Marketing – reklama – zákazník
Autor: mata
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 897 slov
Počet zobrazení: 8 093
Počet zobrazení: 8 093
Tlačení: 573
Uložení: 584
Uložení: 584
Marketing – reklama – zákazník
(typy zákazníkov, dopytu, segmentácia trhu)
- Základné poslanie marketingovej stratégie = voľba potenciálnych zákazníkov podľa typov cieľových trhov
- trh = pôvodne miesto, kde sa predávajúci a kupujúci stretávali, aby si vymieňali výrobky a služby
- trh pre ekonóma = skladá sa zo všetkých kupujúcich a predávajúcich, ktorí obchodujú s určitými výrobkami a službami
- trh pre marketéra = súhrn všetkých existujúcich a potenciálnych kupujúcich vývoj myslenia
- Jednotlivé typy trhov musí podnik pozorne skúmať = musí vedieť
o čo potrebujú zákazníci na vybraných trhoch,
o čo musí podnik urobiť, aby uspokojil ich potreby,
o aký veľký je cieľový trh (trhový potenciál, kapacita trhu)
o aký rast na ňom možno očakávať.
- Cieľové trhy zákazníkov reprezentuje týchto päť typov:
o spotrebiteľské trhy = jednotlivci a domácnosti, ktorí nakupujú výrobky a služby na osobnú spotrebu.
o priemyselné trhy = organizácie, ktoré nakupujú produkty pre vlastný výrobný proces alebo na ďalšie spracovateľské účely, resp. na zabezpečenie nejakých služieb.
o sprostredkovateľské trhy = organizácie alebo jednotlivci, ktorí nakupujú produkty s cieľom ich opätovného predaja so ziskom.
o štátne trhy = vládne inštitúcie a orgány, ktoré nakupujú produkty na poskytovanie verejných služieb.
o zahraničné trhy= zahraniční zákazníci (spotrebitelia), ku ktorým patria vlády, výrobcovia, priekupníci, spotrebitelia.
- dopyt = vzťah medzi cenou a množstvom tovaru, ktorý spotrebiteľ pri tejto cene bude nakupovať
- dopyt = inverzný (negatívny, resp. nepriamoúmerný) vzťah = v podmienkach dokonalej konkurencie pri vysokej cene nákupy ľudí budú relatívne nízke, pri nízkej cene budú ľudia objemy svojich nákupov zvyšovať
- Rozličné tovary voči sebe môžu vystupovať buď ako
o substitúty = vzrast ceny jedného vyvoláva rast dopytu po druhom (napr. rast ceny mäsa vedie k vzrastu dopytu po lacnejších syroch)
o komplementárne tovary = ak vzrast ceny jedného vedie k poklesu dopytu po druhom (napr. vzrast ceny šunky vedie k poklesu dopytu po vajciach - obidva tovary sú komponentmi pri príprave „ham and eggs" - šunky s vajcami).
- dopyt = zamýšľané nákupy, ktoré možno uskutočniť v rámci rozpočtového obmedzenia
- dopyt:
o individuálny = dopyt jedného spotrebiteľa po určitom (jednom) druhu tovaru
o čiastkový (trhový) = dopyt všetkých kupujúcich po určitom (jednom) druhu tovaru
o celkový (agregátny) = dopyt po všetkých druhoch tovarov a služieb, ktoré sú na trhu, zo strany všetkých spotrebiteľov.
- segmentácia = každý kupujúci má zvláštne potreby a želania > prispôsobovanie sa
- dokonalá segmentácia = maximálne prispôsobenie sa potrebám každého zákazníka
- východiská segmentácie spotrebiteľských trhov:
o geografická segmentácia > štáty, regióny, kraje, mestá
o demografická segmentácia = rozčlenenie do skupín podľa potrieb...
• vek a štádium života > zmena potrieb vekom a rodinným stavom
• podľa pohlavia > odievanie, časopisy, kozmetika
• podľa príjmu - luxusné predmety, rozčlenenie podľa ekonomickej sily
o psychografická segmentácia > ľudia v demografickej skupine môžu mať rozdielne usporiadaný život
• sociálne vrstvy > preferencia áut, odevov, zariaďovania...
• životný štýl > záujem o rôzny tovar vyjadrujúci štýl
• podľa osobnosti > detto, (cigarety, kozmetika...)
o segmentácia podľa správania = klasifikácia kupujúcich z hľadiska nákupu a používania produktu
· segmentácia podľa nákupnej príležitosti > cieľ zvýšiť frekvenciu používania produktu
· segmentácia podľa úžitku > predpokladá znalosť výhod, ktorým dávajú spotrebitelia prednosť v určitej kategórii výrobkov
• užívateľské postavenie > noví, stáli, ex-užívatelia výrobkov
• intenzita spotreby > slabí, strední, silní používatelia (malé % trhu, veľké % objemu predaja)
• stupeň vernosti > spotrebiteľov k značkám, predajniam, firmám
• štádiá prípravy na kúpu > uvedomenie, vnímanie, poznanie, záujem, želanie, úmysel kúpiť
• postoj > nadšenci, pozitívne naklonení, indiferentní, negatívne naklonení, odporcovia produktu
- východiská pre segmentáciu trhu výrobných faktorov > použitie kritérií ako pre kupujúcich + demografické (odvetvie trhu, veľkosť firmy), charakteristika prevádzky, nákupné metódy, personálne charakteristiky, geografická lokalita
- požiadavky efektívnej segmentácie:
o kvantifikovateľnosť (početnosť kúpnej sily, ľaváci -špatné)
o dosiahnuteľnosť (schopnosť obslúžiť segment)
o početnosť segmentu (schopnosť priniesť zisk)
o akcieschopnosť (využiteľnosť efektívneho marketingového programu)
- Výber cieľových skupín > identifikácia + koľko segmentov chceme obslúžiť
o nediferencovaný marketing = fy ignoruje rozdiely v segmentoch trhu, jedna ponuka pre celý trh; hľadanie spoločného v potrebách zákazníkov; nižšie náklady, ale viac konkurencie a je ťažké vyrobiť produkt uspokojujúci celý trh
o diferencovaný marketing = stratégia výberu viacerých segmentov; ponuka modifikovaných výrobkov pre celý trh
o koncentrovaný marketing = pri obmedzení zdrojov; zisk veľkého podielu na malom trhu, nie naopak
- výber stratégie pokrytia trhu > zdroje firmy + možnosť variácie produktov + štádium životného cyklu výrobku + variabilnosť trhu + marketingová stratégia konkurencie
- identifikovanie príťažlivých trhových segmentov > zber info o raste predaja, očakávanom zisku, o sile konkurencie, o potrebe distribučnej siete s cieľom vybrať segment s vysokým objemom predaja, zisku, malou konkurenciou, jednoduchou distribúciou
- pozícia výrobku = súbor vnemov, predstáv a pocitov o ňom v porovnaní s konkurenciou
- budovanie trhovej pozície = spôsob, akým definujú produkt spotrebitelia podľa jeho najdôležitejších vlastností (v porovnaní s konkurenciou)
- stratégia tvorby trhovej pozície (na základe zvláštnych charakteristík produktu):
o poskytovanie dodatočného úžitku
o odvodenie od účelu použitia
o pre určité skupiny užívateľov (pre deti...)
o založená na priamom porovnávaní s konkurenciou (všetci vs. IBM)
o odlišná výrobková kategória (rastlinný tuk na chleba, na pečenie...)
- výber a realizácia pozičnej stratégie = proces tvorby pozície na trhu
o identifikácia možnej konkurenčnej výhody – nižšie ceny, viac úžitku
o výber optimálnej výhody (výhod) - súlad s cieľmi firmy, s potrebami a želaniami zákazníkov
o uplatnenie efektívneho spôsobu komunikácie a propagácie vybranej pozície - podpora pozičnej stratégie
(typy zákazníkov, dopytu, segmentácia trhu)
- Základné poslanie marketingovej stratégie = voľba potenciálnych zákazníkov podľa typov cieľových trhov
- trh = pôvodne miesto, kde sa predávajúci a kupujúci stretávali, aby si vymieňali výrobky a služby
- trh pre ekonóma = skladá sa zo všetkých kupujúcich a predávajúcich, ktorí obchodujú s určitými výrobkami a službami
- trh pre marketéra = súhrn všetkých existujúcich a potenciálnych kupujúcich vývoj myslenia
- Jednotlivé typy trhov musí podnik pozorne skúmať = musí vedieť
o čo potrebujú zákazníci na vybraných trhoch,
o čo musí podnik urobiť, aby uspokojil ich potreby,
o aký veľký je cieľový trh (trhový potenciál, kapacita trhu)
o aký rast na ňom možno očakávať.
- Cieľové trhy zákazníkov reprezentuje týchto päť typov:
o spotrebiteľské trhy = jednotlivci a domácnosti, ktorí nakupujú výrobky a služby na osobnú spotrebu.
o priemyselné trhy = organizácie, ktoré nakupujú produkty pre vlastný výrobný proces alebo na ďalšie spracovateľské účely, resp. na zabezpečenie nejakých služieb.
o sprostredkovateľské trhy = organizácie alebo jednotlivci, ktorí nakupujú produkty s cieľom ich opätovného predaja so ziskom.
o štátne trhy = vládne inštitúcie a orgány, ktoré nakupujú produkty na poskytovanie verejných služieb.
o zahraničné trhy= zahraniční zákazníci (spotrebitelia), ku ktorým patria vlády, výrobcovia, priekupníci, spotrebitelia.
- dopyt = inverzný (negatívny, resp. nepriamoúmerný) vzťah = v podmienkach dokonalej konkurencie pri vysokej cene nákupy ľudí budú relatívne nízke, pri nízkej cene budú ľudia objemy svojich nákupov zvyšovať
- Rozličné tovary voči sebe môžu vystupovať buď ako
o substitúty = vzrast ceny jedného vyvoláva rast dopytu po druhom (napr. rast ceny mäsa vedie k vzrastu dopytu po lacnejších syroch)
o komplementárne tovary = ak vzrast ceny jedného vedie k poklesu dopytu po druhom (napr. vzrast ceny šunky vedie k poklesu dopytu po vajciach - obidva tovary sú komponentmi pri príprave „ham and eggs" - šunky s vajcami).
- dopyt = zamýšľané nákupy, ktoré možno uskutočniť v rámci rozpočtového obmedzenia
- dopyt:
o individuálny = dopyt jedného spotrebiteľa po určitom (jednom) druhu tovaru
o čiastkový (trhový) = dopyt všetkých kupujúcich po určitom (jednom) druhu tovaru
o celkový (agregátny) = dopyt po všetkých druhoch tovarov a služieb, ktoré sú na trhu, zo strany všetkých spotrebiteľov.
- segmentácia = každý kupujúci má zvláštne potreby a želania > prispôsobovanie sa
- dokonalá segmentácia = maximálne prispôsobenie sa potrebám každého zákazníka
- východiská segmentácie spotrebiteľských trhov:
o geografická segmentácia > štáty, regióny, kraje, mestá
o demografická segmentácia = rozčlenenie do skupín podľa potrieb...
• vek a štádium života > zmena potrieb vekom a rodinným stavom
• podľa pohlavia > odievanie, časopisy, kozmetika
• podľa príjmu - luxusné predmety, rozčlenenie podľa ekonomickej sily
o psychografická segmentácia > ľudia v demografickej skupine môžu mať rozdielne usporiadaný život
• sociálne vrstvy > preferencia áut, odevov, zariaďovania...
• životný štýl > záujem o rôzny tovar vyjadrujúci štýl
• podľa osobnosti > detto, (cigarety, kozmetika...)
o segmentácia podľa správania = klasifikácia kupujúcich z hľadiska nákupu a používania produktu
· segmentácia podľa nákupnej príležitosti > cieľ zvýšiť frekvenciu používania produktu
· segmentácia podľa úžitku > predpokladá znalosť výhod, ktorým dávajú spotrebitelia prednosť v určitej kategórii výrobkov
• užívateľské postavenie > noví, stáli, ex-užívatelia výrobkov
• intenzita spotreby > slabí, strední, silní používatelia (malé % trhu, veľké % objemu predaja)
• stupeň vernosti > spotrebiteľov k značkám, predajniam, firmám
• štádiá prípravy na kúpu > uvedomenie, vnímanie, poznanie, záujem, želanie, úmysel kúpiť
• postoj > nadšenci, pozitívne naklonení, indiferentní, negatívne naklonení, odporcovia produktu
- východiská pre segmentáciu trhu výrobných faktorov > použitie kritérií ako pre kupujúcich + demografické (odvetvie trhu, veľkosť firmy), charakteristika prevádzky, nákupné metódy, personálne charakteristiky, geografická lokalita
- požiadavky efektívnej segmentácie:
o kvantifikovateľnosť (početnosť kúpnej sily, ľaváci -špatné)
o dosiahnuteľnosť (schopnosť obslúžiť segment)
o početnosť segmentu (schopnosť priniesť zisk)
o akcieschopnosť (využiteľnosť efektívneho marketingového programu)
- Výber cieľových skupín > identifikácia + koľko segmentov chceme obslúžiť
o nediferencovaný marketing = fy ignoruje rozdiely v segmentoch trhu, jedna ponuka pre celý trh; hľadanie spoločného v potrebách zákazníkov; nižšie náklady, ale viac konkurencie a je ťažké vyrobiť produkt uspokojujúci celý trh
o diferencovaný marketing = stratégia výberu viacerých segmentov; ponuka modifikovaných výrobkov pre celý trh
o koncentrovaný marketing = pri obmedzení zdrojov; zisk veľkého podielu na malom trhu, nie naopak
- výber stratégie pokrytia trhu > zdroje firmy + možnosť variácie produktov + štádium životného cyklu výrobku + variabilnosť trhu + marketingová stratégia konkurencie
- identifikovanie príťažlivých trhových segmentov > zber info o raste predaja, očakávanom zisku, o sile konkurencie, o potrebe distribučnej siete s cieľom vybrať segment s vysokým objemom predaja, zisku, malou konkurenciou, jednoduchou distribúciou
- pozícia výrobku = súbor vnemov, predstáv a pocitov o ňom v porovnaní s konkurenciou
- budovanie trhovej pozície = spôsob, akým definujú produkt spotrebitelia podľa jeho najdôležitejších vlastností (v porovnaní s konkurenciou)
- stratégia tvorby trhovej pozície (na základe zvláštnych charakteristík produktu):
o poskytovanie dodatočného úžitku
o odvodenie od účelu použitia
o pre určité skupiny užívateľov (pre deti...)
o založená na priamom porovnávaní s konkurenciou (všetci vs. IBM)
o odlišná výrobková kategória (rastlinný tuk na chleba, na pečenie...)
- výber a realizácia pozičnej stratégie = proces tvorby pozície na trhu
o identifikácia možnej konkurenčnej výhody – nižšie ceny, viac úžitku
o výber optimálnej výhody (výhod) - súlad s cieľmi firmy, s potrebami a želaniami zákazníkov
o uplatnenie efektívneho spôsobu komunikácie a propagácie vybranej pozície - podpora pozičnej stratégie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Reklama ako súčasť promotion mixu | Referát | 271 slov | |
Televízna reklama | Referát | 514 slov | |
Vonkajšia reklama | Referát | 428 slov | |
Sociálna reklama | Referát | 624 slov | |
Reklama ako spôsob komunikácie | Referát | 481 slov | |
História Reklamy - Festivaly reklamnej tvorby | Referát | 561 slov | |
Predchodcovia reklamy | Referát | 1 792 slov | |
Reklama vs. Public relations (PR) | Referát | 329 slov | |
Politický marketing | Referát | 2 209 slov | |
Priamy marketing, jeho formy a štruktúry | Referát | 546 slov | |
Charakteristika marketingovej činnosti | Referát | 1 070 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#psychologia typy zakaznikov #reklama #typologia zakaznikov #typy zakaznikov #psychologia trhu a reklamy #zakaznik #spravanie sa k zakaznikovi #segmentácia trhu príklad #Marketing #segmentácia trhu #cieľová skupina zákazníkov #marketing reklama zakaznik #jednotlivé typy zákazníkov #psychologia zakaznika #spravanie sa k zakaznikovy #charakteristika trhu #Cieľový trh v reklame #cena-marketing #marketing a spravanie #krízová komunikáciaDiskusia: Marketing – reklama – zákazník
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.