Telesná kultúra v stredoveku
Telesná kultúra v stredoveku
- Po rozpade Ríma začala nová epocha v dejinách ľudstva. Začal sa stredovek, ktorý ohraničuje na začiatku rozpad západorímskej ríše v roku 476 n.l. a koniec stredoveku viaceré historické udalosti z polovice 15. storočia (objavenie Ameriky, dobytie Konštantinopolu, bitka pri Moháči, vynájdenie kníhtlače)
- Obdobie stredoveku označujeme aj ako obdobie temna – popieralo sa všetko telesné a do popredia sa dostávali len duchovné hodnoty, ktoré hlásala cirkev. Zabudlo sa na požiadavku harmónie ducha a tela. Telo sa pokladalo za nástroj diabla.
- Družiny, ktoré boli tvorené najbohatšími feudálmi mali za úlohu pevne držať nevoľnícku časť obyvateľstva v poslušnosti.
- Jedným z hlavných predpokladov do zaradenia do družiny bola pripravenosť na boj. Vedenie boja si vyžadovalo fyzicky zdatných a odvážnych ľudí, ktorí museli ovládať šerm, jazdu na koni, strieľať, zápasiť, hádzať kópiou a vrhať bremenom.
- V neskoršom období sa z členov družín stala nová spoločenská vrstva – šľachta, ktorá sa stala vojenskou oporou vznikajúcich feudálnych štátov.
- Svojráznym druhom výchovy v stredoveku bola rytierska výchova, smerujúca k príprave zdatného bojovníka, ktorá neúmerne zdôrazňovala telesno-vojenskú zložku.
- Rytierska výchova pozostávala s dvojstupňovej prípravy – pážatá a panoši: pážatá sa učili spoločenskému správaniu a panoši získavali fyzickú silu a bojovú techniku
- Obsahom rytierskej prípravy bolo tzv. sedem rytierskych cností, ktoré tvorili: jazda na koni, plávanie, streľba z luku zápas spojený so šermom, poľovanie na divú zver, šach, veršovanie.
- Práve pre svoj historický pôvod zaraďuje v súčasnosti medzi športy aj šach, ktorý bol súčasťou telesnej a bojovej prípravy. Dnes šach nahradila taktická príprava najmä v športových hrách
- Dosiahnuté výsledky rytierskej výchovy sa preverovali na turnajoch. V turnajoch dokazovali účastníci pred vznešenou spoločnosťou svoju telesnú silu, odvahu, šermiarske majstrovstvo, jazdeckú a bojovú zdatnosť.
- S rozvojom turnajov sa ako výcvikové strediská pre rytierov a neskoršie aj pre majetných mešťanov zriaďovali jazdiarne a šermiarne predchodcovia dnešných telovýchovných zariadení.
- Tak sa časom turnaje zmenili na jazdecké karusely, pri ktorých šľachtici preukazovali svoju techniku v jazde na koňoch a v zaobchádzaní so zbraňou najmä v zasahovaní rozličných figúr. Veľmi obľúbené karusely neskoršie nahradili ešte dnes známe kolotoče.
- Pre podrobený pracujúci ľud nebola v nijakej forme organizovaná výchova a vzdelávanie a starostlivosť o telesný rozvoj nejestvovala. Fyzické aktivity sa mohli rozvíjať len vo voľnom čase, ktorého bolo veľmi málo.
- Medzi zábavu poddaných patrili rôzne ľudové tance, prirodzené telesné cvičenia a všetky domáce práce.
-
Veľmi obľúbenou činnosťou bol zápas, v ktorom si účastníci dokazovali svoju silu, obratnosť a postreh. Známy je
turecký zápas pehluan, pri ktorom mali zápasníci hornú časť obnaženú a
nohavice mali silne napustené olejom, aby sa sťažilo uchopenie.
7 Boj v tomto zápase sa skončil položením súpera na brucho.
- Telesné aktivity pestované príslušníkmi vládnucej triedy, ako aj obľuba zápasov medzi jednoduchým ľudom svedčia o tom, že v podstate išlo o prípravu na boj, raz útočný, inokedy obranný, ale vždy na boj človeka proti človeku.
- Tam kde sa kresťanstvo nepresadilo, alebo tam kde sa udržalo otroctvo, si telesná výchova udržala kontinuitu s antikou a v tejto oblasti výchovy nenastal taký hlboký pokles, ako sa to stalo v rannom období feudalizmu v Európe.
- Niektoré prvky antiky rozvíjali ďalej najmä Arabi. Z tejto skupiny je asi najznámejší lekár a filozof Avicenna vlastným menom Ibn Síná Abu-Ali, ktorý spracoval ranofeudálny systém telesných cvičení a poukázal na zdravotný a liečebný význam pohybovej činnosti.
- Na konci feudalizmu sa v rozvíjajúcich mestách začali pestovať rôzne loptové hry, ktoré si obľúbila najmä šľachta. Zriaďovali sa „loptárne“ a rozvíjal sa tanec.
- V Holandsku a Škandinávií bolo obľúbené
korčuľovanie, pretože korčule sa na zamrznutých jazerách a kanáloch stali rýchlym prepravným
prostriedkom.
Telesná kultúra v novoveku
- Po temnom stredoveku začína v histórii ľudstva obdobie, ktoré označujeme ako novovek, na začiatku ktorého sa udiali viaceré historické udalosti polovice 15.storočia (objavenie Ameriky, dobytie Konštantinopolu, bitka pri Moháči, vynájdenie kníhtlače) a jeho koniec ohraničuje 1. svetová vojna.
- Anglicko ako hlavný predstaviteľ priemyselnej revolúcie sa stalo aj kolískou športu, ktorý poznáme dnes a z Anglicka sa šport šíril do celého sveta.
- Vznikol pojem profesionálny šport – v priebehu 17. a 18. storočia, kedy si šľachtici začali najímať a vydržiavať zápasníkov, bežcov, jockeyov, boxerov a veslárov, ktorým platili za výkon a pre ktorých organizovali súťaže, pri ktorých aristokratická spoločnosť tipovala víťaza a uzatvárala stávky.
- Aristokracia sa venovala amatérskemu športu (pre zábavu) a zakladala si prvé športové kluby.
- Moderný šport sa formoval hlavne na anglických stredných a vysokých školách .
- Základnou organizačnou jednotkou sa stal klub, ktorý bol najprv uzavretým spolkom a a neskôr sa stáva verejným, prístupným pre všetkých „amatérov“.
- V školskom prostredí vznikala aj nová športová filozofia, ktorú charakterizuje myšlienka fair play (čestnej hry) = znamenala myšlienku rovnakých podmienok pre všetkých športovcov, zavádzanie pravidiel a organizácie jednotlivých športov.
- Okrem rozvoja športu sa rozvíjali aj ďalšie systémy telovýchovných cvičení (švédský zdravotný, nemecký turnerský systém).
- Za priekopníka a zakladateľa švédskeho systému je považovaný P. H. Ling.
- Lingovci sa zameriavali predovšetkým na liečebný význam telesných cvičení, ktoré mali chrániť telo pred chorobami a tiež propagovali účinky telocviku na základe znalostí ľudského tela a životných funkcií.
- Nemecko bolo známe svojou vojenskou výchovou a prípravou. Tento fakt podnietil aj vznik a zakladanie rôznych spolkov brannej a telesnej výchovy, ktoré napomáhali pri výcviku vojakov.
- V roku 1811 v Berlíne založili prvé verejné cvičisko, na ktorom mohlo naraz cvičiť až 500 cvičiacich.
- Medzi najväčších propagátorov takýto verejných cvičísk patril Fridrich Ludwigh Jahn, ktorý spoločne s Ernstom Eiselen vydal základnú učebnicu turnérskeho telocviku pod názvom Nemecké telocvičné umenie.
- O zavedenie turnérskeho telocviku do škôl sa zaslúžil Adolf Spiess. Bojoval za telesnú výchovu ako predmet školského vyučovania. Do školskej telesnej výchovy zaradil prostné a poradové cvičenia, ktoré vypracoval do najmenších podrobností.
- Pri vyučovaný telocviku, žiadal odborne vzdelaného učiteľa, ihrisko a telocvičňu pri každej škole a denné hodiny telesnej výchovy.