Ako písať výklad

Slovenský jazyk » Slohové práce

Autor: Dievča ivka47
Typ práce: Referát
Dátum: 29.11.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 610 slov
Počet zobrazení: 1 113
Tlačení: 13
Uložení: 15

AKO PÍSAŤ VÝKLAD

Cieľom výkladu je vysvetľovať neznámy jav, rozširovať nový vedecký poznatok.

Vonkajšia forma – 4 body

Vnútorná forma

Obsah – 4 body

  • dodržanie témy
  • jasné vysvetlenie problému
  • používanie argumentov, tvrdenie s dôkazmi
  • používanie citátov, parafráz, bibliografických záznamov
  • objektívnosť

Kompozícia – 4 body

  • dodržanie výkladového slohového postupu:
  • monologickosť, nie sú tu dialógy
  • vo výklade sa vzťahy a závislosti medzi javmi nielen zisťujú, ale aj vysvetľujú z rozmanitých hľadísk
  • pri vysvetľovaní sa používajú základné postupy logického myslenia:
  • indukcia – je myšlienkový postup od jednotlivosti k zovšeobecneniu, postupujeme od konkrétneho k abstraktnému, od známych vecí k neznámym, z jednotlivých príkladov vyvodzujeme poučku (napr. osoby, zvieratá a veci pomenujeme spoločným názvom podstatné mená)
  • dedukcia – ide o opačný postup ako pri indukcii: zo zovšeobecnenia sa odvodzujú jednotlivé príklady, preto dedukciu nazývame odvodzovanie. Postupujeme od všeobecného ku konkrétnemu, od definície (poučky) k príkladom (podstattné mená sú osoby, zvieratá a veci)
  • analógia – zhoda, pripodobenie, obdoba . zisťujeme podobnosť, rovnaké znaky, vlastnosti (analógia: ak niekoho bolí brucho a má zápal slepého čreva, analogicky si myslíme, že ak druhého bolí brucho, tiež má zápal slepého čreva)
  • analýza – ne to myšlienkové rozčlenenie celku na časti (bicykel sa skladá z týchto častí:...)
  • syntéza – spájanie častí do celku (ak si zoberieme tieto súčiastky:.... zložíme z nich bicykel - celok)
  • komparácia – porovnávanie, myšlienková operácia zisťujúca zhody a odlišnosti medzi predmetmi a javmi
  • zovšeobecnenie – generalizácia – je to myšlienkové zjednocovanie spoločných stránok, znakov a vlastností jednotlivých javov a predmetov do spoločného myšlienkového útvaru – pojmu. (napr. píšeme o jednotlivých slovných druhoch, od podstatných mien, prídavných mien ... až po citoslovcia a v závere zovšeobecníme – definujeme pojem „slovné druhy“)
  • triedenie – klasifikácia, kategorizácia – je to delenie javu na podskupiny podľa rozlišovacích znakov (napr. prídavné mená delíme na akostné, vzťahové, privlastňovacie)
  • konkretizácia – uvedenie príkladu
  • argumentácia – objasňovanie, exemplifikácia – je to presviedčanie prijímateľa a dokazovanie autorovej pravdy, usilujeme sa tu získať súhlas pre svoj názor na základe dôkazov, argumentov. Myšlienkový postup pri argumentácii: 1. vyslovíme tézu, tvrdenie, ktorú treba argumentmi dokázať, obhájiť alebo presvedčiť prijímateľov o jej správnosti. 2. argumentujeme, objasňujeme, zdôvodňujeme svoje tvrdenie s využitím argumentu, dôkazu. 3. na záver zhrnieme povedané. Okrem zhrnutia táto časť prináša naznačenie iného riešenia problému alebo výzvu pre prijímateľov, aby vo veci konali.
    • Argumenty rozlišujeme priame alebo nepriame.
    • Priamym argumentom môže byť citácia cudzieho textu, výsledok výskumu, obraz alebo graf, časový, historický, číselný údaj, prerozprávanie cudzej alebo vlastnej skúsenosti.
    • Nepriamym argumentom sú dôkazy, ku ktorým sme dospeli logickými operáciami (napr. analógiou, alebo dedukciu ap.).
  • text delíme na úvod, jadro, záver
  • v úvode oboznamujeme čitateľa s obsahom, témou práce, s dôvodmi prečo sa autor rozhodol spracovať danú tému, píšeme tu o známych faktoch
  • v jadre je samotné vysvetľovanie neznámeho javu, sú tu kapitoly (1, 2), podkapitoly (1.1 , 2)
  • v závere stručne a prehľadne zhrnieme výsledky, ku ktorým sme dospeli, zhrnutie poznatkov

Jazyk – 4 body

  • syntaktická a morfologické správnosť – správne tvary slov, správny slovosled
  • používame slovné druhy: podstatné mená, zámená, častice
  • vety – zložené súvetia podraďovacie, dvojčlenné vety oznamovacie
  • veta môže byť komplikovaná, pretože príjemca sa v texte môže k vete niekoľkokrát vrátiť
  • je tu opakovanie dôležitých slov na zvýraznenie významu

Pravopis – 4 body

Štýl – 4 body

  • lexika (slová) typické pre daný jazykový štýl (odborný, náučný štýl):
  • odborné termíny, cudzie slová
  • neutrálnosť jazyka - bez citového zafarbenia
  • presné údaje
  • abstraktné pojmy
  • definície, fakty
  • jednovýznamové slová
  • citácie iných odborníkov, parafrázy
  • internacionalizmy – medzinárodné slová
  • odborné články sa píšu v 1. os. mn. čísla – autorský plurál: vyskúmali sme, zistili sme, domnievame sa
  • zložené vety, súvetia, oznamovacie vety
  • IBA spisovné slová
  • skratky, značky
  • enumerácia – výpočet, vymenovanie diel, autorov, faktov, častí
  • Mimojazykové prostriedky – bohatá interpunkcia, zátvorky, tabuľky, schémy, agenda, vysvetlivky, údaje v číslach, vzorce, grafy, prílohy, odseky, nadpisy, podnadpisy, označovanie odsekov, kapitol číslami, písmenami, ilustrácie, zátvorky, dvojbodky,
  • objektívnosť – použitie 1. os. mn. č. alebo 3. os. j. č.

Celkový dojem – 4 body

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 7.8)

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#vyklad #Ako písať výklad   príklady #Ako napísať výklad #Vyklad o hudbe

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Slohové práce

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.024