Sociálna reklama

Sociálna reklama

(poznámky pochádzajú z Horňákovej novej Abecedy reklamy – ktorá je rovnako slabomyseľná a plná vaty ako všetky predchádzajúce)

Počiatky sociálnej reklamy sú v praveku, kedy neexistovali peniaze a uloviť mamuta si vyžadovalo istú úroveň sociálnej komunikácie (aké prekvapujúce). Takže sociálna reklama vychádza zo sociálnej komunikácie. A ešte raz, aby ste nezabudli: sociálna reklama má svoj pôvod v sociálnej komunikácii, v horňákovskom praveku a výmennom obchode.

V najstarších reklamách sa sociálna reklama vyskytovala ako sprievodný mimoekonomický efekt propagácie – napríklad reklamy na knižky mali aj vzdelávací charakter. Neskôr sa z osvetovej činnosti vyvinula spoločensko-výchovná propagácia a ešte neskôr so vznikom štátnych zoskupení štátna propagácia, toš ale sú to dve odlišné veci, nepliesť dokopy Horňákove múdra, to sa nevypláca.

Po novembri, ako volá revolučné udalosti roku 1989 náš Učiteľ (zasa nepliesť s októbrom a iným učiteľom), sa skompromitovaná spoločensko-výchovná propagácia premenovala na sociálnu reklamu a sociálny marketing. Čo sa však nezmenilo, je jej kvalitatívna úroveň, ktorá u nás zaostáva za komerčnou reklamou a to je chyba veliká, lebo vo svete to tak nie je, a tam si veselo konkurujú, a u nás sa to tiež o pár desaťročí zmení, takže je tu veľký priestor na rozvoj, a šanca pre veľkých kratívcov, ako aj tabakové spoločnosti, ako sa dočítate ďalej.

Takže sociálna reklama dnes sa vyznačuje predovšetkým celobratislavsko známou reklamou, ktorej autorom je prekvapujúco istý mimoriadny profesor, ktorého poznáte z videnia, na bezpečnostné zámky ADLO. „Doma vás ochráni ADLO, tu sa musíte sami“ nosili nalepené na svojich dverách autobusy. A nezabudnite, že „Po nás príroda“, ako nás učilo predchádzajúce vydanie našej Knihy Poznania. Inak sociálna reklama má špecifických zadávateľov ako tretí sektor, štát a firmy vyrábajúce napr. alkohol, cigarety, drogy a ďalšie tabletky (tzv. farmaceutické firmy).

Sociálny marketing vymyslel v roku 1951 G. D. Wiube (to meno je skomolené, lebo som si ho škaredo načarbal), ktorý povedal natoľko nesmrteľnú vetu, že utkvela v Horňákovej pamäti: „Prečo nemôžeme bratstvo predávať ako mydlo.“ Deti, neviem aké bratstvo mal na mysli. Čo by ste ma aj tým mydlom kŕmili, nepoviem vám.

Sociálny marketing môže byť v troch rovinách:

• V dokonalom súlade s ekonomickým prospechom – napr. kozmetika, ktorá šetrí životné prostredie.
• Ako sprievodný efekt komerčnej reklamy.
• Ako primárne sociálna aktivita (kampane proti fajčeniu, šíreniu HIV, extázy a inej dobrej nálady).

Do sociálneho marketingu dávajú prachy firmy, od ktorých by ste to na prvý pohľad nečakali. Napríklad MARS Superliga, Marllboro In. Spájanie športu či kultúry s fajčením je však nebezpečné, preto napr. Philip Morris, čo je firma tabaková, sponzoruje projekt Zelené mesto, kde dáva ľuďom peniaze na to, aby si okolo seba spravili poriadok. Keď som ale zažiadal o grant na organizovanie zberu smradľavých špačkov, dostal som zamietavú odpoveď. Všetko je to podvod.

Fenoménom v sociálnej reklame je Benetton a reklamy do Toscaniho, ktoré predávali svetre a poukázali na celospoločenské problémy. O tom už ale celkom iste všetko viete, AIDS, vojny, sloboda pri výbere sexuálnej orientácie a veľkosti nových prsníkov. Treba však pamätať na to, že ani sociálna reklama nesmie nikoho uraziť, musí byť spoločensky prijateľná a správne pochopená. Inak dostanete padáka, o čom sa Toscani presvedčil na vlastnej koži.

Sociálna reklama dostáva priestor aj na súťažiach kreativity – napr. Second hand smoking kills (Marllboro a jazdec bez koňa) alebo Nike – Dobre že čumíte, je to svetový rekordér (bezruký človek v teniskách a tričku Nike) alebo slovenský projekt Can you read in the dark? Exceptional children do.

Žurnalistika
a sociálna reklama sú intímni partneri. Novinári často robia svojimi článkami sociálnu reklamu, ale keďže sa tak deje bez toho, aby si to uvedomovali a nikde sa oficiálne neprelievajú žiadne prachy, tak je to reklama len tak napoly, aspoň to tvrdí Horňák. Na druhej strane, podľa toho istého človeka, spĺňajú rovnakú funkciu ako reklama: informatívnu, formatívnu (toto neviem čo je) a aktivizačnú. Takže to reklama je a basta.

Inak najrozvinutejšia reklama a najlepší marketing je v Amerike. Najdokonalejšia sociálna reklama na svete pochádza z Ameriky. Amerika rulez. Keď som bol na chodníku slávy, všetko som tam pochopil. Je to najsociálnejší projekt v ľudských dejinách.

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/zurnalistika/3955-socialna-reklama/