Funkcie a úlohy propagácie
FUNKCIE A ÚLOHY PROPAGÁCIE
Funkcia: je vonkajším prejavom vlastností daného subjektu v danej
sústave vzťahov a okrem činností, postavenia, či hodnosti za ňu možno predovšetkým považovať úlohu.
Základné
kategórie propagácie:
- primárne ekonomické: sú spojené so zložkami reprodukčného procesu, reklama
- primárne
mimoekonomické: sú spojené so spôsobom života:
- starostlivosť o človeka
- propagácia kultúry bývania
- módneho
a praktického obliekania
- hospodárskeho využitia voľného času
Ekonomická prop.:
Za funkcie
možno považovať aj model AIDA – reklama má primárne vyvolať záujem, vzbudiť pozornosť, spôsobiť túžbu, napomôcť realizácii
predaja.
Základné účinky reklamy podľa Bovéého a Arensa:
- schopnosť zvýšiť hodnotu výrobku
- premietnutie reklamy do ceny výrobku
- zvýšenie dopytu po tovare
- identifikácia a odlíšenie propagovaného výrobku od
jemu príbuzných
- schopnosť stabilizácie trhu
Mimoekonomická prop.:
-
spoločensko-výchovná: zdravie človeka
- štátna: turistický ruch, medzištátna spolupráca
Základné funkcie
propagácie platné ako pre mimo tak pre eko. prop.:
- informatívna
- formatívna
- aktivizačná
Informatívna:
- oboznamujúca, poskytujúca poučenia a údaje
- na základe informácie dochádza ku komunikácii –
propagácii
- bez komunikácie nieje možné utváranie a uspokojovanie potrieb
- Na jej základe dochádza: k uniformovaniu
recipienta
k formovaniu recipienta – vytváranie postojov
k aktivizácii recipienta – cieľový efekt propagácie
Formatívna:
- realizuje sa s prienikom informácií do vedomia recipienta
- formovanie sa deje prostredníctvom zmeny: vzniku
potrieb a záujmov, hodnôt a postojov, presvedčení, emócií, predstáv vo vedomí objektu
- je najčastejšie spätá s mimoekonomickou
funkc. prop.
- Čiastkové funkcie formatívnej funkcie:
- vzdelávacia: zvyšuje množstvo a kvalitu informácií
vo vedomí recipienta – napomáha vzdelávaniu
- výchovná: špecifická pre momoekonomickú prop. V ekonomickej je len
sekundárna. Zdôrazňuje celkový aspekt formatívnej funkcie
- estetická: prop. ju preberá z umenia. Možno k nej pridať aj
funkciu kreatívnu
- etická: pramení z dodržiavania princípov spoločnosti. Každá prop. výpoveď je spracovaná na základe
etických noriem
Aktivizačná:
- je konečným cieľom prop. aktivity. vyjadruje zmysel celého snaženia.
- ide
o uvedenie recipienta do stavu činnosti, vyvolať určitú aktivitu, prípadne túto aktivitu obnoviť
- prekríva sa so stimulujúcou
funkc. – popud podnet k určitej činnosti
- Aktivácia uvádza činnosť do chodu, teda predchádza stimulujúcej funkcii
-
Aktivizačná funkc. vedie recipienta ku kúpe výrobku, k užívaniu služby, k osvojenie si zdraviu prospešného návyku
Všetky
základné funkcie i podfunkcie, či úlohy sú vo vzájomnej interakcii a tvoria jednotný celok. preto nieje možné ani v praxi informatívnu,
formatívnu a aktivizačnú funkc. umelo oddeľovať.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta