Faustiáda - Jonáš Záborský
Jonáš ZÁBORSKÝ - Faustiáda
Kriticky najútočnejšie Záborského literárne dielo. Sústredil v ňom,
ako sám uvádza, všetky surrovosti života v porevolučnom Uhorsku. Vyjadruje autorovu bezmocnosť pozmeniť beh vecí, situáciu, keď „z
najprudšieho boja duchovného“ prešiel v zúfalstve až k bezuzdnému smiechu. Záborského cieľom bolo všetko smiešne obracať vo výsmech.
Preto jeho panoramatický obraz verejného i súkromného života v čase Bachovej éry sprítomňuje dnešnému čitateľovi bezuzdnú frašku,
mätež schválností a vír tragikomického boja všetkých proti všetkým.
Dielo tohto zamerania a tohto typu nemá v slovenskej
literatúre obdobu a ojedinelé je aj v kontexte iných literatúr. Z kompozičného hľadiska ide o reťazec anekdotických príbehov, situácií
a obrazov, voľne zviazaných postavou legendárneho dr. Fausta, ktorý navštívil zlovestnú metropolu „hnijúcich národov“. Formálne ide
o karnevalovo-parodickú adaptáciu motívov a postupov z najznámejších eposov svetovej literatúry, počnúc Homérovou Iliadou a Odysseou,
cez Vergíliovu Aeneidu, Danteho Božskú komédiu, Goetheho Fausta a Kollárovu Slávy dcéru.
Dielko ako celok je skutočne
encyklopédia rôznych prejavov celkového úpadku spoločnosti, jej totálneho rozkladu, neprávostí feudálneho systému, sebectva, intrigánstva,
závisti, špiny a chaosu. Prítomné je tu i množstvo historických, politických, spoločenských, filozofických, mytologických a literárnych
faktov či narážok.
OBSAH
1 Obydlie a nečiny obra Puchora na Rváči. Černokňažník Faust doznáva
o ňom a pojíma myšlienku o jeho záhube. Básnik vzýva Umku a vyslovuje radosť nad pokresťančením pohanských bohov.
2 Faust vyberá
sa s Towiańským na šarkanovi do Kocúrkova; miesto toho však prichádza k bráne nebeskej, kde zazrie rôzne pamätné veci.
3 Opisujú sa
blaženosti nebeské i daktoré výjavy zo života blahoslavených v nebi.
4 Opisujú sa pamätnosti hradu božieho v nebi a tam daždné
porady.
5 Výjavy v očistci a pekle.
6 Koniec cesty Towiańskeho. Šťastie i nešťastie Faustovo v Carihrade a cesta do
Kocúrkova.
7 Faust pri morovej stráži. Jeho skúsenosti a zamilované príbehy na kocúrkovskom predmestí.
8 Príchod Faustov do
samého mesta Kocúrkova a do anglického parku mešťanostovho.
9 Uzavretie proti panslávom, uväznenie českého spisovateľa, objavenie
predsavzatia Faustovho, občerstvenie.
10 Zbankrotovaný kníhkupec, patentálny farár, návšteva berničného, súdneho, slúžnovského
úradu, dve paničky.
11 Zhromaždenie účastinárov novín v slovenskom kasíne a márne snahy národovcov slovenských pri nich.
12
Opísanie kocúrkovských panslávov.
13 Vyjednávanie s kalvínskym farárom, hádka o nájdenú klobásu, pamätnosti františkánskeho
kláštora, návšteva panslávov.
14 Lotrovstvo na luteránskej fare. Spoločníci Faustovi. Pasovanie tohto na rytiera, nocľah a odchod na
Rvačár.
15 Slávnostné modlitby na zdar pri Faustovom podniku. Scelistvované služby božie a rozličné udalosti pri tom.
16
Rozplaženie piadimužíkov, oslobodenie sa od psohlavcov, príchod do ohrád Puchorových na Rvačári, štúdie nad obrom a jeho premoženie.
17 Oslepenie a konečná skaza obra Puchora.
18 Zhony v Kocúrkove následkom zmenenej štátnej sústavy.
19 Veľká hostina, žarty,
rozprávky, telegramy, prípitky pri nej.
20 Výjavy pri osvetlení mesta, divadlo, odchod cudzozemcov.
Dva dni
v Chujave
Poviedka v dvoch kontrastujúcich častiach predstavuje bezútešnú prítomnosť a nádeje plnú budúcnosť spustnutej
obce. V činnosti a osudoch „panslavistického farára“ a jeho priateľov, usilujúcich sa o preobrodenie zaostalej dediny, zobrazuje rub
a líce obrodných snáh a ťažkostí reformátorov, ktorí sa podujali obrátiť stav vecí v ich pravý opak. Didakticky zameraná kompozícia
chce v intenciách klasicistického racionalizmu ukázať strastiplnú cestu odhodlaných horlivcov, ktorí chcú pomôcť vymaniť ľud
z dedičstva feudálnej poroby.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta