Inzercia a inzeráty
Inzercia a inzeráty
Inzercia a inzeráty ako súčasť tlačových propagačných prostriedkov, charakteristika inzercie, druhy
inzerátov...
+ tlačových prop. prostriedkov: masovosť, dôveryhodnosť, možnosť zacielenia na
určitú cieľ. skup., pôsobenie v čase oddychu, možnosť opakovaného a pomalého vnímania, dlhodobé uchovanie v časopise, kvalita tlače
v časopise, spoľahlivá distribúcia, relatívne nizke N na výrobu, možnosť využiť priaznivý image periodika, informačná hodnota
periodika
- tlačových prop. prostr.: často presýtenie inzerciou, nízka kvalita tlače v novinách, krátka životnosť
v denníkoch,
Inzercia = predovšetkým zverejňovanie platených oznamov prostredníctvom periodík ale aj
inzertná plocha periodika a platené oznamy v TV alebo Roz
Inzerát = platený oznam spravidla komerčný (kúpa, predaj výr/sl), niekedy
nekomerčný (zoznamky, darujem...) zverejnený v periodickej tlači (TV/Roz), odlíšený od redakčného textu (odlíšený od ostatného
vysielania v reklamnom bloku)
Existujú aj neplatené inz – v inzertných periodikách súkromné osoby inzerujú zdarma.
Druhy tlačových inz
Základné členenie podľa využitých prvkov:
- Textový
- Obrazový s textom
- Plagátového typu
Členenie podľa formy a zaradenia do žunrnalistického celku:
Malý
oznamovateľ (riadková inz, textový inz) stručné občianske oznamy, spravidla zalomené do rubrík
Článková inz
(flex – form) rozsiahlejší prop. text, spracovaný novinárskym žánrom (môže byť aj textový, ale častejšie je obrazový s textom),
zalomený medzi redakčný materiál (skôr PR, ako R), mal by byť označený
Plošná inz textový (menej často)/textovo obrazový
inz / inz plagátového typu (minimum textu, možnosť využiť vizuál pre billboard)
Iné členenia
podľa
obsahu –obchodné
-súkromné
podľa farby (ČB, 2/viac farebné, plnofarebné)
podľa predmetu – štandardný
(má spravidla viac textu)
- experimentálny (exkluzívny propagovaný predmet)
podľa použitého literárneho žánra –
napr. opis, úvaha, rozprávanie,
poviedka,
podľa použitého žurnalistického žánra – noticka
-článok
-propagačný časopis...
podľa formy podania – dialogický
- monologický
podľa periodika, v ktorom
bol inz zverejnený ...
karikatúra, kreslený comics – kombinovaný inz, alebo plagátového typu (podľa spracovania)
Inzertný seriál – opakovanie inz s tou istou témou (jedna z možností - teasing – postupné prezrádzanie pointy,
vyvoláva očakávanie, vzbudzuje záujem)