Masmediálna komunikácia
Masmediálna komunikácia
• tlač, rozhlas, televízia, internet• adresát- verejnosť, autor- moderátor
funkcie:
a) informovať o aktuálnych udalostiach
b) poúčať
c) presviedčať a získavať verejnosť
d) ovplyvňovať
znaky publicistického štýlu:
a) písomnosť- tlačené a elektronické médiáb) variabilnosť- kompozičná pestrosť, grafická úprava
c) monologickosť- autorovi chýba spätná väzba, okrem kontaktných rozhl. relácií
d) verejnosť- majú byť zrozumiteľné, prispôsobené priemernej vzdelanosti obyvateľstva
e) informatívnosť- sprostredkovanie informácií, faktografické údaje, spravodajská funkcia
f) aktualizovanosť- časová a priestorová určenosť udalosti (kto?čo?kde?kedy?ako?), živenie textu, zameranie obsahu na súčasnosť
útvary publicistického štýlu:
a) SPRAVODAJSTVO- spravodajské útvary: správa, plagát, riport (beletrizovaná správa), interview (dialogizovaná správa), oznámenie, komuniké (úradné oznámenie), referátb) PUBLICISTIKA- analytické útvary: úvodník, komentár, editoriál, glosa, posudok, recenzia, kritika, pamflet, polemika
c) beletristické útvary: reportáž, črta, stĺpček, fejtón (publicistika emociálneho typu)
druhy tlače:
• podľa periodicity – denníky, týždenníky, mesačníky, občasníky (ročenky, bulletiny)• podľa obsahu - univerzálne noviny a časopisy, spoločensko-politické, ekonomické, vedecké, ženské, športové, rodinné, programové, mládežnícke, náboženské
bulvár – tlač zameraná na
škandály, zveličené správy
kačica – fáma
paparazzi – investigatívna komunikácia
tlač – „siedma
veľmoc“
verejnoprávne inštitúcie sú dotované štátom – RTVS
Spravodajské útvary publicistického štýlu
A. INTERVIEW – riadený rozhovor, spravodajský rozhovor, dialogizovaná správa, jadro tvoria otázky a odpovede, písané v stĺpcoch, graficky odlíšenéB. JEDNODUCHÁ SPRÁVA – základná informácia o udalosti, nič nevysvetľuje, iba konštatuje, dôsledne sa v nej uplatňuje informačný slohový postup, odpovedá na otázky Kto?Čo?Kedy? Kde?Ako? sa stalo
C. ROZŠÍRENÁ SPRÁVA – voľnejšie štylizovaná, uplatňuje sa aj postoj autora (úvahové prvky), bližšie vysvetlenie udalosti, jej okolností a významu
titulok –
obsahuje pointu textu, zrozumiteľný, stručný, výstižný a pútavý, chýba SLOVESO!
perex – zvýraznená časť správy, dopĺňa
základnú informáciu obsiahnutú v titulku
prvé vety správy – hovoria o tom, čo sa kedy a kde stalo, preto sú v nich vlastné mená,
názvy a čísla
Analytické útvary publicistického štýlu
D. GLOSA – krátka poznámka na aktuálnu tému, problém „nadľahčuje“, expresívne vyjadrovanie, druhy podľa obsahu: pozitívna (chváli); kritická (upozorňuje na nedostatky); polemická (pochybuje o správnosti názoru iných)E. BLOG – internetový denník, autor textov- bloger
F. RECENZIA – hodnotiaci posudok literárneho/ umeleckého/ technického/ vedeckého diela, rozbor, subjektívne hodnotenie, hybridný žáner- odborný + umelecký štýl, najmä výkladový a informačný slohový postup
G. ANOTÁCIA – stručná charakteristika obsahu, informačný slohový postup
H. EDITORIÁL – úvodník, autorom je šéfredaktor, subjektívnosť, krátky rozsah, aktuálnosť, grafické odčlenenie, výkladový slohový postup
Beletristické útvary publicistického štýlu
I. REPORTÁŽ – umelecký a náučný štýl, opisuje aktuálnu udalosť, základom je očité svedectvo autora, využíva opis a rozprávanie
komentátor – komentuje, kriticky hodnotí
konferencier – konferuje, slovom spája časti programu
moderátor – moderuje, uvádza a komentuje program, vedie debatu (diskusiu)
reportér – reportuje, prináša reportáže z rôznych udalostí
J. FEJTÓN – vtipné rozprávanie o aktuálnej udalosti, vtip, zveličovanie, irónia až satira, prevláda rozprávací slohový postup
Zones.sk – Najväčší študentský portál