Umelecký štýl – znaky a postupy
Rozprávací slohový postup, druhy rozprávania
Kompozícia umeleckého rozprávania
Opisný slohový postup, opis, kompozícia opisu
Druhy opisu (dynamický, statický, objektívny, subjektívny, jedn., umelecký, náučný)
Beletrizovaný životopis
Opakovanie umeleckého štýlu
Cieľ: Poznať základné znaky a postupy v umeleckom štýle, vedieť ich použiť prakticky pri tvorbe textov, odlíšiť od iných textov. Charakterizovať rozprávací slohový postup, prakticky ho použiť pri tvorbe textov. Poznať kompozíciu umeleckého rozprávania a aplikovať vedomosti získané z literatúry. Charakterizovať opisný slohový postup, prakticky ho použiť pri tvorbe textov. Poznať jednotlivé druhy opisu, vedieť ich odlíšiť a použiť pri tvorbe textov. Vedieť uplatniť získané vedomosti pri tvorbe písomných textov, dodržiavať formálne a štylistické zásady. Vedieť vytvoriť úvahu s uplatnením získaných vedomostí. Odstrániť chyby a nedostatky v získaných vedomostiach. Poznať znaky beletrizovaného životopisu, vedieť ho vytvoriť.
→ výchovná funkcia (obohacuje vnútorný život)
→ náučná funkcia (prináša informácie)
→ komunikatívna funkcia
Znaky:
- miešanie žánrov a štýlov – lyrizovanie prozaického textu, veršovaná dráma...
- v bohatstve formy – členenie textu, pestrosť rytmickej stavby, variabilnosť žánrov
Slohové postupy:
Slohové útvary:
Rozprávací slohový postup, druhy rozprávania
► hovorový štýl – jednoduché rozprávanie
► umelecký štýl – rozprávka, povesť....
► publicistický štýl - fejtón
Druhy rozprávania:
Kompozícia umeleckého rozprávania
zrýchľuje, smeruje k rozuzleniu konfliktu
Literárne druhy:
Literárne formy:
Opisný slohový postup, opis, charakteristika
- vymenovanie (enumerácia) podstatných znakov a vlastností predmetov (vecí, osôb, javov, prostredia...)
- následnosť činností – opis pracovného postupu
- základný slohový útvar – opis – zachytáva jedinečné znaky a vlastnosti, kt. sa predmet odlišuje od podobných predmetov
Opis v štýloch:
Kompozícia opisu:
Druhy opisu (dynamický, statický, objektívny, subjektívny, jednoduchý, umelecký, náučný)
Druhy:
Statický opis
- opisuje statické predmety, neživé veci, osoby
- blízky informácii, zriedkavo býva subjektívny
- syntax: - podstatné a prídavné mená, málo slovies, slovesá zastupuje pomocné sloveso byť, ktorý sa vynecháva /Stajne (sú) naplnené tučným dobytkom.../
- jednoduché vety s viacnásobným vetným členom, priraďovacie súvetia, podraďovacie súvetia s VV prívlastkovou
Statický opis
Socha Slobody stojí na Ostrove Slobody pri vstupe do newyorského
prístavu. Je zmontovaná na obrovskom silnom podstavci, vysokom 46 m. Konštrukcia je
urobená zo železa a je podopretá 4 oceľovými stĺpmi. Železná konštrukcia je pokrytá asi 300
medenými platňami.
Úvod:
miesto, kde sa objekt nachádza:
na Ostrove slobody
materiál, z akého je vyrobený:
Socha je vnútri dutá. Nachádza sa v nej otvorené špirálovité schodisko a výťah,
ktorým sa návštevníci dostanú na podnožie sochy, kde je vyhliadkový
balkón. Iné schodisko vedie do fakle, to však nie je prístupné pre verejnosť.
Návštevníkom je umožnený prístup až hore do koruny. Tu je vyhliadková
plošina, ktorá poskytuje nádherný výhľad na panorámu mesta New York.
Jadro:
- pohľad do vnútra subjektu zdola nahor
- schodisko, výťah, podnožie s vyhliadkovým balkónom, fakľa, koruna s vyhliadkovou plošinou
Socha v ľavej ruke drží tabuľu s nápisom 4. júl 1776, čo značí americký Deň nezávislosti. Vo svojej pravej ruke nesie pochodeň slobody. Fakľa sa vypína nad plošinou podstavca vo
výške 93 m. v noci je jasne osvetlená silnými reflektormi.
Záver:
- celkový pohľad, opis vonkajšieho vzhľadu sochy – ženská postava, ktorá v rukách drží symboly amerického národa
Dynamický opis
- dynamicky opisuje predmet alebo jav
- najčastejšie ako opis pracovného postupu (OPP)
- nositelia dynamiky – slovesá (namiesto pomocného slovesa byť – používame plnovýznamové sloveso les je zlatistý → les sa topí...), ale aj stručné jednočlenné vety – Jazyky ohňa! Dym! Skaza!), bezspojkové spojenia viet v súvetí
Dynamický opis
Pri koreni chuchvalca lián sa zablyslo ohňom a nato dym zhustol. Malé
plamienky vyliezli na peň, predierali sa cez lístie a raždie, množili sa narastali.
Žeravý jazyk ohňa olizoval kmeň a vydriapal sa po ňom ako veverička. Dymu
bolo čoraz viac, kúdolil sa, valil sa nahor. Ohnivá veverička naskočila na krídla
vetra, prichytila sa na najbližší strom a už ho požierala až ku koreňom. Pod temným
príkrovom lístia a dymu sa požiar šíril džungľou a rozhlodával ju. K moru sa valil
súvislý oblak čiernožltého dymu.
OPP
- a) vymenovanie materiálu a nástrojov (niekedy chýba, použité priamo v pokynoch)
- b) opis postupu - 1. os. pl. oznamovacieho spôsobu – do mlieka vhodíme....
- c) poradie činností nemôžeme meniť
- d) odborné termíny v texte, v bežnej komunikácii nám známe termíny
Objektívny opis
- najvernejšie zachytenie znakov a vlastností
- nevyslovuje vlastné stanovisku, ostáva v úzadí, napr. náučný/odborný opis vo vedeckých prácach či návodoch na použitie alebo v charakteristike /posudok, opis hľadanej osoby
- štylisticky nepríznakové jazykové prostriedky
Objektívny opis
Sedliačka opretá o okraj studne sa cez „prázdnu“ diagonálu pozerá na svoju
mladšiu spoločníčku. Maliar dal postavám a ich zasadeniu do prostredia rovnakú
dôležitosť. Postavy sú s okolím spojené farbou i textúrou. Červené a hnedé farby
tehál, striech a hliny rovnomerne nanesené po celej ploche plánu sa opakujú na ornamentoch sedliačkinho čepca a na svetlých vlasoch dievčatka. Pissarro uzavrel výjav vysoko umiestneným horizontom.
Subjektívny opis
- opis predmetu zo svojho hľadiska, moje hodnotenie
- subjekt ovplyvňuje sám výber a usporiadanie znakov a vlastností opisovaného
- v umeleckej literatúre, expresívne jazykové prostriedky
- karikatúra – subjektívny opis osoby s autorským úmyslom zosmiešniť, kritizovať istú vlastnosť osoby
Predo mnou sedí okolo šesťdesiatpäťročná, neobyčajne zoschnutá, maličká žena. Sedí na stoličke, visia jej nohy obuté vo veľkých, na jej nohu neprikrojených starých čižmách. Spod plachtičky vykúka čierna zmraštená, chudá tvár, zapadnuté, bezzubé ústa a trčia detsky malé ruky. Nie je toľká ako stredne urastené desať-jedenásť-ročné dieťa.
Jednoduchý opis
- podobá sa informácii – veľa znakov predmetu postupne vymenúva
- v hovorovom štýle (spontánny, nepripravený)
Umelecký opis
- subjektívny, opis z pohľadu rozprávača alebo niektorej z postáv
- statické opisy spomaľujú dej oproti dynamickým, ktoré ich zrýchľujú
Umelecký opis
Keď si obézny muž nechá narásť bradu, stane sa zázrak: poľutovaniahodný a komický endokrinologický šašo sa razom premení na sympatického zavalitého
medveďa. (P. Pišťanek)
Stála tam (Etelka) v kúte zasmradenej krčmy. Vidieť z nej len tvár s vencom
vrkočov nad čelom, s rumencom a pokojným, detským pohľadom. Vyčnieva
spomedzi tej mrvenice ako mladá jabloň, po prvý raz zakvitnutá s panenským
peľom v ružových púpätách. (D. Chrobák)
Náučný/ odborný opis
- v náučnom (súčasť výkladu) a publicistickom (súčasť recenzie, reportáže) štýle
- presný, systematicky vymenúva, hierarchizuje znaky a vlastnosti
- objektívny
- môže byť statický (opis sluchového orgánu človeka) aj dynamický (príprava jedla, výmena oleja)
- má byť názorný – doplnený tabuľkami, schémami, nákresmi...
Nervové riadenie činnosti organizmu
Anatomickou funkčnou jednotkou nervovej sústavy je nervová bunka – neurón. Nervová bunka sa skladá z tela bunky a jej výbežkov. U stavovcov zabezpečuje príjem vzruchov dostredivé výbežky – dendrity.
Charakteristika
Druhy charakteristiky
Objektívna charakteristika:
Škola v Avonlea bola obielená budova s nízkymi odkvapmi a so širokými oblokmi.
Vnútri stáli masívne staromódne lavice, ktoré sa otvárali a zatvárali, a na nich boli
vyrezané monogramy a hieroglyfy troch generácií žiakov.
Pencey je súkromná stredná škola v Agerstowne, v štáte Pensylvánia. Možno ste už
o nej počuli. Alebo aspoň videli reklamu. Uverejňuje ich aspoň tisíc časopisov a vždy je
tam obrázok, ako nejaký frajer na koni skáče cez plot, akoby človek z Pencey inšie nerobil, len v jednom kuse hral pólo. Ja som tam koňa široko-ďaleko jakživ nevidel. A pod obrázkom toho frajera na koni je vždy text:
Porovnajte obe ukážky:
Subjektívna charakteristika:
- autor využíva vlastnosti postavy, objektu, javu aj na hodnotenie (umelecká charakteristika, osobný posudok)
Priama charakteristika:
Nepriama charakteristika:
konania osoby)
Bol strednej postavy, súmerný, štíhly driek a široké plecia svedčili o pevnej telesnej konštrukcii, schopnosť znášať všetky námahy kočovného života a premeny podnebia, a nepohodlnej ani zhýralým veľkomestským životom a búrkami duše, zaprášený zamatový kabátik, zapätý len na spodné dve gombičky, odhaľoval oslepivo čistú bielizeň, svedčiacu o zvykoch poriadneho človeka, zašpinené rukavice akoby boli na mieru šité na jeho malú aristokratickú ruku, a keď si stiahol jednu rukavicu, zadivil som sa, aké tenké a biele má prsty. Chôdzu mal nedbanlivú a lenivú, ale zbadal som, že sa nerozháňal rukami – istý znak určitej povahovej uzavretosti.
Skupinová charakteristika:
Sedliaci sú všetci jeden ako druhý a sú zaostalí, špinaví a s inteligentmi je ťažká reč.
Unavujú. Všetci plytko rozmýšľajú, plytko cítia a nevidia si ďalej od nosa – slovom, sú hlúpi, a tí trochu múdrejší a vážnejší sú hysterickí, rozožratí analýzou, sebapitvaním...Vedia len vzdychať, nenávidieť, chorobne klebetiť, len
škúlia a gánia na človeka a vyhlasujú: „Ó, to je neurotik!“ alebo“ to je frázista!“ A keď nevedia, akú nálepku mi prilepiť na čelo, povedia: „To je čudný človek, čudný!“ Mám rád les, im je to čudné, nejedávam mäso – aj to im je čudné. Bezprostredného, čistého, voľného pomeru k svetu a k ľuďom už niet.
Porovnávacia charakteristika:
1.
Tušil som, že obaja, chrchliak i Jašek sú nástrojmi v rukách neznámych a neúprosných
síl. Skôr ako obyčajné stretnutie 2 sokov v láske, zdalo sa mi ono stretnutím 2 svetov, 2
rozličných mocností.
Prvému z nich svietia v očiach hviezdy a slnce a celý je plný tej šťavy a miazgy, čo vyteká zo zdravého pňa, keď doň hodne hlboko zatneš sekerou. Celý je plný všelijakých zázrakov, čo dávajú tráve rásť, vtákom lietať, vetru duť, ohňu horieť a zelenej chvoji voňať...
Druhý – mráz aby ho drvil a síra ohnivá pálila – nemá ani poňatie o týchto veciach. Prišiel sem bohvie odkiaľ, nohy má ako triesky, celý je vytrasený a zmrštený, žltý a bez šťavy – ako zemiaková vňať v jeseni. Každé slovo, čo vypustí z úst, smrdí ako zaparený hnoj. Ak sa s ním niekde stretneš, dávaj dobrý pozor: nemyslí na iné, ako by ťa čo najľahšie napálil.
Cítiš, že si proti nemu bezmocný.
2.
Jašek i Peter sú čestní priami ľudia jednoduchej povahy, Jašek koná veľmi impulzívne a pudovo, Peter taktizuje a vie kontrolovať svoje emócie – čo však nie je prejavom pokrytectva, skôr predvídavosti a empatie.Pre oboch je charakteristické minimálne sociálne zázemie – absencia pevných, rodinných pút je u Jaška kompenzovaná harmonickým zrastením s krajom. Peter je sirota bez stabilnej práce a prischla mu
nálepka „tulák“.
Charakterizujte postavy v 1. ukážke:
- telesne zdatný, prirovnaný k zdravému pňu
- vnútorne bohatý – plný všakovakých zázrakov
Individuálna charakteristika:
– útvar oficiálnej komunikácie, objektívna charakteristika osoby, vyžaduje sa od bývalého zamestnávateľa
- objektívny, vecný, komplexný
- forma úradného listu