Reklama ako spôsob komunikácie

Slovenský jazyk » Žurnalistika

Autor: mata
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 481 slov
Počet zobrazení: 7 444
Tlačení: 590
Uložení: 587
Masová komunikácia = druh sociálnej komunikácie, pri ktorej sa verejne prenášajú rôznorodé obsahy od odosielateľa k príjemcovi prostredníctvom technického zariadenia
 
-  Reklamu môžeme považovať za dobrý príklad masovej komunikácie
nevyhnutné atribúty masovej komunikácie:
o  masové publikum
o  prenos informácie prostredníctvom komunikačnej techniky
o  verejné spracovanie výpovede a jej všeobecná dostupnosť
o  periodicita (opakovanie)
o  častá absencia priameho kontaktu medzi odosielateľom správy a jej príjemcom
o  náhodná, neplnohodnotná spätná väzba.
-  Rozdiel medzi interpersonálnou/skupinovou a masovou komunikáciou = charakteristika spätnej väzby > prijímateľ správy má obmedzený priestor na bezprostredné reagovanie
 
-  Prvky komunikačného procesu:
o  odosielateľ (komunikátor)
•  človek alebo skupina ľudí, ktorý chce odovzdať druhému človeku alebo skupine ľudí akúkoľvek informáciu
•  do komunikovaného posolstva vkladajú svoje osobné názory, skúsenosti a pohľad na svet > príjemca to môže odmietnuť
o  príjemca (komunikant, recipient)
•  ovplyvňuje celý priebeh a účinky komunikácie
o  kódovanie a dekódovanie
•  transformácia myšlienky do slov, obrazu, zvuku a pod. a následná spätná transformácia
•  významnou zložkou procesu je osobnosť príjemcu a každý človek môže na rovnako zakódovanú správu reagovať odlišne
•  vnímanie správy je ovplyvnené aj kvalitou kódovania
o   komunikát (správa)
•  hlavný sprostredkovateľ odosielateľovho záujmu
•  určitý súhrn informácií, ktoré by u príjemcu mali vyvolať psychické procesy, ktoré zodpovedajú odosielateľovmu zámeru
o   komunikačný kanál (médium)
•  nositeľ informácie
•  má významný vplyv na to, ako recipient vysielanú informáciu prijme
•  má svoje technické parametre, ktoré ani komunikátor ani komunikant nemôžu vo väčšej miere ovplyvniť, sú nimi ale sami ovplyvnení
o  rušivé vplyvy
•  časové a finančné obmedzenia na strane komunikátora
•  nesprávne východiská pre spracovanie komunikátu
•  technické šumy (kvalita média, technické nedostatky...)
•  zlé prispôsobenie kognitívnym schopnostiam prijímateľa = nezrozumiteľnosť, všeobecnosť, „hlúposť“...
•  nedostatok pozornosti
•  komunikácia iných zadávateľov
o   reakcia a spätná väzba
•  umožňuje zistiť, ktorá správa alebo jej časť bola príjemcom prijatá, ako bola pochopená a aká bola reakcia
-  Marketingová komunikácia = zložitejší proces než bežná komunikácia > prebieha viacerými kanálmi súbežne > je zároveň viacstupňovou komunikáciou = ovplyvňuje recipientov priamo ale i nepriamo prostredníctvom názorových vodcov:
 
-  3 roviny príjemcu:
Príjemca ako osobnosť  = má svoje individuálne postoje, názory a hodnotové rebríčky > ovplyvňujú jeho vnímanie a príjem správy
Príjemca ako člen skupiny = uplatňuje aj v súkromí od svojej skupiny (rodina, priatelia, kolegovia...) prijaté skupinové hodnoty, názory a normy. Vplyv skupinovej mienky na postoj k produktom a ich nákupu sa mení podľa identifikácie jedinca so skupinou
Príjemca ako člen spoločnosti = podriaďuje sa istým konvenciám a všeobecne uznávaným normám, ktoré ovplyvňujú jeho vnímanie a spracovanie správy na jednej strane, rovnako ako ovplyvňujú tvorcov a podobu správy na strane druhej
 
názoroví vodcovia (opinon leaders)
o  ľudia, s odborným prehľadom v určitom smere
o  schopnosť podávať informácie zrozumiteľne
o  vyššie spoločenské postavenie
o  schopnosť presadiť sa
o  ...
-  Všeobecný názorový vodca neexistuje > spotrebitelia si ich vyberajú na základe typu informácie, ktorú hľadajú
-  Prirodzení opinion leaders:
o  politici
o  známe osobnosti
o  členovia menších skupín („partie“ priateľov, rodiny), ktorí majú aktívny prístup k vyhľadávaniu informácií

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Žurnalistika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.012 s.
Zavrieť reklamu