Expresionizmus
Expresionizmus
Vzniká v roku 1905 v Nemecku. Má sociálne východiská pretože koncom 19. Storočia dochádza
k zjednoteniu Nemecka. Zahŕňa obdobie pred prvou svetovou vojnou, kedy sa vyostruje sociálna a duchovná kríza. Expresionizmus sa snaží
zachytiť vzťah umelca k vonkajšiemu svetu. Prostredníctvom výtvarného diela sa snažia vyjadriť svoj postoj skutočnosti. Expresionizmus má
vypracovanú koncepciu kde dielo má byť prejavom umelcovej duše. Podobne ako u Fauvistov tak aj u expresionistov je hlavným výtvarným
prostriedkom farba ale dôležitejším sa stáva výraz. Tvar podlieha silnej štylizácií a deformácií. Po námetovej stránke sú využívané
náboženské a mystické námety ale používajú sa aj klasické námety ako je portrét a rôzne iné figurálne kompozície. Expresionizmus ako
smer sa postupne presúva od figurálnej tematiky k abstrakcii. Expresionizmus ako smer má svojich priamych predchodcov, ktorý sa ale neradia do
tohto smeru.
James Ensor
Belgičan, samotár. Ako maliar bol zatracovaný a neuznaný. Jeho dielo je prejavom
existenčných ťažkostí a svojou tvorbou útočí na spoločnosť, odráža sa v jeho dielach krutý sarkastický výsmech a irónia človeka.
Využíva fantastické a vizionárkse námety. Často kombinuje náboženské motívy s karnevalovými postavami a kostlivcami. Maska a kostra sú
jeho hlavnými symbolmi, ktorými vyjadruje ohavnosť, grotesknosť a pravú tvár človeka a jeho povahy. Expresivitu jeho tvorbe dodávajú aj
intenzívne farby, ktoré nanáša v pastóznych vrstvách. Jeho kompozície sú často chaotické, ktoré nezobrazujú skutočnosť ale vyjadrujú
odpor a iróniu ľudskej spoločnosti.
Kostlivci zápasiaci o údenáča
Karneval
Kostilivec a karnevalové masky
Kristov príchod do Bruselu
Vlastná podobizeň medzi
maskami
Edvard Munch
Nórsky maliar a grafik. Jeho tvorba spadá do konca 19. a prvej polovice
20.storočia je veľmi výrazným predchodcom expresionizmu po námetovej a výrazovej stránke. Vo svojich dielach sa zameriava na vystihnutie
drámy života a na vzťah človeka a prírody. V jeho dielach dominujú 3 hlavné motívy: smrť, láska, sexualita. Jeho tvorba je
charakteristická štylizáciou tvaru a priestoru. Dominantný motív umiestňuje do prvého plánu a za ním sa nachádza silne štylizované
pozadie, ktoré zdôrazňuje plošnosť celej kompozície. Pomocou výraznej farebnosti zvyšuje psychologickú a emocionálnu stránku.
Výkrik – je to obraz, v ktorom sa snaží vystihnúť strach osamelého človeka (ozvena duše)
Úzkos
Edvard Munch
Nórsky maliar a grafik. Jeho tvorba spadá do konca 19. a prvej polovice 20.storočia je veľmi
výrazným predchodcom expresionizmu po námetovej a výrazovej stránke. Vo svojich dielach sa zameriava na vystihnutie drámy života a na vzťah
človeka a prírody. V jeho dielach dominujú 3 hlavné motívy: smrť, láska, sexualita. Jeho tvorba je charakteristická štylizáciou tvaru
a priestoru. Dominantný motív umiestňuje do prvého plánu a za ním sa nachádza silne štylizované pozadie, ktoré zdôrazňuje plošnosť
celej kompozície. Pomocou výraznej farebnosti zvyšuje psychologickú a emocionálnu stránku.
Výkrik – je to obraz,
v ktorom sa snaží vystihnúť strach osamelého človeka (ozvena duše)
Úzkosť
Puberta – Snaží
sa vystihnúť moment kedy sa z dievčaťa stáva žena
Madona – zachytáva ju tu ako femme fatale, zbavenú všetkej
svätosti
Izba zosnulého – Snaží sa zachytiť moment smrti tak ako si ho pamätá z detstva, vo figúrach sa snaží
vystihnúť výraz smútku a skľúčenosti.
Tanec života – Tri obdobia v živote človeka, Biela žena – mladosť,
Červená žena – dospelosť, čierna žena - staroba
Expresionizmus ako smer sa v Nemecku formuje v dvoch
hlavných skupinách
- Die brücke
- Die Blaue Reiter
Die
Brücke – táto skupina pôsobí v Dresdene. V roku 1905 sa konala ich prvá výstava. Vo svojich
dielach sa snažia zachytiť a vyjadriť obraz doby, v ktorej žijú, emocionálnosť s použitím nadsadených tvarov a farieb. Pomocou
štylizácie a deformácie dospievajú k expresívnemu účinku diela. Táto skupina zostáva viac figuratívna ako abstraktná. Bola to súdržná
skupina, usporadúvali rôzne akcie, vydávajú almanachy.
Emil Nolde
Trpitich panny Márie
- Panna Mária Egytská
- Smrť v púšti
- Máriino pokánie
Karl Schmidt Rottluf
Používa krikľavé kontrastné farby. Farbu často nanáša rukami. Deformácia tvaru,
výrazná štylizácia. Na rozdiel od ostatných autorov tejto skupiny je viac abstraktný.
Zátišie s drevenou plastikou
Cesta do Emaus – grafika
Park
Ernst Ludwig Kirchner
Venuje sa figurálnej tematike. Maľuje obrazy z mestského prostredia, z ulíc. Výrazná štylizácia
Ulica
Fränzi pred vyrezávanou stoličkou
Červená veža v Halle
Postdammer platz – 1914
Ležiaci akt pred zrkadlom
Ženský poloakt s klobúkom
Dievča pod japonským dáždnikom
Zimná mesačná krajina
Otto
Müeller
Venuje sa tematike milostnej. Maľuje ženské akty v prírode.
Max
Pechstein
Tématika aktov
Der Blaue Reiter – formuje sa v Mníchove. Táto skupina smeruje
k abstrakcií. Výrazne štylizujú farby a tvary. Umelci v tejto skupine sa zaujímajú o prírodu.
Erich Heckel
Sklenený deň
Veterný dom v Dangaste
Vasilij Kandinskij
Bol ruského pôvodu. Staval sa proti akademizmu. Jeho tvorba je úzko spojená s hudbou. Toto spojenie sa
odzrkadľuje v záujme medzi farebnou a hudobnou kompozíciou.
Moskva
Improvizácie
Franz Marc
Zaujíma sa o svet zvierat. Maľuje obrazy modrých koní .
Veľké modré kone
Kôň v krajine
Srnky v lese
Sen
Pes ležiaci v snehu
August Macke
Využíva tvarovú štylizáciu. Zjednodušenosť objemov.
Dáma v zelenom
kabáte
Dievčatá pod stromami
Záhradná reštaurácia 1912
Obchod
s klobúkmi
Paul Klee
Nebol verný tejto skupine. Neskôr odišiel.
Inšpiruje sa detským výtvarným prejavom a prejavom duševne chorých.
Zlatá ryba
Vila R
Hlavná cesta a vedľajšie cesty
Dobrodružstvo jednej slečny
Zones.sk – Zóny pre každého študenta