História Reklamy - Festivaly reklamnej tvorby
Festivaly reklamnej tvorby
Definícia
Festival reklamnej tvorby je
slávnostná prehliadka najlepších reklamných výtvorov
(tak praví Horňák). Väčšinou je súťažná (nesúťažná je napr.
komerčná „kočovná výstava“ zbierky J. M. Boursicota Noc reklamožrútov).
Na súťažných sa udeľujú ceny Grand Prix a ocenenia
v rôznych kategóriach.
Podľa obsahu poznáme festivaly kreativity (večšina – napr. Cannes Lions, Zlatý
klinec,...)
a festivaly efektivity (Effie Awards), inak vraj existujú aj slávnostné prehliadky kolekcii
agentúry, štátu alebo iného telesa na reklamu zaťaženého
Prínos je okrem zisku usporiadateľov a zábavy zúčastnených vo
výhodách ktoré získajú ocenení (propagácia vlastnej práce, prílev klientov a napr. na Crackfilme aj Zloťáky), v prínose pre vývoj
propagácie, lebo sa tam stretne kopa odborníkov a šikovných tvorcov dobre si pokecajú a opijú sa spolu.
Motivácia na účasť na
prestížnych festivaloch je až taká, že boli vytvorené „fiktívne“ reklamy len pre súťaž. Organizátori sa tomu snažia brániť.
Vývoj
Podľa Horňáka to vyzerá, že ten najsam starší festival sa konal priamo v Gottwaldove (Zlíne)
1965 pre krajiny RVHP a Juhosláviu. Pripúšťa, že Svetové festivaly existovali už roky pred 1994, koľko
rokov?...netuším.
Rozhodne u nás sa zo zlínskeho vyvinul brnenský festival TV reklamnej tvorby
ALFA VIDEO (1984
– 1991), bol to vtedy absolútny vrchol komunistického reklamného podujatia, dokonca s medzinárodnou účasťou. Súťažil východný
blok naj boli Maďarsko, české a slovenské spoty, rusi boli slabí okrem Litvy a Lotyšska. Podarilo sa presadiť aj nesúťažnú prehliadku
„západnej reklamy“ (J. W. Thompson USA, Armando Testa Taliansko...). Konali sa sprievodné odborné semináre a veľmi to celé pomohlo vývoju
našej reklamy. Zúčastňovala sa odborná verejnosť, zadávatelia a tvorcovia.
(naše spoty pochádzali z prísne plánovanej
produkcie ERPA – jeden spot každý deň do 20 tisíc korún, nie pre konkrétnu značku, ale tak všeobecne Ovocie, Zelenina, Obuv, OD Prior.
Jediní scenáristi vraj poli 2 bývalí nebezpeční reportéri Smeny: Prochádzka a Smolec. Vraj sa im občas zadarilo aj niečo kvalitné, tvrdí
člen komisie Crackfilmu profesor HorňákJ)
Medzinárodné v zahraničí
Od 1991
Crackfilm, medzinárodný festival reklamného filmu v Krakowe, len pre odbornú verejnosť. Spravili z neho takmer poľské odovzdávanie
Oskarov. Cena: Zlatý kyklop a 30 miliónov Zlotých. Bol aj pre verejnosť neodpornú a v priamom prenose v TV. Porota bola medzinárodná
a nechýbal tam náš vedúci katedry.
1994 Golden Drum, Portorož, Slovinsko. Kategórie: TV, plagát, inzerát,
obal, reklamná publikácia.
Menej navštevoný Moskovský medzinárodný festival R, MMFR od 1990,
ktorý sa vypracoval až na 11 kategórií (vývin bol postupný 2001 = 1 kategória, 2002 = 11 J). Menej navštevovaná je aj londýnska
LIAA (London International Ad. Awards) – vznik 1986.
Svetové: 2 najnavštevovanejšie pochádzajú
z Francúzska.
Cannes Lions začal ako festival R filmu, ale dnes už má aj iné kategórie. Udľuje sa Grand Prix, cena
za naj R kolekciu roka, ceny novinárov, divákov a súťaže mladých tvorcov. Za spoty v 3 kategóriách udeľujú levy (ako v rozprávke:
zlatého, strieborného a bronzového).
Parížska Epica Awards (účasť až 5000 krajín!), vždy v novembri, zakaždým
v inej metropole (2001 15.ročník v Prahe) to už sa približujeme k Slovensku
V USA vznikli Clio Awards, ale namä
Effie Awards, NY 1986, ide tu o najefektívnejšie kampane sveta, v roku ´81 sa už konala aj v Nemecku a od 1991
máme Effie Slovakia ...a sme doma
Festivaly u nás (obidva J)
KRAS bol hlavným
organizátorom Zlatého klinca 1994, dnes ho organizuje Zlatý klinec, s.r.o. (zástupcovia KRASu, Stratégií a ArtDirectorsClubu).
Súťažné kategórie: P.O.S. (indoor, poster, pútač), publikácie (merkantílie, DirectMarketing), vonkajšia reklama (billboardy), inzercia,
rozhlasový spot, TV spot, kampaň.
Súťaž o najkreatívnejšiu reklamu na Slovensku FILIP, organizuje ADC.
Čechy: súťaže kreativity Zlatá pecka a Louskáček.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta