Komunikácia mesta s občanmi
- Účinnej komunikácii radnice s občanmi by malo predchádzať:
o Stanovenie hlavných problémov vo vzťahu občana
k radnici
o Zhodnotenie organizačného zabezpečenia a fungovania obojstrannej komunikácie v týchto problémových oblastiach
o
Hľadanie hlavných informačných kanálov a zdrojov, vrátane tých, ktoré spôsobujú prípadné šumy alebo dezinformácie
- Ciele komunikácie
o Zlepšenie vzťahu radnice s občanmi
o Zvyšovanie spokojnosti verejnosti
s prácou volených aj správnych orgánov
o Vytvorenie podmienok pre to, aby predstavitelia týchto orgánov mohli na konci volebného
obdobia odchádzať s dobrými pocitmi a hodnoteniami
- Základný strategický cieľ komunikácie samosprávy mesta > dosiahnuť
porozumenie medzi samosprávou a verejnosťou.
- Čiastkové ciele:
o vysvetliť verejnosti prácu samosprávy
o
informovať verejnosť o práci samosprávnych orgánov a organizácií mesta
o zlepšiť orientáciu verejnosti v nových nariadeniach a
rozhodnutiach samosprávy
o získať záujem, porozumenie a podporu verejnosti pre činnosť samosprávy
o zahrnúť verejnosť do
rozhodovacích procesov
o u občanov podporiť pocit spolupatričnosti k mestu a lokálpatriotizmus
o zabezpečiť spätnú väzbu
vzťahu mesto – občan
o zlepšovať imidž samosprávy mesta
o prezentovať potenciál mesta navonok
-
Čím menej občania vedia o činnosti radnice, tým sú kritickejší.
- Spätná väzba – pripomienky občanov. Oprávnené treba
riešiť, neoprávnené aspoň vysvetľovať. Hlavne však treba každú pripomienku občana vypočuť. Verejnú mienku je nutné
trvale monitorovať.
- Kto sa takto prejavuje: predovšetkým tí, ktorí majú čas na návštevy úradov, alebo verejných
zhromaždení, čas na písanie a posielanie stanovísk. Väčšinou platí, že čím vehementnejšie skupina presadzuje svoj názor, tým menší
podiel miestnych obyvateľov zastupuje.
- Cieľové skupiny – vonkajšie:
o štátna správa (okresný úrad a iné)
o dodávatelia služieb a tovarov
o investori – potenciálni aj reálni
o ostatné samosprávy z regiónu, Slovenska, partneri
v zahraničí
o médiá
o záujmové združenia občanov a profesionálne zoskupenia
o tvorcovia verejnej mienky
o
návštevníci mesta
o občania
- Vnútorné cieľové skupiny:
o poslanci Mestského zastupiteľstva
o
členovia komisií Mestského zastupiteľstva
o pracovníci Mestského úradu
o mestská polícia
o pracovníci organizácií
zriadených mestom (mestský časopis, kultúrne centrum, mestská televízia, podnik bytových služieb)
- Cesty, ktorými sa
názory občanov dostávajú k orgánom miestnej správy:
o sťažnosti
o petície
o žiadosti
o osobné
oznámenia
- Zdroj objektívnych, systematických informácií: výskum verejnej mienky.
- Základné okruhy výskumných
problémov:
o Ako sú občania spokojní či nespokojní s činnosťou zastupiteľstva a úradu, či svojich zástupcov poznajú
o Aké sú hlavné aktuálne problémy, ktorými by sa zastupiteľstvo malo zaoberať a riešiť ich
o Vyjadrenia občanov ku konkrétnym
problémom, získavanie podkladov pre najrôznejšie jednania a rozhodnutia
- Výsledky prieskumov názorov občanov treba
zverejňovať.
- Nástroje PR mesta:
o Médiá > periodická tlač, rozhlas, televízia, webová
stránka, informačné tabule mesta, propagačno-informačné materiály
o Special events
o Sponzoring
- Získavanie
spätných informácií
o monitoring médií, výdavkov na propagáciu a ich porovnávanie s účinkami
o výskum verejnej mienky
konkrétnych cieľových skupín vrátane poslancov a pracovníkov Mestského úradu
o analýza sťažností
o práca s listami
občanov
o vyhodnotenie žiadostí o poskytnutie informácií
o vyhodnotenie práce informačného centra
o poriadanie
pravidelných stretnutí predstaviteľov mesta s občianskymi združeniami, podnikateľmi, nadáciami, klubmi atď.
o stretnutia poslancov
s občanmi
- Príklady special events
o Deň otvorených dverí na Mestskom úrade
o Súťaže > O najkrajšiu
kvetinovú výzdobu (okna, balkóna, predzáhradky atď.), O najlepšiu predajňu roka v meste, O cenu primátora mesta (pre deti a mládež), ...
o Vychádzky po pamätihodnostiach mesta
o Večer pre hosťa (v štúdiu mestskej televízie)
o Oberačkové slávnosti
Vinobranie
o Vítanie Nového roka
- Príklady publikácií
o Chcem podnikať v meste
o Podmienky investovania
v meste
o Turistický sprievodca Malokarpatská vínna cesta
o Historické pamiatky mesta
o Osobnosti mesta
-
Sponzoring:
o kultúra a voľný čas
o pamiatková starostlivosť
o šport, turistika
o špecializované
výstavy a iné vinárske podujatia, napr. Deň otvorených pivníc
o sociálna starostlivosť, školy
- Imidž mesta
> pre vznik dobrého imidžu mesta má veľky význam vypracovanie východiskového jednotného dizajnu ako základného nástroja vizuálnej
prezentácie mesta a jeho praktické používanie. Vo výslednom dizajn manuáli mesta by nemali chýbať také položky, ako:
o konštanty
a symboly,ako sú znak mesta, zápis mena, adresy mestského úradu, s určitým typom písma a farby, ale tiež sem patrí vlajka a vlajočky,
o služobná grafika na hlavičkových papieroch, obálky, vizitky, menovky, pečiatky a tlačivá,
o orientačná grafika -
informačné tabule, orientačné tabule pri komunikáciách,
o mestský mobiliár - orientačný plán mesta, odpočinkové miesta,
tabule s názvami ulíc,
o interiér mestského úradu - vstup do budovy, úprava poschodí a kancelárií, orientačné a informačné
značenie,
o informačné a propagačné tlačoviny.
o odevy (rovnošaty) obsluhujúcich zamestnancov (vrátnikov, informátorov
atď.)
o doprava - označenie služobných áut, prostriedkov mestskej hromadnej dopravy,
o malá architektúra - zeleň v okolí a
nátery budov,
o prehľad pravidiel práce s design manuálom ako záväznou smernicou pre vizuálnu prezentáciu mesta.
-
Lokálna elektronická komunikácia
o Miestne televízne vysielanie umožňuje:
• zrýchlenie prenosu informácií,
podstatné sprístupnenie informácií
• spresnenie a vizuálnu konkretizáciu informácie
• prechod od bežného, jednosmerného
spôsobu komunikácie, k dvojsmernej, interaktívnej komunikácii
o V Európe mnohé mestské televízne siete, umožňujúce miestne TV
vysielanie, obvykle iniciovali aktivisti občianskych hnutí s cieľom:
• posilniť vedomie miestnej príslušnosti
• zvýšiť
emancipáciu občanov
• stimulovať občanov k aktívnej účasti na demokratickom rozhodovaní
• povzbudiť ekonomický rozvoj
zaostalých oblastí.
- Prieskumy verejnej mienky (Pezinok)
o Interval 2 – 3 mesiace.
Anketári – študenti stredných škôl. Témy obvykle korešpondujú s programom najbližšieho Mestského zastupiteľstva. Vzorka 100 – 220
respondentov.
o Zistené najvhodnejšie zdroje informácií o meste:
• Časopis Pezinčan . . . . . . . .
. . . . . . . 58,5 %
• Mestská televízia . . . . . . . . . . . . . . . 33,3 %
• Oznamy na úradných tabuliach
. . . . . . 4,9 %
• Mestský rozhlas . . . . . . . . . . . . . . . 1,9 %
• Iné zdroje
(vrátane internetu) . . . . . . . 1,3 %
o Až 34 percent občanov Pezinka nepozná svojich poslancov, vyše 33 % je
nespokojných s ich prácou.
o Poznatky z výskumov v ČR: Menej informované sa obvykle cítia určité
skupiny ľudí – ženy, ľudia so základným vzdelaním alebo vyučení, občania robotníckych profesií a najstaršie či naopak najmladšie
vekové kategórie. Ide o tých ktorí nemajú profesné, kvalifikačné, vzdelanostné či iné predpoklady potrebné informácie získavať.
o Tieto skupiny sa môžu ľahko stať obeťou jednostranne orientovaných manipulácií.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta