Charakteristika zložiek makroprostredia, v ktorom pôsobia reklamné agentúry na Slovensku
Charakteristika zložiek makroprostredia, v ktorom pôsobia reklamné agentúry na Slovensku
Milé deti, na Slovenské
pomery si túto problematiku budete musieť aplikovať samé, ale verím, že to hravo zvládnete! Ja totiž o slovenskom reklamnom trhu viem holé
nič…
Úvod – Komplexné strategické plánovanie
Komplexné strategické plánovanie organizácie je tvorené
na úrovni vrcholového riadenia firmy. Dáva odpoveď na tieto základné otázky:
• Aké je poslanie firmy
• Aké sú hlavné
strategické ciele firmy
• Aké sú slabé a silné stránky firmy
• Aké možnosti jej ponúka okolie
• Aký bude základný
smer správania sa firmy
• Aké budú základné stratégie správania sa portfólia firmy
• Aké budú základné pravidlá a
prostriedky na dosiahnutie vytýčených cieľov
• Aké bude celkové rozloženie zdrojov
• Aké budú základné pravidlá pre
manažment
Analýza okolia firmy
Základom pre strategické plánovanie je rozbor základného okolia firmy -
jednak makrookolia firmy, jednak (a to zvlášť) mikrookolia firmy.
Makrookolie
Makrookolie alebo
makroprostredie tvorí širšie okolie organizácie, teda také spoločenské vplyvy, ktoré pôsobia na mikroprostredie ako celok - sú to vplyvy
ekonomické, technické a technologické, demografické, ale tiež kultúrne a politicko-regulatívne a prírodné podmienky.
Makrookolie
prináša rad zaujímavých príležitostí pre organizáciu, ale je na druhej strane plné množstva rizikových situácií, s ktorými sa daný
subjekt nepretržito stretáva a ktoré musí úspešne riešiť, ak che byť alebo zostať úspešný.
Ekonomické
faktory
Sem patria predovšetkým tie, ktoré ovplyvňujú kúpnu silu spotrebiteľov a štruktúru ich výdavkov. Organizáciu
zaujíma najmä celková kúpna sila, ktorá je závislá na skutočných príjmoch spotrebiteľov, úrovni cien, výške úspor a výške
úverov, ktoré môžu byť spotrebiteľom poskytnuté. Hlavné trendy, ktoré musíme sledovať,, sú zmeny v úrovni príjmov a zmeny v
štruktúre výdavkov. Príjmy sa v posledných rokoch na Slovensku výrazne diferencujú. Diferencované príjmové skupiny obyvateľov majú
potom rôznu štruktúru výdavkov.
Technické a technologické faktory
Ide o dominujúcu zložku makroprostredia.
Organizácia nesmie stratiť kontakt s pokrokom v tejto oblasti. Niektoré vplyvy vytvárajú bariéry, brániace slabším firmám v rozvoji
änapr. náročnosť nákladov na výskum a vývoj). Všetky sféry podnikania boli významne ovplyvnené novými komunikačnými
technológiami. Komunikácia sa nebývalým, spôsobom zrýchlila a skvalitnila vďaka širokému uplatneniu takých objavov ako optické
prenosové siete, digitalizácia elektrického signálu a asynchrónne spôsoby prenosu.
Demografické faktory
Demografia skúma základné problémy, týkajúce sa obyvateľstva ako celku, ale tiež jeho počtu, hustoty osídlenia, veku, pohlavia,
zamestnania a mnohých ďalších štatistických veličín. Dôležité je uvedomiť si charakter zmien demografických dát - zmien v úrovni
vzdelanosti, zmien zamestnania, rozsahu a časových hodnôt migrácie a i. ich vývoj sa sleduje v dlhodobom časovom horizonte.
Kultúrne faktory
Každý človek žije v určitom prostredí, ktoré obsahuje základné hodnoty spoločnosti a
ovplyvňuje jeho postoje a správanie. Spoločnosť pôsobí na svojho člena aj tým, že formuje jeho základné nízory a hodnotový systém.
Je potrebné poznať základné názory a hodnoty, ktoré dedia potomkovia po rodičoch, a ktoré upevňujú spoločenské
inštitúcie a organizácie, v ktorých sa ľudia zhromažďujú, pracujú a žijú. Existujú však ešte druhotné názory a
hodnoty, ktoré už podliehajú zmenám, pretože si ich vytvára jednotlivec v styku s ostatnými členmi spoločnosti. Sledovať
prebiehajúce zmeny vzťahov ľudí k sebe samým, k iným ľuďom, k inštitúciám, ku spoločnosti ako celku nie je ľahká úloha.
Politicko - regulačné faktory
Majú obrovský význam pre oblasť médií, pretože médiá svjím pôsobením
zasahujú do politiky. Na jednej strane sú to zákony, ktoré vytvára a ukladá štátna moc, na druhej strane sú to rôzne vplyvné skupiny,
ktoré sa snažia vplyv zákonných noriem paralyzovať a obmedziť alebo nepriaznivé dôsledky aspoň podstatne znížiť. Patria sem zákony na
ochranu podnikania, zákony na ochranu spotrebiteľa aj na ochranu záujmov spoločnosti.
V mediálnej oblasti ide napr. o tieto právne
normy: Zákon o periodickej tlači, Zákon o rozhlasovom a televíznom vysielaní, zákon o reklame, autorský zákon, zákon o kolektívnej
správe autorských práv, zákon o telekomunikáciách, zákon o Slovenskom rozhlase, zákon o Slovenskej televízii, zákon o Rade SR pre
rozhlasové a televízne vysielnie a mnohé ďalšie.
Prírodné prostredie
Zahrnuje prírodné zdroje, ktoré
tvoria vstupy dp výrobného procesu a sú limitované napr. začínajúcim nedostatkom prírodných zdrojov všeobecne, rastúcou
náročnosťou spoločnosti na energie, zvyšujúcim sa znečisťovaním našej planéty, ako aj zásahmi štátnej správy do procesu
získavania a využívania prírodných zdrojov. V oblasti elektronických médií sa napr. éter považuje za prírodný zdroj, ktorý je
národným majetkom. Pre šírenie rozhlasového a TV signálu má význam geografický profil územia - na hornatom Slovensku plnom úzkych
údolí je šírenie signálu nákladnejšie než napr. v rovinatom Maďarsku.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta