Propagačná fotografia, charakteristika, druhy

Propagačná fotografia, charakteristika, druhy

Vývoj fotografickej techniky

prvým predchodcom fotoaparátu takzvaná Cameraa Obscura (lat. tmavá komora) (1. zmienky 11.stor., prácu s ňou 1.opísal Leonardo Da Vinci, v 16.stor. sa jej nákres objavil v tlači)

19.8. 1939 bol francúzovi Daguerrovi priznaný vynález fotografie (pozitívny proces nazvaný Daguerrotypia, negatívnu metódu vynašiel Niepce už 1826, jeho neskorší spoločník Daguerr naňho po jeho smrti akosi zabudol...)

1. praktický fotoaparát so zvitkovým celuloidovým filmom sa v roku 1888 sa dostal na trh. Meral 15 x 9 x 10 cm. Špecializovaná firma za 10 dolárov vyvolala fotografie a vymenila film v aparáte. Bola to firma KODAK. K jej začiatkom patrí  nesmrteľný reklamný slogan „You press the button, we do the rest“.Za vynálezcu bol uznaný americký farár  H. Goodwn,  nie  Estman z firmy KODAK.
Dovtedy fotografi vozili svoju výbaviču na káre a v teréne potrebovali tím nosičov.

Na začiatku 20. storočia sa experimentuje s farebnou fotografiou. 1916 ponúkla Agfa farebné dosky, systém bol odvodený od technológie bratov Lumiérovcov

Využítie fotografie:

Ešte za čias priamej fotografie (iba 1 exemplár na doske, ktorá sa vkladala do aparátu) – módne fotografie z cudzích kajín – dokumentačné
Popularita foto portrétovania stále stúpala (1840 1. ateliér v NY, o niekoľko mesiacov – kde inde ako v Moskve...)
Reportážne a dokumentárne fotografovanie – s rozvojom techniky a skrátením expozičného času

Digitálna fotografia

Nový druh záznamu – digitálny, vo forme bitmap
Svetlo prechádzajúce objektívom špeciálne zariadenie prevedie na digitálne dáta
Tie sa ukladajú na záznamové médium vo forme bodov (pixelov) do mriežky určitej hustoty (počet bodov na jednotku plochy vyjadruje kvalitu záznamu – rozlíšenie)
Do vývoja sa veľa investuje (digitálna fotografia má veľa výhod napr. nižšie náklady, priebežná kontrola na LCD dispeji, ľahký prenos a úpravy), achylovou pätou je zatiaľ svetelnosť objektívov dig. foťákov.

Fotografika – PC grafika pracujúca s fotografiou, dnes sú úpravy samozrejmosťou

Fotografia v propagácií – vizuálny dôkaz

sa presadila až v 20.tych rokoch 20.stor., takmer storočie po vynáleze
módna fotografia sa oddelila ako samostatná umelecká disciplína (prezentovaná najmä v časopisoch napr. FR: Vogue – fotograf George Hoyningen-Huene) V 60.tych rokoch reklamná fotografia definitívne nahradila kresbu v časopisoch. Dnešné najčastejšie využitie – bilboardy, inzercia, katalógy, plagáty...teda ako tlačená a tlačová, ale aj na obaloch, v svetelnej a priestorovej R, dokonca ako potlač 3D reklamných predmetov.

Obraz je vnímaný skôr ako text, má možnosť pritiahnuť pozornosť
Fotografia v propagácií slúži ako účinný emocionálny apel, ale môže sa využiť aj vyslovene ako racionálny apel, pokiaľ ide o presné zobrazenie produktu, jeho použitia. Fotografia je účinnejšia a dnes používanejšia ako ilustrácia
Zo začiatku bola absolútne dôveryhodnou kópiou reality, to už dávno neplatí 99% záberov je aranžovaných a upravovaných (PC), ale všetci sa radi necháme klamať (spomenula by som neetické zavádzanie napr. o veľkosti produktu, pri pohľade na „mega“ hamburger odfotený pri mini servítke sa málo kto ešte zaujíma o gramáž)

Veľmi účinné je využitie fotografie ako jednotiaceho prvku na prepojenie TV spotu, inzerátu a bilboardu, prípadne iných tlačených prop. prostriedkov v rámci komplexnej kampane (integrovaná MK)
Dôležitý je námet, model, osvetlenie, uhol záberu, kompozícia, využitie technických pomôcok (pri fotení alebo následnej úprave) napr. rybie oko, farebný filter, ...

K reklamnej a umeleckej fotografii ktosi povedal, že reklama dnes visí v galériách a umenie vidíme na inzertných stranách. Je to značne premiešané a mnoho umeleckých fotografov sa živí reklamou.

Len máloktorý reklamný fotograf mal to šťastie, že sám tvoril námet. Ten, ako iste viete, príde z hlavičiek kreatívcov v agentúre, podrobne rozpísaný alebo dokonca rozkreslený. S art direktorom sa konzultuje až do konečného cvaknutia. Fotograf je teda len nástrojom, ale mal by to byť profesionál, aby investícia do kampane stála za to a fotka nevykazovala školácke chyby.
Ideálny príklad propagačného fotografa tvoriaceho ideu kampane je Luciano Benetton (ak máte pocit, že ten čo sa pripravuje píše ako žeravý, opíšte niekoľko jeho kampaní: napr. ženský zadok v rifliach Jesus „kto ma miluje, ten ma nasleduje“, aké asi bolo fotiť „čerstvé“ bábätko, alebo umierajúceho na AIDS...viď. otázka z histórie L.B.)
Iní svetoví propagační fotografi:
Richard Avedon (NY, Harpers Bazaar, Vouge)
Francois Kollar
D. Šimánek ČR

Na Slovensku bolo 1981 založené Photo Design Studio – zakladateľ absolvent FAMU – Fedor Nemec (koncom 70tych rokov začal produkovať reklamné fotografie)

Súčasní SR  Vladimír Bača (design studio ABV)
Lubo Špirko
   Tono Stano a Vasil Stanko (celkom prijemne na pamatanie)
Druhy popagačnej fotografie
Nenašla som žiadne oficálne členenie, ja by som to vyriešila takto:

Podľa farby:

farebná
čierno–biela
tónovaná

Podľa námetu:

Portrét (individuálny/skupinový, na 1000 spôsobov)
Krajina (spomeňme si na Slovensko – Švajčiarsko Fedora Flašíka)
Zátišie – produkt, komponenty (typický príklad sú predajné katalógy)
Reportážnej a dokumentaristickej fotografii sa približujú scény zo života, situácie zobrazované v súvislosti s použitím produktu, alebo na navodenie nálady
Akt – má mať odôvodnenie v propagovanej skutočnosti a byť decentný

Špeciálne:

Fotoseriál – komix, teasing
Makro fotografia – vo výnimočných prípadoch (detail kvetu, hmyzu,...)
Fotografia na obaloch buduje image výrobku.
Módna fotografia je síce aj umeleckou disciplínou, ale hojne využívaná v R.

Ogilvy odporúčal:

Príbeh vo fotografii zaujme, ak ho nemáme, dobrý je aj produkt, alebo výsledok použitia (pred a po funguje)
Najviac pozornosti priťahujú sentimentálne zábery detí, zvierat a erotika
Pozor na kvalitu reprodukcie! Niekedy je lepšie vzdať sa fotografie
Davové scény a nadživotné zväčšeniny častí ľudskej tváre odpudzujú (platí pre inzeráty, nie pre bilbordy)
pri jedle radšej fotiť hotové, ako komponenty

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/zurnalistika/4011-propagacna-fotografia-charakteristika-druhy/