Predškolský vek (prvé detstvo) 3 – 6 rokov
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 10.07.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 146 slov
Počet zobrazení: 8 633
Počet zobrazení: 8 633
Tlačení: 416
Uložení: 440
Uložení: 440
Motorický vývin detí a mládeže - Predškolský vek (prvé detstvo) 3 – 6 rokov
- Vývin motoriky:
- v predškolskom veku prebieha prvá premena postavy - menia vzájomné pomery veľkosti jednotlivých časí tela, alebo telesných proporcií
- vývoj prebieha nerovnomerne - orgány sa nevyvíjajú rovnako rýchlo, niektorí skôr dozrievajú a u iných je vývoj pomalší - hovoríme o rastových vlnách
- pohyb dieťaťu nerobí žiadne problémy, behá, skáče, lezie po rebríku, naučí sa korčuľovať, či bicyklovať a pod.
- Kognitívny vývin:
- vo vnímaní dieťaťa sa ešte výrazne prejavuje tendencia vnímať objekt globálne - medzery vo vnímaní dieťa často nahrádza fantáziou
- zväčšuje sa množstvo rozličných hier, ktorým sa dieťa venuje a zároveň sa predlžuje čas venovaný jednej hre
- myslenie dieťaťa je egocentrické, ešte nedokonale chápe, že druhí ľudia môžu mať vlastné hľadisko, odlišné od jeho hľadiska
- u predškoláka sa objavuje svedomie - detské svedomie je nadmerne citlivé
- Emočný a sociálny vývin:
- city dieťaťa majú spontánny, autentický charakter - majú zvýšenú impulzívnosť - neschopnosť „ukrývať“ svoje city navonok
- citové reakcie vo vzťahu k podnetom sú často neadekvátne
Odporúčania:
deti sú schopné osvojiť si rôzne pohybové návyky – možné veľké rozdiely medzi deťmi rovnakého veku
detská fantázia poskytuje veľa možnosti na motiváciu k pohybovým činnostiam
deti sú citlivé na „spravodlivosť“ a objektivitu – pozor na dodržiavanie pravidiel
pohybové aktivity sú vhodným prostriedkom na ovládanie vlastnej impulzívnosti – deti sa učia prehrávať
dôležitá je pochvala a prejavy uznania pre „slabších a porazených“
Mladší školský vek (druhé detstvo) 6 – 11 rokov
- Vývin motoriky:
- druhá premena postavy, ktorá prináša dočasnú vývinovú disharmóniu
- osifikácia kostry nie je ešte ukončená, z čoho vyplýva jej veľká ohybnosť a pohyblivosť - to umožňuje úspešnosť v telesnej aktivite, pestovanie rôznych druhov športu, ale súčasne môže mať i negatívne dôsledky na držanie tela (pokrivenie chrbtice)
- mladší školský vek sa vyznačuje mimoriadnou telesnou aktivitou, spojenou s istou súťaživosťou - ak sa dieťa nemôže pohybovať a pohybovo uplatňovať, je obyčajne nedisciplinované, neposedné, šantivé, nepozorné
- Kognitívny vývin:
- vo vnímaní sa čoraz väčšmi uplatňuje skúsenosť a vnímanie sa stáva cieľavedomým aktom – pozorovaním
- dieťa sa odpútava od zamerania na prítomnosť, časové vzťahy dnes-zajtra, skôr-neskôr, hneď - potom a pod. prestávajú byť po ôsmom roku problémom
- dieťa charakterizuje doslova bujná predstavivosť a fantázia - dokáže vymýšľať a rozprávať udalosti, ktoré sa nikdy nestali, fantáziou modifikuje realitu, samé verí, že to čo rozpráva sa skutočne stalo = fabulácia reality
- Emočný a sociálny vývin:
- dieťa v mladšom školskom veku cíti veľmi silnú potrebu patriť do skupiny vrstovníkov
- významný vplyv má v prvých dvoch rokoch školskej dochádzky učiteľ, 2 ktorý je pre dieťa takou autoritou, že o nej nepochybuje - jeho autorita prevyšuje autoritu rodičov – platí to aj o animátoroch, s ktorými príde dieťa do styku
- v tomto období nastáva osvojovanie si morálnych noriem a pravidiel chovania
Odporúčania:
učiteľ, ale aj animátor je pre deti autoritou – typickým prejavom je žalovanie (6 až 8 rokov – 1. a 2. trieda) - žalovanie využijeme pre našu lepšiu informovanosť
okolo 9. roku sa začína prejavovať spolupatričnosť k vrstovníkom, deti cítia silnú potrebu niekam patriť - využijeme to pri vytváraní družstiev a príprave programu
deti na vyjadrenie spolupatričnosti používajú rôzne prostriedky – názov skupiny, rituály, symboly
deti sú nekritické, nesamostatné a ovplyvniteľné = činnosti je potrebné zrozumiteľne vysvetliť, často ich musíte ukázať
deti sa vyznačujú mimoriadnou telesnou aktivitou (neposednosťou) - volíme veľa pohybových činností a vyvarujeme sa dlhému vysvetľovaniu a „sedeniu“
Puberta a dospievanie
Puberta alebo pubescencia označuje proces, počas ktorého prebiehajú fyzické zmeny, vďaka ktorým sa z detského tela stáva dospelý jedinec schopný reprodukcie.
Obdobie puberty nastáva približne medzi desiatym až pätnástym rokom u dievčat, u chlapcov zhruba o rok neskoršie.
V tomto období prechádza človek dvoma medzníkmi:
biologický medzník = pohlavné dozrievanie, schopnosť rozmnožovať sa
sociálny medzník = voľba povolania
- Vývin motoriky:
- druhá premena postavy, ktorá prináša dočasnú vývinovú disharmóniu - nerovnomerný rast spôsobuje zlú pohybovú koordináciu
- v prvej polovici puberty sa zrýchli rast, ktorý je na jej konci prakticky ukončený
- u dievčat nastupujú druhotné pohlavné znaky
- u chlapcov sa prejavuje naberaním svalovej hmoty
- Kognitívny vývin:
- uvažovanie o mnohých rôznych možnostiach („mudrovanie“ o všetkom)
- systematičnosť, úvahy o budúcnosti
- hlbšie sebapoznanie
- Emočný a sociálny vývin:
- kvôli prudkým zmenám v organizme sú v tomto období dospievajúci značne zraniteľní
- obdobie hľadanie vlastnej identity, pozície v spoločnosti
- dospievajúci jedinec bojuje s neistotou a pochybnosťami o sebe samom
- impulzívnosť a nedostatok sebaovládania
- nechuť prejavovať city navonok
- egocentrizmus – hyperkritičnosť - sklon polemizovať - pocit výnimočnosti – vzťahovačnosť
Odporúčania:
veľký vplyv vrstovníckych skupín a vodcovských typov – zistiť, kto je vodca a toho si nakloniť na svoju stranu (urobiť z neho pomocníka)
vytváranie vzťahov k druhému pohlaviu – rešpektovať prvé lásky a zamedziť negatívnym prejavom
dobre vyvinutá pamäť – vytvárať činnosti (súťaže) zamerané na pamäť – hľadanie pokladov, indícií...
háklivosť na kritiku – nekritizovať verejne, ale zobrať si dieťa na „súkromný“ 3 pohovor, alebo ak potrebujeme niekoho „uzemniť“, tak práve naopak, kritizovať ho verejne
odmietanie príkazov – motivovať tak, aby všetka činnosť bola dobrovoľná
hra ustupuje – „pubertiaci“ sa nehrajú, je to pod ich úroveň - môžu súťažiť, alebo proste niečo robiť, ale nie hrať sa
sila vzoru – tínedžeri majú svoje idoly, ktorým sa chcú podobať - pozor na negatívne vzory - veľmi silný je osobný príklad
nekritický voči sebe, ale veľmi kritický voči dospelým – nastavenie zrkadla
snaha stať sa hrdinom – súvisí aj s prvými láskami – voliť rôznorodé činnosti, aby mohol vyniknúť každý
narušená koordinácia pohybu (nerovnomerný rast a vývoj) – volíme radšej vytrvalostné pohybové činnosti a nie činnosti náročné na obratnosť a koordináciu
Motorický vývin dospelých
Dospelosť je stav, kedy človek dosiahol určitej veľkosti a sily, ktorú potrebuje na vykonávanie určitých činností, aby sa mohol prispôsobiť životu.
Obdobie dospelosti môžeme rozdeliť na tri obdobia:
- mladšia dospelosť - je obdobie približne od 20 - 30 rokov veku
- stredná dospelosť - obdobie približne od 30 do 45 rokov veku
- staršia dospelosť - obdobie približne od 45 do 60 rokov veku
Z hľadiska opatrovateľskej činnosti alebo animácie nie je potrebné deliť kategóriu dospelých podľa obdobia veku. Podobne ako u detí, aj tu platia individuálne rozdiely: tridsaťročný človek môže mať nechuť k pohybovej aktivite a jeho telesná zdatnosť môže byť na oveľa nižšej úrovni ako napríklad u päťdesiatročného rekreačného športovca.
V súčasnosti vzniká v sociálnej sfére aj vo sfére voľného času veľká skupina potencionálnych klientov z radov dôchodcov. Dnešní dôchodcovia sú aktívni a spoločenskí i v prípade, ak vyžadujú opatrovateľskú starostlivosť. Radi sa zapájajú do rôznych aktivít, sú zbavení tlaku a stresu z pracovných povinností. Nie sú nútení venovať sa voľnočasovým aktivitám len z prestížnych dôvodov (zopakujte si Maslowovu pyramídu potrieb), ale svoj voľný čas si naplno užívajú.
Odporúčania:
pre dospelých pripravujeme čo najpestrejší program s menej náročnými pohybovými aktivitami
uprednostňujeme kolektívne činnosti pred individuálnymi
pri súťažiach stanovíme pevné a presné pravidlá (dospelí berú súťaže veľmi vážne)
pri súťažiach dbáme na bezpečnosť (najmä muži často preceňujú svoje sily a schopnosti)
pri poskytovaní služieb odporúčame mať pripravené tlačivá, na ktorých klient potvrdí svojim podpisom, že činnosť vykonáva na vlastnú zodpovednosť
- Vývin motoriky:
- v predškolskom veku prebieha prvá premena postavy - menia vzájomné pomery veľkosti jednotlivých časí tela, alebo telesných proporcií
- vývoj prebieha nerovnomerne - orgány sa nevyvíjajú rovnako rýchlo, niektorí skôr dozrievajú a u iných je vývoj pomalší - hovoríme o rastových vlnách
- pohyb dieťaťu nerobí žiadne problémy, behá, skáče, lezie po rebríku, naučí sa korčuľovať, či bicyklovať a pod.
- Kognitívny vývin:
- vo vnímaní dieťaťa sa ešte výrazne prejavuje tendencia vnímať objekt globálne - medzery vo vnímaní dieťa často nahrádza fantáziou
- zväčšuje sa množstvo rozličných hier, ktorým sa dieťa venuje a zároveň sa predlžuje čas venovaný jednej hre
- myslenie dieťaťa je egocentrické, ešte nedokonale chápe, že druhí ľudia môžu mať vlastné hľadisko, odlišné od jeho hľadiska
- u predškoláka sa objavuje svedomie - detské svedomie je nadmerne citlivé
- city dieťaťa majú spontánny, autentický charakter - majú zvýšenú impulzívnosť - neschopnosť „ukrývať“ svoje city navonok
- citové reakcie vo vzťahu k podnetom sú často neadekvátne
Odporúčania:
deti sú schopné osvojiť si rôzne pohybové návyky – možné veľké rozdiely medzi deťmi rovnakého veku
detská fantázia poskytuje veľa možnosti na motiváciu k pohybovým činnostiam
deti sú citlivé na „spravodlivosť“ a objektivitu – pozor na dodržiavanie pravidiel
pohybové aktivity sú vhodným prostriedkom na ovládanie vlastnej impulzívnosti – deti sa učia prehrávať
dôležitá je pochvala a prejavy uznania pre „slabších a porazených“
Mladší školský vek (druhé detstvo) 6 – 11 rokov
- Vývin motoriky:
- druhá premena postavy, ktorá prináša dočasnú vývinovú disharmóniu
- osifikácia kostry nie je ešte ukončená, z čoho vyplýva jej veľká ohybnosť a pohyblivosť - to umožňuje úspešnosť v telesnej aktivite, pestovanie rôznych druhov športu, ale súčasne môže mať i negatívne dôsledky na držanie tela (pokrivenie chrbtice)
- mladší školský vek sa vyznačuje mimoriadnou telesnou aktivitou, spojenou s istou súťaživosťou - ak sa dieťa nemôže pohybovať a pohybovo uplatňovať, je obyčajne nedisciplinované, neposedné, šantivé, nepozorné
- Kognitívny vývin:
- vo vnímaní sa čoraz väčšmi uplatňuje skúsenosť a vnímanie sa stáva cieľavedomým aktom – pozorovaním
- dieťa sa odpútava od zamerania na prítomnosť, časové vzťahy dnes-zajtra, skôr-neskôr, hneď - potom a pod. prestávajú byť po ôsmom roku problémom
- dieťa charakterizuje doslova bujná predstavivosť a fantázia - dokáže vymýšľať a rozprávať udalosti, ktoré sa nikdy nestali, fantáziou modifikuje realitu, samé verí, že to čo rozpráva sa skutočne stalo = fabulácia reality
- Emočný a sociálny vývin:
- dieťa v mladšom školskom veku cíti veľmi silnú potrebu patriť do skupiny vrstovníkov
- významný vplyv má v prvých dvoch rokoch školskej dochádzky učiteľ, 2 ktorý je pre dieťa takou autoritou, že o nej nepochybuje - jeho autorita prevyšuje autoritu rodičov – platí to aj o animátoroch, s ktorými príde dieťa do styku
- v tomto období nastáva osvojovanie si morálnych noriem a pravidiel chovania
Odporúčania:
učiteľ, ale aj animátor je pre deti autoritou – typickým prejavom je žalovanie (6 až 8 rokov – 1. a 2. trieda) - žalovanie využijeme pre našu lepšiu informovanosť
okolo 9. roku sa začína prejavovať spolupatričnosť k vrstovníkom, deti cítia silnú potrebu niekam patriť - využijeme to pri vytváraní družstiev a príprave programu
deti na vyjadrenie spolupatričnosti používajú rôzne prostriedky – názov skupiny, rituály, symboly
deti sú nekritické, nesamostatné a ovplyvniteľné = činnosti je potrebné zrozumiteľne vysvetliť, často ich musíte ukázať
deti sa vyznačujú mimoriadnou telesnou aktivitou (neposednosťou) - volíme veľa pohybových činností a vyvarujeme sa dlhému vysvetľovaniu a „sedeniu“
Puberta a dospievanie
Puberta alebo pubescencia označuje proces, počas ktorého prebiehajú fyzické zmeny, vďaka ktorým sa z detského tela stáva dospelý jedinec schopný reprodukcie.
Obdobie puberty nastáva približne medzi desiatym až pätnástym rokom u dievčat, u chlapcov zhruba o rok neskoršie.
V tomto období prechádza človek dvoma medzníkmi:
biologický medzník = pohlavné dozrievanie, schopnosť rozmnožovať sa
sociálny medzník = voľba povolania
- Vývin motoriky:
- druhá premena postavy, ktorá prináša dočasnú vývinovú disharmóniu - nerovnomerný rast spôsobuje zlú pohybovú koordináciu
- v prvej polovici puberty sa zrýchli rast, ktorý je na jej konci prakticky ukončený
- u dievčat nastupujú druhotné pohlavné znaky
- u chlapcov sa prejavuje naberaním svalovej hmoty
- Kognitívny vývin:
- uvažovanie o mnohých rôznych možnostiach („mudrovanie“ o všetkom)
- systematičnosť, úvahy o budúcnosti
- hlbšie sebapoznanie
- Emočný a sociálny vývin:
- kvôli prudkým zmenám v organizme sú v tomto období dospievajúci značne zraniteľní
- obdobie hľadanie vlastnej identity, pozície v spoločnosti
- dospievajúci jedinec bojuje s neistotou a pochybnosťami o sebe samom
- impulzívnosť a nedostatok sebaovládania
- nechuť prejavovať city navonok
- egocentrizmus – hyperkritičnosť - sklon polemizovať - pocit výnimočnosti – vzťahovačnosť
Odporúčania:
veľký vplyv vrstovníckych skupín a vodcovských typov – zistiť, kto je vodca a toho si nakloniť na svoju stranu (urobiť z neho pomocníka)
vytváranie vzťahov k druhému pohlaviu – rešpektovať prvé lásky a zamedziť negatívnym prejavom
dobre vyvinutá pamäť – vytvárať činnosti (súťaže) zamerané na pamäť – hľadanie pokladov, indícií...
háklivosť na kritiku – nekritizovať verejne, ale zobrať si dieťa na „súkromný“ 3 pohovor, alebo ak potrebujeme niekoho „uzemniť“, tak práve naopak, kritizovať ho verejne
odmietanie príkazov – motivovať tak, aby všetka činnosť bola dobrovoľná
hra ustupuje – „pubertiaci“ sa nehrajú, je to pod ich úroveň - môžu súťažiť, alebo proste niečo robiť, ale nie hrať sa
sila vzoru – tínedžeri majú svoje idoly, ktorým sa chcú podobať - pozor na negatívne vzory - veľmi silný je osobný príklad
nekritický voči sebe, ale veľmi kritický voči dospelým – nastavenie zrkadla
snaha stať sa hrdinom – súvisí aj s prvými láskami – voliť rôznorodé činnosti, aby mohol vyniknúť každý
narušená koordinácia pohybu (nerovnomerný rast a vývoj) – volíme radšej vytrvalostné pohybové činnosti a nie činnosti náročné na obratnosť a koordináciu
Motorický vývin dospelých
Dospelosť je stav, kedy človek dosiahol určitej veľkosti a sily, ktorú potrebuje na vykonávanie určitých činností, aby sa mohol prispôsobiť životu.
Obdobie dospelosti môžeme rozdeliť na tri obdobia:
- mladšia dospelosť - je obdobie približne od 20 - 30 rokov veku
- stredná dospelosť - obdobie približne od 30 do 45 rokov veku
- staršia dospelosť - obdobie približne od 45 do 60 rokov veku
Z hľadiska opatrovateľskej činnosti alebo animácie nie je potrebné deliť kategóriu dospelých podľa obdobia veku. Podobne ako u detí, aj tu platia individuálne rozdiely: tridsaťročný človek môže mať nechuť k pohybovej aktivite a jeho telesná zdatnosť môže byť na oveľa nižšej úrovni ako napríklad u päťdesiatročného rekreačného športovca.
V súčasnosti vzniká v sociálnej sfére aj vo sfére voľného času veľká skupina potencionálnych klientov z radov dôchodcov. Dnešní dôchodcovia sú aktívni a spoločenskí i v prípade, ak vyžadujú opatrovateľskú starostlivosť. Radi sa zapájajú do rôznych aktivít, sú zbavení tlaku a stresu z pracovných povinností. Nie sú nútení venovať sa voľnočasovým aktivitám len z prestížnych dôvodov (zopakujte si Maslowovu pyramídu potrieb), ale svoj voľný čas si naplno užívajú.
Odporúčania:
pre dospelých pripravujeme čo najpestrejší program s menej náročnými pohybovými aktivitami
uprednostňujeme kolektívne činnosti pred individuálnymi
pri súťažiach stanovíme pevné a presné pravidlá (dospelí berú súťaže veľmi vážne)
pri súťažiach dbáme na bezpečnosť (najmä muži často preceňujú svoje sily a schopnosti)
pri poskytovaní služieb odporúčame mať pripravené tlačivá, na ktorých klient potvrdí svojim podpisom, že činnosť vykonáva na vlastnú zodpovednosť
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#charakteristika osobnosti dieťaťa #predškolský vek #osobnosť dieťaťa v predškolskom veku #opis dieťaťa #detský hrdina v literatúre #Vývin dieťaťa v predškolskom veku #rozdelenie veku cloveka a charakteristika #zamestnávanie detí predškolského veku #city,emocie predskolskeho veku #Detstvo #predškolsý vek #psychosomaticky vývin dietata #predškolský vek význam #detsvo #delenie hier #vyvin od dieťaťa po dospelosť #charakteristika puberty a ich zamestnavanie #vyvoj dieťaťa od3rokov #citya emocie deti predskolskeho veku #poruchy detského vývinuDiskusia: Predškolský vek (prvé detstvo) 3 – 6 rokov
Pridať nový komentárVygenerované za 0.014 s.