Ako písať rozprávanie na maturite
AKO PÍSAŤ ROZPRÁVANIE NA MATURITE
Maturita ponúka 4 z nasledujúcich žánrov:
-
Úvaha
- Rozprávanie
- Výklad
- Charakteristika osoby
- Beletrizovaný životopis
- Diskusný
príspevok
- Slávnostný prejav
- Umelecký opis
V deň maturít sa o 12 hod vyhlásia 4 témy, máš 15 min na
vybratie témy, zapíšeš ju na dvojhárok a potom už tému nemôžeš meniť. Dvojhárky sú s predtlačenými linajkami.
HODNOTENIE ŽIAKA Zo SJL, žiak vykoná úspešne maturitnú skúšku, ak hodnotenie
z ústnej formy internej časti
MŠ:
- a) nie je horšie ako stupeň prospechu 3 - dobrý (bez ohľadu na hodnotenie písomnej formy internej časti a externej časti)
alebo
- b) je stupeň prospechu 4 - dostatočný a v písomnej forme internej časti získate viac ako 25 % z celkového počtu bodov a
súčasne v externej časti získate viac ako 33 % z celkového počtu bodov.
Na maturitnom vysvedčení sa uvádzajú percentá zo
slohu, aby ste mali viac ako 25 %, musíte získať aspoň 8 bodov.
Hodnotenie – celkovo za sloh 28 bodov
Vonkajšia forma 4
body, body sa strhávajú:
- ak nestihnete prepísať z konceptu do čistopisu strhne sa bod, ďalej sa práca hodnotí
v koncepte, aj s chybami (koncept nemusí byť), odporúča sa napísať najskôr osnovu, potom koncept, sloh sa píše 150 min,
- nečitateľnosť,
- pri písaní tlačenými písmenami nerozlišovanie veľkých a malých písmen, nedodržiavanie diakritických
znamienok (bodky nad i, j)
- Nedodržanie okraja – písanie cez okraj alebo nedopisovanie riadkov
- Škrtanie, nečistota textu
- Nezreteľné označenie úvodu, jadra a záveru (odsek musí byť 2 cm od okraja riadku, nevynechávame voľné riadky medzi odsekmi
- Nedodržanie rozsahu: napísaných menej ako 1,5 strany alebo viac ako 3 strany
Vnútorná forma:
Obsah – 4 body, body sa strhávajú:
- Ak nedodržíte zadanú, vybranú tému
- Ak príbeh nemá pointu,
zaujímavé zakončenie
Kompozícia – 4 body, body sa strhnú ak:
- Nie je tu uplatnený daný slohový
postup – v tomto prípade rozprávanie
- Nie je tu úvod, jadro, záver, V úvode má byť oboznámenie s miestom časom postavami. Môže
tu byť aj krátky opis miesta a postáv, opis ale nemá prevažovať, ale len dotvárať rozprávanie. Rozprávanie môže obsahovať aj krátku
úvahu. Namiesto úvodu môžeme začať aj uprostred deja: „in medias res“ vpadnutie doprostred deja: „Tak ho tu teda mám.“ Alebo:
„Starý, nezabudni kúpiť olej, ocot, petrolej...“ V úvode máte vzbudiť záujem o príbeh. Príbeh musí mať začiatok a koniec, sledujeme
vývin javu v čase
- Chýba vnútorná kompozícia:
- úvod – expozícia
- zápletka, zauzlenie deja
- vyvrcholenie deja
- nečakaný obrat v deji
- rozuzlenie, záver
- nie je tu pásmo postáva pásmo rozprávača, pásmo
postáv je tvorené monológmi, dialógmi, vnútorným monológom, musí tu byť priama reč, rozprávač (priamy alebo vševediaci).
Zápis priamej reči:
„Áno, už je po všetkom,“ povedala som. „Nie, neprídem!“ zakričal. „Prečo?“ spýtal
sa Jano.
Nato odvrkol: „Nechcem ťa!“
priamu reč zapisujeme vždy na nový riadok.
- Musí tu byť
dejová línia, ktorá sa odohráva v čase a v priestore, čas chronologický, retrospektívny
- Chýbajúce logické prepojenie
myšlienok
Jazyk – 4 body – body sa strhávajú ak:
- Nepoužívate slovné druhy typické pre daný
slohový postup, pri rozprávaní slovesá, zámená, príslovky, častice citoslovcia
- nesprávne tvorené gramatické
(morfologické) tvary, skloňovanie,
- neprávna syntax – nesprávny slovosled vo vetách
- neopakujeme tie isté slová v každej
vete, používame synonymá, k dispozícii je synonymický slovník
- chýbajúce slová, prebytočné slová
Pravopis
– 4 body (k dispozícii sú Pravidlá slovenského pravopisu)
0-2 chyby – 4 body
3-5 chýb – 3 body
6-8 chýb –
2 body
9-11 chýb – 1 bod
12 a viac chýb – 0 bodov
Štýl – 4 body, body sa strhávajú, ak žiak
nepoužije
- všetky druhy viet z modálneho hľadiska: oznamovacie, opytovacie, zvolacie, príp. rozkazovacie, dramatizujúce
prostriedky: krátke vety (Vyskočiť. Na zem. Vyskočiť. Koľko ešte?)
nedokončené vety: Ešte jeden a potom...
historický
prézent – príbeh sa odohral v minulosti a preto ho píšeme v minulom čase, niektoré pasáže môžeme prerozprávať v prítomnom čase –
historické prézent: „Medveď sa rúti na mňa!“ použitie vsuviek: „Prišla fujavica a – obávam sa – príde ešte väčšia.“
- Nie je tu rôznorodosť viet: použitie vety jednočlenné, dvojčlenné, jednoduché aj súvetia, z hľadiska členitosti: dvojčlenné aj
jednočlenné vety: Prší! Straší. Chutí mi. Oziaba ma. Pán učiteľ! Pohov!
- jazykové prostriedky zo všetkých štýlov: vyšší
štýl (knižné slová – poetizmy: luna, rodná vieska, junák, kdes´, čos´, spasiteľ, kríž, odborné slová, cudzie slová, neologizmy,
zastarané slová) stredný štýl (hovorové slová), nižší štýl (nespisovné slová: dialektizmy, slang, tieto nespisovné slová, anglické
slová a čechizmy dávame do úvodzoviek)
- Ak príbeh nie je pútavý - píšete síce z vlastnej skúsenosti, ale môžete použiť aj
fantáziu, no aj fantázia musí mať logiku, (môžete opísať, ako ste vyhrali auto, ale nie ako ste leteli na Mesiac), musí tu byť
originálnosť, jedinečnosť príbehu, to, čo nikto iný nezažil, nie z počutia, odpísané
Celkový dojem – 4 body,
práca by nemala obsahovať:
- nelogické názory (všetci ľudia trpia depresiou...)
- protispoločenské postoje
- nehumánne a neetické názory
- názory propagujúce poškodzovania ľudského zdravia (drogy, fajčenie, alkohol)
- hodnotí sa
celkové vyznenie práce
Zones.sk – Zóny pre každého študenta