Sochárstvo
Sochárstvo
Aj v sochárstve sa prejavujú antické prvky. Umelci sa zameriavajú na formu, kopírovanie
a prepisovanie antických diel.
Antonio Canova
Spracováva mytologické scény. Spôsob podania je veľmi
presný, uhladený, snaží sa o umelú živosť a prirodzenosť.
Amor a Psyché –
Daidalos a Ikaros
Tri grácie
Perzeus s hlavou Medúzy
Bertel
Maliarstvo klasicizmu
Keďže antické maliarske pamiatky sa nezachovali, umelci
čerpajú zo sochárstva. Študujú antické sochy a prenášajú do obrazov ostrý kresebný opis, uhladenosť a prepracovanie detailov.
Obľúbené sú mnohofigurálne kompozície, ktoré sa snažia o dokonalosť a monumentalitu. Následkom tejto prehnanej snahy je, že tieto výjavy
pôsobia ako divadelné scény.
Jaques Louis David
Je zakladateľom klasicistického maliarstva. Študoval na
akadémií umení v Paríži. Politicky sa angažoval, bol prívržencom Jakobínov a hlasoval za smrť kráľa. Po páde jakobínskej diktaúry sa
stal prívržencom Napoleona. Vo svojej tvorbe sa venuje oslave Napoleona a antiky. V jeho diele sa uplatňujú všetky klasicistické prvky :
uhladenosť, čistota obrysu, kresebnosť a snaha o monumentalitu a dramatickosť.
Napoleonova korunovácia
Napoleon pri prechode cez Alpy
Únos Sabiniek –
Prísaha Horáciovcov
Zavraždený Marat – skutočná udalosť, kde vo vani našli zavraždeného spisovateľa
Dominique Ingres
Študoval u Davida a obhajoval zásady klasického maliarstva. Vo svojej tvorbe sa inšpiroval literatúrou, orientom, venuje sa
tiež historickým námetom a portrétom.
Paolo a Francesca – inšpirácia literárnym dielom od Francesca Petrarcu.
Portrét slečny Rivérovej – má dokumentárny charakter – dokumentuje odievanie.
Turecký kúpeľ
Žena v kúpeli
Francisco de Goya
Patrí medzi najvýznamnejších
svetových maliarov a historicky spadá do obdobia medzi klasicizmom a romantizmom. Nadčasovosťou svojej tvorby je spojený so smerom 20.teho
storočia – expresionizmom. V rannom období využíva rokokové námety v jemných pastelových farbách s nádychom hravosti a galantnosti
Kvetinárka
Pôsobil ako dvorný maliar Karlosa IV. kde maľuje členov kráľovskej rodiny. Sústreďuje sa nielen na
vystihnutie vonkajšej stránky ale aj vnútornej
Rodina Karola IV.
Vojvodkyňa z Alby
Nahá Maja
Oblečená Maja
V jeho tvorbe dochádza k zlomu následkom ohluchnutia a jeho výtvarná
tvorba nadobúda silný expresionistický charakter. Jeho choroba neskôr prechádza až do šialenstva čo sa odráža v expresívnych až
brutálnych fantastických námetoch.
Diela z tohto obodbia
Sv. František Borgiáš pri lôžku umierajúceho 1788 –
mení sa škála jeho farieb a aj jeho rukopis. Používa prudké ťahy štetca, deformuje tvary.
Poprava v la Moncloa –
zobrazil tu aktuúlny námet pri ktorom zachytáva aktuálny námet – občiansku vojnu v Španielsku 3.máj
Puerta del sol
-2 máj.
Saturnus požierajúci svoje deti
Vyvrcholením jeho tvorby sú tzv. čirnej maľby, ktorých námet
prechádza až do iracionalizmu. Týmito obrazmi pokrýva steny svojho domu (dom hluchého) počas záchvatov šialenstva
Zápas
s obuškami
Venoval sa aj grafike. Vytvoril 3 cykly grafických listov:
1)Býčie zápasy,
2)Hrôzy
vojny
3)Caprichos (rozmary) – v tomto cykle kritizuje povahy človeka.
Mliekarka – vymyká sa tematike posledného
obdobia
Zones.sk – Zóny pre každého študenta