Kritéria hodnotenia slohových prác

Slovenský jazyk » Slohové práce

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 03.03.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 213 slov
Počet zobrazení: 6 504
Tlačení: 124
Uložení: 141

Kritéria hodnotenia slohových prác

Na hodinách slohovej výchovy žiaci preukazujú vedomosti získané na hodinách jazykového vyučovania, literárnej výchovy a iných predmetoch, ktoré kumulujú do svojich jazykových prejavov. Práve tu sa majú možnosť prejaviť mnohé individuálne zvláštnosti žiakov. Preto pracujeme s celou triedou a dbáme o to, aby nezostal ani jeden žiak, ktorý by sa cez hodinu slohovej výchovy neprejavil ústnou alebo písomnou formou. Úroveň štylistických zručnosti bude o to kvalitnejšia, ako postupne budú žiaci na sebe, na svojich návykoch a zručnostiach pracovať.

Na II. stupni jazyková a slohová zložka nie sú vzájomne oddeľované, ale tvoria integrálnu súčasť vyučovania materinského jazyka (v TVVP sú formálne vyčlenené kvôli prehľadnosti).

Oprava písomných slohových prejavov

Učiteľ vždy musí nájsť hranicu medzi skutočným odstraňovaním štylistických a gramatických chýb a subjektívnym vylepšovaním žiakovej práce. Praxou je dokázané, že prílišným zasahovaním do práce žiakov vzniká neprehľadnosť a červené more značiek, ktoré žiaka odrádzajú od ďalšej práce.

Príklad základného postupu na hodine opravy slohových písomných prejavov:

  1. Učiteľ zhodnotí všeobecne všetky práce a poukáže na najčastejšie sa opakujúce chyby.
  2. 2. Nechá prečítať niekoľko lepších i priemerných prác, poukáže na zaujímavé i chybné stránky prejavu. Posmelí autorov slabších prác, nikdy ich nezosmiešňuje!
  3. Pristúpi k rozboru najčastejších chýb.
  4. Najviac času treba venovať štylistickým a kompozičným nepresnostiam vo vyjadrovaní.
  5. Typické chyby treba vypísať na tabulu a spolu so žiakmi vyhľadávať výstižnejšie výrazy. Žiaci sa pokúšajú individuálne alebo spoločne štylizovať chybné vety a slovné spojenia.
  6. Dôležité je vysvetliť všeobecne i individuálne postup pri oprave slohových prác, ktoré robia potom žiaci individuálne.
  7. V závere hodiny ponechá dostatok času na individuálnu opravu a kontrolu.

Pri kontrole a opravách je potrebné využívať jednotný systém korektorských (opravných) značiek. Ak žiak urobil štylistické chyby, opraví celú vetu. Pri chybách v kompozícii musí často prepísať časť práce, pri závažných nedostatkoch aj celú prácu. Oprava slohovej práce žiakom po učiteľovej oprave je dôležitým zakončením celej práce na písomnom jazykovom prejave. Každú opravu, ktorú žiak vykoná, má učiteľ skontrolovať a overiť si, či sa žiak z opravených chýb poučil.

Hodnotenie písomných slohových prejavov

V súčasnosti sa názory na hodnotenie a klasifikáciu slohových písomných prejavov rôznia. Z toho je zrejmé, že hodnotenie i klasifikácia nie je určená fixným poriadkom. Východiskom však vždy musí byt splnenie požiadaviek učebných osnov, malo by to byť hodnotenie čo najobjektívnejšie, spravodlivé a motivujúce. Vychádzajúc z týchto informácii od šk. roka 2014/15 začneme používať nasledujúci spôsob hodnotenia slohových písomných prác. Slohové písomné práce je potrebné hodnotiť na základe nižšie uvedených kritérií. Tabuľku s pridelenými bodmi je potrebné nalepiť za každú slohovú písomnú prácu. Pri hodnotení si môžete pomáhať stručným vysvetlením pod tabuľkou.

BODY

Vonkajšia forma (max. 4 b)

Vnútorná forma

(max 20 b)

Obsah (max. 4 b)

Kompozícia (max. 4 b)

Jazyk (max. 4 b)

Pravopis (max. 4 b)

Štýl (max. 4 b)

Celkový dojem (max. 4 b)

Spolu (max 28 b)

Výsledná známka, podpis

VONKAJŠIA FORMA (maximálny bodový zisk sú 4 body)

Pri posudzovaní formálnej úpravy sa v tejto práci vyskytlo nedodržiavanie vnútorného okraja, nedodržanie predpísaného rozsahu 1 strany formátu A4 a nesprávne opravené písmeno č v slove čo (v strede druhého odseku).

Navrhovaný počet bodov za vonkajšiu formu: 3 body

.........................................................................................................................

OBSAH (maximálny bodový zisk sú 4 body)

V obsahu sa sleduje dodržanie témy, ktorá je vymedzená kľúčovými slovami. V tomto prípade ide o slová: rozlúčka/lúčenie a základná škola. Polovicu druhého odseku autorka textu zamerala na budúcnosť, teda na to, čo nasleduje po absolvovaní základnej školy, na stredoškolské štúdium. Tým, že jadro práce sa nezaoberá kľúčovými slovami, teda lúčeniu sa so základnou školou, autorka odbočila od témy. Neprekáža to, že spomenula aj stredoškolské štúdium, ale to, že venovala tejto téme príliš veľký priestor. Zároveň sa pri posudzovaní obsahu práce očakáva od autora vlastné hodnotenie aktuálnych javov. Žiačka nepreukázala schopnosť subjektívno-objektívneho prístupu k hodnoteniu. Ostáva pri všeobecných konštatáciách o novej ceste životom a vyjadrení nádeje, že sa ešte niekedy stretne s prítomnými.

Navrhovaný počet bodov za obsah: 2 body

.........................................................................................................................

KOMPOZÍCIA (maximálny bodový zisk sú 4 body)

V kompozícii sa treba zamerať na uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu a dodržanie žánrovej formy. V danej práci je výrazné porušenie žánrovej formy, keď žiačka v závere použila formulku z listu Vaša spolužiačka Natália, ktorú aj graficky stvárnila tak, ako sa používa v listoch (odsadenie a zarovnanie smerom k pravému okraju strany). Tiež je nesprávne a aj nelogicky práca nazvaná žánrovou formou a žánrom je pomenovaná udalosť, pri ktorej sa daný prejav realizoval. Ďalej sa v kompozícii posudzuje nadväznosť, logickosť a členenie textu. Žiačka v prvom odseku konštatuje, že nastal koniec základnej školy, čo je logická chyba, nie je zrejmé, či školu zatvorili, zbúrali ap. V polovici druhého odseku sa autorka prejavu prihovára svojmu publiku apelujúcim slovesom spomeňte si, ale nepomenúva adresáta tejto výzvy, teda toho, kto si má spomenúť. Učitelia, žiaci, spolužiaci? Podľa vymenovaných javov a udalostí je zrejmé, že je to výzva skôr pre jej spolužiakov, ktorí však mali byť v jadre oslovení až ako druhí v poradí, teda po učiteľoch. Toto poradie si zvolila autorka práce sama použitím úvodného oslovenia publika: milí páni učitelia, milí žiaci! V práci pri tom nie je zrejmé, či boli prítomní okrem učiteľov len spolužiaci autorky prejavu alebo aj iní žiaci, čo vyvoláva pocit kompozične nejednoznačne spracovanej práce. Nelogické je aj radenie časovo vzdialenejšieho obdobia (stredoškolské štúdium) od aktuálnej situácie, ktorou je verejné lúčenie sa s učiteľmi a žiakmi základnej školy. K tomu sa autorka veľmi stručne dostáva až v závere druhého odseku (jadra práce). Táto pasáž začína vetou Chcela by som... Keďže ide o významovo novú a uzavretú časť, tak táto veta mala začínať samostatný odsek, logicky by patril hneď na začiatok jadra prejavu. V závere prejavu na zvala autorka práce sama seba spolužiačkou, čo je logická chyba, pretože jej publikom boli aj učitelia (ktorí neboli jej spolužiaci) a spolužiaci (prípadne aj iní žiaci, ak nešlo v úvodnom oslovení o chybu).

Navrhovaný počet bodov za kompozíciu: 1 bod

.........................................................................................................................

JAZYK (maximálny bodový zisk sú 4 body)

V práci nebola splnená požiadavka na pestrú modalitu viet vo vyjadrovaní a zároveň nebolo využité hromadenie oslovení a ich opakované využitie v prejave.

Navrhovaný počet bodov za jazyk: 2 body

.........................................................................................................................

PRAVOPIS (maximálny bodový zisk sú 4 body)

V tejto veľmi krátkej práci žiačka evidentne využila slová a vety, ktorých pravopis pozná. Nachádza sa tu jediná pravopisná chyba – čiarka navyše medzi členmi priraďovacej syntagmy (prvá veta druhého odseku).

Navrhovaný počet bodov za pravopis: 4 body

.........................................................................................................................

ŠTÝL (maximálny bodový zisk sú 4 body)

V posudzovanej práci sa nenachádzajú emocionálne pôsobiace prvky, parafrázovanie a citovanie, okrídlené výrazy, exemplá, aforizmy, bonmoty. Autorka nevyužíva tvorivo lexiku, naopak skĺzla k stereotypnému vyjadrovaniu – opakovaniu slov a slovných výrazov, napr. cesta životom, nastal čas,ten čas ap. Nevyužíva originálnosť vo vyjadrovaní, ale siaha po frázach verím, že sa ešte niekedy stretneme. Namiesto presného a jasného používania plnovýznamových slov si vypomáha ukazovacími zámenami, napr. týmto krokom (Ktorým? Odvoláva sa na predchádzajúci text, ale tam žiadny krok nespomína.) alebo, napr. tento čas (podporovali a pomáhali nám) Ktorý čas? Týmto prejavom... akoby si autorka uvedomila, že jej text nevykazuje veľa znakov slávnostného prejavu, preto publiku (i vyučujúcemu) pripomína, že vytvorila prejav.

Navrhovaný počet bodov za štýl: 2 body

.........................................................................................................................

CELKOVÝ DOJEM (maximálny bodový zisk sú 4 body)

Poznámka: Pripomíname, že celkový dojem treba hodnotiť po prvom prečítaní práce. Ide o subjektívnu časť hodnotenia slohovej práce učiteľom (odborníkom).

Navrhovaný počet bodov za celkový dojem: 1 bod

.........................................................................................................................

Navrhovaný počet bodov spolu: 15 bodov (hodnotenie známkou podľa schválenej stupnice)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Slohové práce

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu