Inzercia a inzeráty

Inzercia a inzeráty 

Inzercia a inzeráty ako súčasť tlačových propagačných prostriedkov, charakteristika inzercie, druhy inzerátov...
 
+  tlačových prop. prostriedkov: masovosť, dôveryhodnosť, možnosť zacielenia na určitú cieľ. skup., pôsobenie v čase oddychu, možnosť opakovaného a pomalého vnímania, dlhodobé uchovanie v časopise, kvalita tlače v časopise, spoľahlivá distribúcia, relatívne nizke N na výrobu, možnosť využiť priaznivý image periodika, informačná hodnota periodika
 
-  tlačových prop. prostr.: často presýtenie inzerciou, nízka kvalita tlače v novinách, krátka životnosť v denníkoch,
 
Inzercia = predovšetkým zverejňovanie platených oznamov prostredníctvom periodík ale aj inzertná plocha periodika a platené oznamy v TV alebo Roz
Inzerát = platený oznam spravidla komerčný (kúpa, predaj výr/sl), niekedy nekomerčný (zoznamky, darujem...) zverejnený v periodickej tlači (TV/Roz), odlíšený od redakčného textu (odlíšený od ostatného vysielania v reklamnom bloku)
Existujú aj neplatené inz – v inzertných periodikách súkromné osoby inzerujú zdarma.

Druhy tlačových inz 

Základné členenie podľa využitých prvkov: 

Členenie podľa formy a zaradenia do žunrnalistického celku:

Malý oznamovateľ (riadková inz, textový inz) stručné občianske oznamy, spravidla zalomené do rubrík
 
Článková inz  (flex – form)  rozsiahlejší prop. text, spracovaný novinárskym žánrom (môže byť aj textový, ale častejšie je obrazový s textom), zalomený medzi redakčný materiál (skôr PR, ako R), mal by byť označený
 
Plošná inz textový (menej často)/textovo obrazový inz / inz plagátového typu (minimum textu, možnosť využiť vizuál pre billboard)
 
Iné členenia
  podľa obsahu –obchodné
-súkromné
  podľa farby (ČB, 2/viac farebné, plnofarebné)
 
  podľa predmetu – štandardný (má spravidla viac textu)
- experimentálny (exkluzívny propagovaný predmet)
 
  podľa použitého literárneho žánra – napr. opis, úvaha, rozprávanie,
  poviedka,
 
  podľa použitého žurnalistického žánra – noticka
  -článok
  -propagačný časopis...
  podľa formy podania – dialogický
- monologický
  podľa periodika, v ktorom bol inz zverejnený ...
 
karikatúra, kreslený comics – kombinovaný inz, alebo plagátového typu (podľa spracovania)
 
Inzertný seriál – opakovanie inz s tou istou témou (jedna z možností - teasing – postupné prezrádzanie pointy, vyvoláva očakávanie, vzbudzuje záujem) 

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/zurnalistika/4010-inzercia-a-inzeraty/