Pojem, definícia, druhy pôsobenia propagácie
Pojem, definícia, druhy pôsobenia propagácie
- Propagácia = komunikácia, ktorá pomáha utvárať a uspokojovať
ekonomické a mimoekonomické záujmy a potreby komunikátora i komunikanta propagačného procesu.
- Reklama =
komunikačné pôsobenie s cieľom vyvolať kúpu, či predaj výrobku, služby, resp. aj osvojenie si myšlienky.
-
PROPAGÁCIA = REKLAMA + MIMOEKONOMICKÁ PROPAGÁCIA
- vývin pojmov propagácia a reklama > existovali stáročia vedľa
seba, nenahrádzali sa navzájom:
o propagácia - šíriť, rozmnožovať ... odporúčať
o reklama - kričať, vyvolávať,
vychvaľovať ... odporúčať
- reklama (reclamare) - vyvolávať, vychvaľovať - má bližšie ku komerčnej báze, kým výraz propagácia
(propagare) - šíriť - sa viaže skôr ku komplexnejšiemu chápaniu, svojim spôsobom je významovo širší.
o propagácia = šírenie
informácií s cieľom ovplyvniť recipienta,
o reklama = šírenie informácií s cieľom vychváliť a predať výrobok, službu
- členenie propagácie = primárny cieľ, resp. efekt, ktorý chce konkrétna aktivita docieliť:
o ekonomická
o mimoekonomická.
- Pri každom propagačnom pôsobení vznikne súčasne ekonomický i mimoekonomický efekt, podľa preferencie možno
určiť konkrétny druh aktivity.
- Ekonomická propagácia = ekvivalent výrazu reklama > presnejším označením by bola obchodná
propagácia; hlavným cieľom je ovplyvniť predaj výrobkov a služieb
o podľa predmetu (výrobky osobnej, konečnej spotreby a výrobnej
spotreby),
o podľa subjektu (propagácia výrobná, obchodná = reklama)
- Mimoekonomická propagácia:
o štátna
(propagácia štátu, jeho symbolov, tradícií, úspechov)
o spoločensko-výchovná (zdravotnícka, bezpečnosti cestnej premávky, ochrany
životného prostredia a pod.)
- Za štátnu propagáciu možno považovať napríklad šírenie informácií o vstupe našej krajiny do EÚ,
o úspechu našich hokejistov na MS v hokeji a pod.
- Spoločensko-výchovná propagácia > splýva so sociálnou reklamou; kampane na
ochranu zdravia, čistotu ovzdušia, proti týraniu detí a žien, na záchranu veľrýb a pod.
- Princípy propagácie =
strešné zásady, ktoré by sa mali v efektívnej reklamnej činnosti dodržiavať:
o princíp myšlienkovej originality
o
princíp pravdivosti
o princíp vedeckosti (interdisciplinárny prístup)
o princíp užitočnosti.
- Funkcie propagačnej
činnosti = postupné pôsobenie reklamných informácií na zvoleného recipienta:
o informatívna
o formatívna
•
výchovná
• vzdelávacia
• estetická
• etická
o aktivizačná
- Reklamná výpoveď najprv informuje o konkrétnej skutočnosti, potom i v určitom zmysle formuje recipienta a nakoniec sa snaží aktivizovať ho pre kúpu produktu, či na osvojenie si určitého návyku, uhlu pohľadu a pod.
Proces reklamy podľa Horňáka:
1. agentúra si so
zadávateľom ujasní v rámci brífingu predmet, cieľ a cieľovú skupinu
2. v rámci brainstormingu navrhne kreatívne riešenie
(výpoveď) v kontexte s navrhovanými prostriedkami a médiami
3. prieskum základných komponentov procesu
4. plánovanie
financií (rozpočet), časových i priestorových relácií (lokalita), ale aj médií (mediálny plán)
5. tvorba, t.j. realizácia
kreatívnych riešení konkretizovaných na základe prieskumu do propagačných prostriedkov
6. pretesting prostriedkov a ich začlenenie do
médií podľa vypracovaného mediálneho plánu
7. prieskum účinnosti.
- promotion = marketingová komunikácia = strešná
aktivita pod ktorú priradíme rovnako reklamu i propagáciu a im príbuzné aktivity (public relations, sales promotion, osobný predaj, ale aj
sponzoring a ďalšie)