izbe. Domov sa vracia aspoň raz mesačne. Je to výnimo čná postava našej rodiny, lebo zdedil tie najlepšie vlastnosti: šikovnos ť a usilovnosť po mamine, múdrosť či logické myslenie po otcovi. Našťastie, jeho gény nepoznajú lenivosť.
Je nízkej, štíhlej postavy. Súmernú hlavu mu pokrývajú nápadné dlhé vlasy farby orecha. Rodičom sa to nepáči, ale nechce sa dať ostrihať. Vlasy nosí rozpustené, preto odzadu pôsobí dojmom diev čaťa. Jeho oči hrajú modrozelenou farbou, nos a uši má symetrické. Čo si každý všimne, a čo sa páči aj mne, je bratov úsmev, ktorý odhalí dva rady bielych zubov.
Nie je športový typ, ale v poslednom čase dosť často hráva fresbee, chodí „na kajaka“ a beháva. Nízkou postavou sa niekedy stráca v daveľudí, ale inteligenciou prerástol mnohých. Je tichý, uzavretý, sám od seba nerozpráva o vlastných zážitkoch nikomu. Keď sa ho na niečo spýtam, tak sa zamyslí a po chví ľke mi rozumne odpovie. Dokonale ovláda poznatky z oblasti prírodných vied, hlavne z matema tiky a z informatiky. Niet sa čomu čudovať, veď sa už desa ť rokov vzdeláva v tejto oblasti.
Zúčastnil sa na významných sú ťažiach i na celosvetovej olympiáde v matematike, informatike a vo fyzike. Diplomy a čestné uznania zdobia steny jeho detskej izby.
Chýba mi, lebo už nie sme spolu každý de ň. Keď ma trápil nejaký problém, vždy mi pomohol. Teraz som už „ve ľký chlapec“ a musím si poradi ť sám. Chcel by som byť ako on, ale zatiaľ nemám výsledky, na ktoré by som mohol byť hrdý. Viem, že musím na sebe pracovať, ak sa chcem v budúcnosti podobať na brata Petra, na môj životný vzor.
1. Vnútorná forma
a) Obsah a pochopenie témy
Slohová práca dodržiava tému, je opisom podstatnýchznakov osoby, t.j. žiakovho staršieho brata. Autor charakterizuje postavu zvonka (fyzickévlastnosti) i zvnútra (psychické vlastnosti). Strieda vnútornú charakteristiku s vonkajšou, statickú s dynamickou. Popri charakteristike žiak aj uvažuje, a to v závere. Šty lizácia ukážky, ako aj celková úroveňslohu zodpovedá vyspelosti žiaka základnej školy.
b) Kompozícia
• úvod - oboznámenie s osobou (postavenie v rodine, štúdium)
• jadro – vonkajšia charakteristika (postava, vlasy, o či, nos, uši, zuby), záujmy
(vzťah k športu), charakterové vlastnosti (tichý, málozhovorčivý),
vzťah k štúdiu (záujem o prírodné vedy, výnimočné výsledky v súťažiach
sila osobnosti, odvaha), vzťah k bratovi („ke ď sa ho na niečo spýtam, tak sa zamyslí...“).V snahe o objektívnu charakteristiku mohol žiak spomenúť aj slabé stránky opisovanej osoby.
• záver - vyjadrenie subjektívneho vzťahu s krátkym zamyslením, úvahou (porovnanie žiaka s bratom)
Aby boli myšlienky usporiadané do kompaktného (súvislého) celku, aby bola kompozícia premyslená, odporúčame napísať si osnovu v bodoch.
c) Štylistické a lexikálne znaky
Žiak kombinuje priamu i nepriamu charakteristiku , pričom vlastnosti vyjadruje podstatnými menami (šikovnos ť a usilovnosť, múdrosť či logické myslenie), prídavnými menami (výnimo čná postava/nízkej štíhlej postavy/oči hrajú modrozelenou farbou/nos a uši sú symetrické/je tichý, uzavretý), slovnými spojeniami (vlasy farby orecha), metaforou (Oči
hrajú....farbou/diplomy zdobia), subjektívnym hodnotením (je to výnimo čná postava/Ak som mal problém, vždy mi pomohol). V slohovej práci mohli byť zastúpené aj iné štylistické prostriedky, napríklad prirovnanie, citovo zafarbené slová, príslovieči ustálené slovné spojenie.
Slovník je všeobecne zrozumite ľný, štylizácia je jednoduchá. Zo syntaktickéhoľhadiska využíva vety aj s viacnásobným vetným členom (šikovnos ť a usilovnosť/z matematiky a z informatiky).
2. Vonkajšia forma Dbáme na
a) čitateľnosť písma.
b) jasné rozlíšenie veľkých a malých písmen.
c) istý text bez škrtania.
d) dodržiavanie okrajov (správne rozdeľovanie slov).
e) členenie textu na odseky.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Ako sa v človeku nestráca človek | Referát | 332 slov | |
Nie je človek ako človek (Úvaha) | Ostatné | 186 slov | |
Quo vadis, človek? | Ostatné | 1 358 slov | |
Ako sa v človeku nestráca človek (Úvaha) | Maturita | 488 slov | |
Človek, od ktorého sa mám stálečo učiť (Charakteristika osoby) | Referát | 1 173 slov | |
Človek – karikatúra | Ostatné | 249 slov | |
Človek a jeho podoby (Úvaha) | Ostatné | 473 slov | |
Človek (Úvaha) | Referát | 198 slov | |
Ako sa v človeku nestráca človek (Úvaha) | Ostatné | 228 slov | |
Ako sa v človeku nestráca človek (Úvaha) | Referát | 307 slov | |
Ako sa v človeku nestráca človek | Ostatné | 275 slov | |
Po čom človek túži (Úvaha) | Ostatné | 302 slov | |
Človek a príroda (Úvaha) | Ostatné | 483 slov | |
Som predsa človek, robím chyby (Diskusný príspevok) | Ostatné | 578 slov | |
Človek, ktorý ovplyvnil môj život (Charakteristika) | Ostatné | 378 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#charakteristika osoby môj otec #charakteristika osoby moj vzor #časova priamka života človeka #nepriama charakteristika osoby-sloh #časová priamka rodiny #sloh moj vzor #moj vzor otec #charakteristika osoby #Charakteristika člena rodiny #Moje silné a slabé stránky esej #esej moj vzor #clovek ma ktoreho sa chcem podobat #opis brata #opis a charakteristika človek ktorého obdivujem #charakteristika osoby sloh #esej o človeku #moj zivotny vzor #esej o blizkej osobe #casova priamka cloveka #Lenivý žiak (karikatúra)