Hudba - vypracované otázky
VYPRACOVANÉ OTÁZKY Z IH I.1. akcidentálie – posuvky
posuvky – značia v notovom písme odvodené (alterované) tóny
→jednoduché zvýšenie : # → dvojité zvýšenie : x
→ jednoduché zníženie : b →dvojité zníženie : bb
- ich platnosť ruší odrážka
2. zvýšenie a zníženie tónov
- v notopise sa značí posuvkami – viď. bod.1.
3. diatonické a chromatické ½ tóny
- diatonický poltón tvoria tóny odvodené z dvoch susedných a teda rôznych základných tónov. (napr. c-des, cis-d, e-f-, eis-fis, f-ges,)
- chromatický poltón – tvoria dva tóny odvodené od jedného základného tónu (napr. c-ces, des-d, dis-disis, eses-es) Poltóny, ktoré vznikajú alterovaním, odvodzovaním zo základných tónov (napr. c-cis-cisis) sú teda poltóny chromatické.
4. ladenie (typy, definícia, obdobie)
Pytagorejské ladenie – základom ladenia bola kvinta. T.rad sa utvorí z radu nasledujúcich kvínt. „Pytagorejské komma“ – 12 čistých kvínt sa nerovná presne siedmim oktávam. <antika okolo roku 566 pnl>
Temperované ladenie - riešenie pytagorejského komma navrhol v období baroka Andreas Werckmeister a to tak, že oktávu rozdelil na 12 presne rovnakých poltónov < rok 1691>
Prirodzené ladenie – vychádza z alikvotných tónov, môže sa používať iba pri nástrojoch bez pevného ladenia
5. komorné á ( A 1)
podľa medzinárodnej dohody ( z roku 1953) sa nástroje ladia podľa tónu A 1 s výškou 440 Hz (komorné á)
6. časové hodnoty notopisu
celá nota : 4 doby pólová : 2 doby
štvrťová : 1 doba osminová : 1/2 doby (?)
7. naša tónová sústava
T. sústava nášho kultúrneho okruhu je 7 tónová diatonická (?pentatonika?) (využíva poltónové aj celotónové vzdialenosti ) ( obsahuje 9 oktáv)
8. notové písmo
- tóny zapisujeme notami
- Výšku : zaznamenávame polohou noty v notovej osnove a kľúčom
- Dľžku: zaznamenávame tvarom noty (ο ,♪♫♪ )
- celá, polová, štvrť, osmina,šestnástinová
- Silu : zaznamenávame značkami, skratkami alebo slovne ( talianske názvoslovie)
- Farbu : nezaznamenávame – tá záleží od hudob.nástroja
9.Dynamika
dynamika označuje silu prednesu hudby ( dynamické znamienka určujú ako silno alebo slabo sa má hrať)
10. sublimálne vnímanie
- je to podprahové vnímanie, mozog vníma oveľa viac zmyslových podnetov, než si uvedomujeme
11. ambijentná hudba
-je komponovaná ako súvislá hudba (Bryan Eno – hudba pre letiská)
špeciálnou podobou ambijentnej hudby je „NEW AGE MUSIC“ (mäkké zvukové koberce) alebo „motivačná hudba“
12. farba zvuku
- závisí na tom, koľko čiastkových tónov obsahuje a v akej sile (spektrum zvuku), možno ju ovplyvňovať aj konštrukciou nástroja, jeho kvalitou alebo vekom
- kvalitny nastroj má množstvo alikvotnych tónov
- - dôležité je aj zosilnenie skup. čiastkových tónov v určitých výškach(formanty)
- - význam majú aj prechodné javy – pri nasadení a ukončení tónu.
13. zložené tóny – alikvotne tóny
- zdroj tónu kmitá vo všetkých svojich častiach-skladá sa z niekoľkých sínusových tónov rôznej výšky, ktoré vnímame ako tón jediný, zložený tón sa teda skladá z tónov čiastkových, ako výšku zloženého tónu vnímame vždy výšku 1. čiastkového tónu
- - rada čiastkových tónov znie vždy v rovnakej vzdialenosti „ oktáva –8, kvinta-5, kvarta-4, veľká tercia –3, malá tercia-3, sekunda-2
14. jednotka kmitočtu
medzinárodná jednotka pre kmitočet je 1Hz = 1 kmit za sekundu
15. vhodné prostredie pre nástroje
16. vibrato
- je drobné chvenie T výšky a dynamiky, ktoré slúži na oživenie a uhľadenie tónov.
- - pri strunových nástrojoch sa robí prstami na hmatníku
- - pri dychových nástrojoch sa chveje vzduchový stĺpec
- pri plechových nástrojoch vibrujú pery za pomoci nátrubkov
- pri plátkových nástrojoch sa rozochvieva vzduchový stĺpec, vďaka tomu, že sa plátky k sebe striedavo pritisujú a oddiaľujú
17. binaurálne počúvanie
- počúvanie umožňujúce určiť polohu zvukového zdroja v priestore
18. hudba v plenéri
- prírodný priestor pre hudby by mal byť aspoň čiastočne uzavretý / napr.stráňou) aby sa mohol zvuk odrážať – ideálnym príkladom sú antické polkruhové divadlá
- - pre komornú hudbu je vhodný otvorený ale zhora krytý priestor
19. zvuková absorbcia
- látky pohlcujú vo svojich póroch zvukovú energiu (zv.absorbcia)- veľkosť zv. absorbcie a veľkosť odrazivosti závisí od materiálu a frekvencie vĺn. ( väčšina mat. viac pohlcuje nízke a stredné vlny)
20. dozvuk
- po skončení signálu (kmitania) v akustickom zdroji, zvuk počuť istú dobu v uzavretom priestore → sú to zvukové vlny odrazené od stien. Doba dozvuku závisí aj na frekvencii vyslaného signálu ( vyššia = kratšia)
21. funkcie ucha
- sluchová f.- (orgán sluchu): ucho analyzuje a dekóduje zvuky z vonku a zvuky z tela a hlasu – potom ich tlmočí mozgu
- - energetická f.: ucho slúži k nabíjaniu organizmu energetickým potenciálom ( zvuky však môžu energiu aj uberať)
- - f. rovnováhy: orgán rovnováhy vo VAP sleduje rovnováhu v celom tele (krv,svaly)
22. uško a jeho orgány
Vonkajšie ucho : ušnica, zvukovod, bubienok
stredné ucho: kladivko, nákovka, strmienok
vnútorné ucho: slimák, oválne okienko, okrúhle okienko, vestibulárny aparát, eustachová trubica, sluchový nerv vedúci do mozgu
23. infrazvuk, ultrazvuk
In- je to zvuk veľmi nízkej výšky ( pod hranicou počuteľnosti) mnohé saizmické pohyby vydávajú takéto zvuky
Ul – je to zvuk veľmi vysokej frekvencie ( nad hranicou počuteľnosti), uplatnenie: medicína, tlač, zbrojárstvo
24. pomlčky
- označujú prestávky pauzy a odmlčanie
- -píšu sa do notovej osnovy a majú rovnaké hodnoty ako noty
- celá pomlčka značí najčastejšie pomlčku na celý takt
25. sluchové pole
- ľudský sluch vníma zvuky v rozmedzí od 16-20000 Hz, zvuky príliš nízke a príliš vysoké už nevníma
- - nie všetky tóny však vníma s rovnakou citlivosťou: nízky tón musí znieť omnoho silnejšie (ako vysoký) a tiež aj dlhšie
- - veľmi silné zvuky pociťuje sluch ako bolesť a sú škodlivé
26. psychologická akustika
- sleduje vťah medzi fyzickým zvukom a jeho mozgovou interpretáciou
- - dnes sa sústreďuje na mozog (predtým to bolo ucho)
27. takt
-časové rozdelenie nôt vyznačené kolmými čiarami
-takty sa delia na doby → rovnako dlhé časové úseky //vedieť zapísať//
28. oktávy
(subkontra) <<D2 – subkontra dé > (Kontra) << F1 – kontra ef > (Veľká )<< G – veľké g >
(Malá) << h – malé h > ( jednočiarková ) << c1 /c´ – jednočiarkové cé> ____________ (päťčiarková ) << c5 /c´´´´´´- päťčiarkové cé>
naša tónová sústava ( c,d,e,h,g,a,h) obsahuje 9 oktáv
29. tón, hluk, organológia
Tón: kmitá pravidelne a má určitú merateľnú výšku
Hluk: vzniká nepravideľným chvením hmoty, má neurčitú výšku
Organológia: zaoberá sa funkciou hudobných nástrojov, ich stavbou zložením, technológiou, vznikom a vívinom, skúma tiež všetky hmotné a duchovné prvky viažúce sa k hudbe
30. talianske názvoslovie
- viď.príloha
31. enharmonické tóny
napr. c=his=deses...
32. tónová výška
- je subjektívny dojem z frekvencie zvuku ( zv.vlny), rýchlosť zvukovej vlny si náš sluch prenesie do zvukovej výšky
- vnem výšky závisí aj od toho či je tón vysoký (hlboký, slabý) /silný, krátky/ dlhý
33. sila zvuku
- je daná veľkosťou rozkmitu (amplitúdy) pri chvení
- citlivosť pre rozlíšenie sily je daná výškou tónu ( najlepšia je pri 500-4000Hz)
34. akustika
- zaoberá sa vibráciami a vlnami v počuteľnom a nepočuteľnom rozsahu, je to veda o vzniku, šírení a vnímaní zvuku
akustické vlnenie: je akákoľvek vlna vzniknutá mechanicky (nie len zvuk)
- zvuk vzniká chvením akéhokoľvek predmetu – chvenie sa prenáša do vzduchu a tým až k nášmu uchu
35. rozdelenie nástrojov
viď. R.Grác: Náuka o hudobných nástrojoch
36. vzdialenosti medzi tónmi
- rada základných tónov v rozsahu jednej oktávy sa skladá z dvoch poltónov
- (h-c, e-h) a z piatich celých tónov (c-d,d-e,f-g,g-a,a-h)
Zones.sk – Najväčší študentský portál