Reklama ako súčasť promotion mixu
- Reklama = zámerné, čiže plánovité pôsobenie na recipienta, ktorého primárnym cieľom je ovplyvniť ho smerom ku kúpe.o komunikácia s cieľom ovplyvniť predaj či nákup výrobkov a služieb, ktoré uspokojujú potreby výrobcu, dodávateľa i odberateľa (Horňák)
o každá platená forma nepersonálnej prezentácie a podpory myšlienok, tovaru alebo služieb, ktorú vykonáva identifikovateľný sponzor (Kotler)
o cieľavedomé komunikačné pôsobenie zamerané na určitú cieľovú skupinu, ktorého úlohou je pomáhať pri utváraní postojov, názorov a zvyklostí, ktoré vedú k žiaducim činnostiam, čiže nákupu a spotrebe (Hradiská)
- je najstarší a najrozšírenejší nástroj marketingovej komunikácie, najviditeľnejšia a najdiskutovanejšia forma
- musí mať vždy jasne stanovený cieľ, jasnú predstavu, čo sa chce reklamným pôsobením dosiahnuť, na čo a koho sa má reklama zameriavať a prečo.
- reklamná kampaň = sústredené pôsobenie reklamných správ, ktoré majú pôsobiť súbežne prostredníctvom viacerých médií > prenesene aj komunikačná kampaň
- Výhody reklamy
o masová = zasiahne veľké množstvo prijímateľov
- Nevýhody reklamy
o neosobná = nemôže byť taká presvedčivá, ako osobné formy komunikácie
o jednosmerná komunikácia = neumožňuje spoľahlivo identifikovať spätnú väzbu
o hodnotenie účinnosti je zložité = nemožno očakávať zvýšenie objemu predaja > neexistuje priame príčinné prepojenie medzi reklamou a predajným objemom.
o finančne náročná
- triedenie reklamy:
o podľa novosti informácie (uvádzacia a pripomínacia)
o podľa charakteru kampane (produktová a imidžová)
o podľa prenosových médií (televízna, rozhlasová atď.)
o podľa predmetu (výrobky, služby, či nekomerčná sféra)
o podľa cieľovej skupiny (pre rybárov, pre ženy atd'.)
o podľa miesta pôsobenia (reklama na mieste a mimo miesta predaja)
o podľa lokality pôsobenia (regionálna, ústredná, smerom do zahraničia, dovnútra štátu a pod.)
o podľa spôsobu kontaktu s recipientom (priama - direct marketing, predvádzanie tovaru a nepriama - tlač, rozhlas, televízia) a pod.
Zones.sk – Najväčší študentský portál