SOŠ letecko technická zaverečná práca k maturite

Ostatné » Nezaradené

Autor: albik
Typ práce: Maturita
Dátum: 11.06.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 682 slov
Počet zobrazení: 4 650
Tlačení: 469
Uložení: 440
TÉMA: Výroba a osadenie palubnej dosky Dynamicu WT-9
 
Obsah
 Úvod  4-5   
1.   Výroba palubnej dosky  6-7
2.  Osadenie palubnej dosky prístrojmi 8-9  
3.  Osadenie palubnej dosky do lietadla 10
4.  Princíp prevodu statického a dynamického tlaku na elektrický signál (systém ADAHRS)  11
5.  Bezpečnosť pri práci  12
6.  Ekológia 13
7.  Záver  14
8.  Použitá literatúra  14
Prílohy  
 
1.  Úvod
Ako odbornú časť mojej maturitnej skúšky som si vybral výrobu a osadenie palubnej dosky prístrojmi spolu s opisom  systému ADAHRS z ktorého je získavaná vačšia časť signálov pre určenie rýchlosti ,výšky , kurzu ,vonkajšej teploty vzduchu , nebezpečného uhla nábehu a vertikálnej rýchlosti .
  Dvojmiestne ultraľahké lietadlo WT-9 Dynamic je vyrábané slovenské firmou Aerospool sro na letisku v Prievidzi. Vďaka svojmu konštrukčnému riešeniu a použitím najmodernejších materiálov patrí medzi najľahšie UL lietadlá súčasnej výroby. Má za sebou  kompletné  aero – elastické  testy  do  rýchlosti 300 km /h. Jeho elegantný  a dokonale  aerodynamický  tvar  zaručuje vysokú cestovnú rýchlosť 200-250km /h a dolet až 1600 km. Rám  krytu  kabíny  je vyrobený  z uhlíkového  kompozitu .  Vnútornou šírkou kabíny - 115cm  - patrí Dynamic k najpriestrannejším  vo svojej kategórii. Na mieru vyrobené organické sklo, ktoré tvoria kabínu lietadla, je zárukou výborného výhľadu do všetkých strán, čo  je nielen príjemné, ale aj to prispieva k zlepšeniu celkovej  bezpečnosti   prevádzky  . Tónovanie plexiskla  je možné objednať buď číre, modré alebo hnedé . Kabína môže byť na želanie vykurovaná. Sedadlá môžu byť buď čalúnená textílií alebo eko-kožou, farba podľa vlastného výberu. Za sedadlami sa nachádza objemný batožinový priestor.   Na palubných doskách bývajú po väčšine prístroje a ukazovatele kruhového tvaru . Obrazovkové displeje sú štvorcového alebo obdĺžnikového tvaru . Počet meraných a zobrazovaných veličín závisí na type lietadla a účelu pre ktorý je určený . V strede zorného pola pilota sú na palubnej doske letové a pilotážno-navigačné prístroje , smerom k okrajom palubnej dosky sú ukazovatele ktorých údaje sú kontrolné a nemusia byť počas letu plynulo sledované . Takže sa umiestňujú podľa dôležitosti . Základnými prístrojmi Dynamicu wt-9 sú rýchlomer , výškomer , kompas , otáčkomer , ukazovateľ tlaku oleja , teploty oleja , teploty hláv  valcov .
 
Pre zákazníka je pripravený veľký výber doplnkovej avioniky (GPS, odpovedač SSR, Dynon D100,D120, D180, autopilot, TCAS ...), a  tak palubná  doska Dynamica   môže s   prehľadom konkurovať akémukoľvek väčšiemu lietadlu.
 Lietadlo  môže byť vybavené  záchranným  padákovým  raketovým   systémom  . Tento systém je  skonštruovaný  tak , aby bol  schopný zachrániť  lietadlo s  posádkou  od 90 m výšky letu do rýchlosti 300 km / h

2.  Výroba palubnej dosky
  Výrobu palubnej dosky som absolvoval spolu s mojim majstrom na odbornom výcviku v Prievidzi . Všetky palubné dosky vyrábané v tejto organizácií majú identické rozmery . Vďaka tejto skutočnosti nie je potrebné väčšie množstvo foriem na výrobu . Keďže látky ktoré sa používajú pri výrobe sú pre ľudský organizmus nebezpečné , tak som dostal rukavice ktoré zamedzili prístup látky k pokožke . Formu určenú pre palubnú dosku som na začiatok natrel separátorom typu brewax pomocou maliarskeho štetca . Tento separátor som nechal uschnúť po dobu pár minút . Po uschnutí som ho vyleštil jemným brúsnym papierom so zrnitosťou 220 . Po vysušení a vyleštení som do formy nastriekal plničový tmel . Tento tmel má šedú farbu a slúži tiež ako základová farba pre palubnú dosku . Nasledovne som začal nanášať jednotlivé typy sklolaminátových tkanín spolu so zarobenou živicou . Ako prvú tkaninu som použil sklo laminátovú tkaninu typu 921 110 . Na túto tkaninu som naniesol pomocou maliarskeho valčeka živicu do miest kde som sa valčekom nedostal som použil klasický štetec . Nasledovne som priložil ďalšiu tkaninu typu  922 140 . Na tieto dve vrstvy som naniesol ďalšie dve vrstvy sklo laminátovej tkaniny typov 922 125 a 922 140 spolu so živicou . Ako poslednú tkaninu som naniesol tkaninu typu CF 200  je to karbón fiberova záverečná tkanina . Nespĺňa žiadnu dôležitú úlohu , ide to skôr o estetiku palubnej dosky .
Výroba takejto palubnej dosky trvá približne 3 hod . Po vytvrdnutí palubnej dosky som palubnú dosku vytiahol z formy . Nasledovne po vytiahnutí palubnej dosky som poodrezával žiletkovým nožíkom zvyšnú prečnievajúcu tkaninu , a upravil som niektoré nerovnosti brúsnym papierom so zrnitosťou 80 . Podľa požiadaviek zákazníka ohľadom palubných prístrojov som s pomocou môjho majstra na odbornom výcviku navrhol rozloženie jednotlivých prístrojov na palubnej doske na počítači v programe Autocad vo formáte A4. Po dokončení návrhu sme tento návrh odoslali danému zákazníkovi a čakali sme na jeho schválenie . Keď zákazník súhlasí s daným návrhom začne sa s výrobou jednotlivých otvorov do palubnej dosky . Ak však zákazník nesúhlasí musí sa návrh znova zopakovať , tak aby bol zákazník spokojný . Zákazník súhlasil s mojim návrhom , a tak som začal s výrobou jednotlivých otvorov pre prístroje pod dohľadom majstra . Jednotlivé otvory pre prístroje som vytvoril pomocou : vibračnej brúsky , aku vŕtačky s rôznymi veľkosťami vrtákov , pilníkov a brúsneho papiera . Po dokončení zadanej práce som palubnú dosku jemne prebrúsil a odmastnil . Ďalší krok bol olepiť palubnú dosku zo zadnej strany papierovou paskou , kvôli tomu aby sa pri striekaní farbou nezašpinila tkanina CF 200  . Striekanie sa uskutočnilo v lakovni . Ako základná farba sa naniesla farba typu Nextel čierna , na túto farbu sa naniesla vrchná farba tiež typu Nextel , ktorá je perleťová . Farba vrchnej perleťovej farby závisí od zákazníka .
 
3.  Osadenie palubnej dosky prístrojmi
Na avionickej dielni som začal osádzať palubnú dosku uchytenú v stojane pre ňu určenú leteckými prístrojmi. Podľa výkresu vytvoreného v AutoCade som  začal s osádzaním prístrojovej dosky a to najskôr záklané prístroje : výškomer , rýchlomer , váriometer , zariadenie pre zatvaranie a otváranie podvozku , constand speed , zákrutomer , palivomery pre každú nádrž zvlášť , tlaky oleja a paliva a tiež ich teplota . Po osadení základných prístrojov následovalo zapojenie obrazovkových prístrojov Dynon Avionics . Presné umiestnenie prístrojov pre danú palubnú dosku  je zobrazené v obr.3 v prílohách .
  Montáž prístrojov :
Všetky prístroje mi zaobstaral majster a to v sklade danej organizácie .
Zákrutomer som  vybalil s obalu , skontroloval som či nie je poškodený   a následobvne som ho vložil zo  zadnej strany palubnej dosky  a priskrutkoval som ho dvoma skrutkami M 6 s pomocou krížového skrutkovača .
  Palivomery som musel taktiež vybaliť z obalov . Umiestnil som ich vedľa seba taktiež podľa návrhu v AutoCade . Tieto palivomery som na palubnú dosku montoval tak že som najskor odskrutkoval s palivomera objimku . Prístroj som do otvotu následovne vložil z prednej strany a priskrutkoval som danú obimku spať  na prístroj . Objimku som naskrutkoval až na doraz .
  Ostatné prístroje som namontoval tak že som ich umiestnil do daných otvorov pre ne určených zo zadnej strany palubnej dosky a následovne som ich priskrutkoval štyrmi skrutkami M 6 .
  Montáž obrazovkových prístrojov :
  Po rozbalení obrazovkových displejov som si nachystal osem skrutiek typu M 5 a krížový skrutkovač . po prichystaní daných vecí som začal s montážou . Montáž musela prebehnúť zodpovedne pretože tieto prístroje sú veľmi drahé a ich poškodenie by stálo veľa peňazí . Prístroje som si priložil zo zadnej strany palubnej dosky . Skontroloval som presnosť otvorou pre ne určených . Všetko sedelo ako malo a tak som ich na palubnú dosku priskrutkoval . Každá obrazovka je prichytená štyrmi slrutkami daného rozmeru . Túto prácu skontroloval moj majster na odbornom výcviku a bol spokojný . Po dokončení osadenia palubných prístrojov následovalo zapájanie elektro inštalácie ale tú už musel vykonať kvalifikovaný pracovník danej organizácie . Popri zapájaní elektro inštalácie popripájal tiež vypínače , signalizačné žiarovky , ističe , obrazovku navigácie , rádio a odpovedač .
 
4.  Osadenie palubnej dosky do lietadla
  V organizácií sú dve haly . Jedna slúži avionikom pre zhotovovanie palubných dosiek a druhá slúži mechanikom na montovanie rôznych častí na lietadlo .
  Pri montáži elektronických časti na palubnú dosku je palubná doska uchytená v stojane pre ňu zodpovedajúcom . Po dokončení osadzovania palubnej dosky prístrojmi na avionickej dielni sme  palubnú dosku odskrutkovali z daného stojanu a zniesli sme ju na montážnu dielňu kde sme ju namontovali do Dynamicu Wt-9 . Palubná doska je v UL lietadle uchytená troma skrutkami typu M 8 spolu s podložkami a maticou a dvoma silenblokmi na krajoch palubnej dosky . Po prichytení palubnej dosky skrutkami sme spolu s mojim majstrom  na odbornom výcviku zapojili vodiče prichádzajúce z aerometrického systému ADAHRS do obrazovkových displejov . Tiež sme zapojili koaxiálny vodič s transponderovej antény do transpondéru , taktiež strobo svetlá a palivomery . Ďalšie vodiče ktoré boli s jednotlivých prístrojov vyvedené cez prednú prepážku smerom k motoru sme s majstrom pozapájali podľa dokumentácie boli to napr. (pristávacie svetlá , snímače rôznych teplôt od motora , napájanie a ďalšie) . Po dokončení zapájania sme s majstrom vykonali záverečnú kontrolu činnosti prístrojov a systémov v lietadle . Po našom dokončení zapojenia a skontrolovania elektro inštalácie našu prácu skontroloval iný technik a podpísal papier o vykonaných činnostiach .
 
5.  Systém ADAHRS
(Air Data/Attitude/Heading reference system )
Je to systém ktorý plní funkciu :  -  umelého horizontu
- kompasu
- meranie výšky letu a rýchlosti letu
- snímača vonkajšej teploty
- merača nebezpečného uhla nábehu
- merača vertikálnej rýchlosti
Daný systém je napájaný z obrazovkových displejov SKY WIEW ktoré sú umiestnené na palubnej doske , zväčša sa tam nachádzajú dva a sú upevnené šiestimi skrutkami po krajoch . Napájaný je napätím  12 V dvoj žilovým vodičom plus a mínus . Vstupný dynamický tlak a tiež tlak pre kritický uhol nábehu je privádzaný z pitotovej trubice ktorá je zväčša u Dynamicov umiestnená pod pravým krídlom . Vstupy pre statický tlak sú umiestnené 15 cm za pilotnou kabínov vo výške dorazu kabíny . Snímač pre meranie vonkajšej teploty vzduchu je umiestnený na pravej nohe podvozku lietadla .
Keďže systém ADAHRS plní tiež úlohu kompasu je nutné aby bol umiestnený v magneticky neutrálnom mieste , ďaleko od silnoprúdových vodičov a leteckých komponentov ktoré obsahujú železité materiály . U Dynamika Wt-9 sa systém ADAHRS umiestňuje do zadnej časti lietadla za odkladací priestor do trupu lietadla a to v horizontálnej polohe . V systéme sa nachádzajú prevodníky ktoré prevedú vstupný signál tlakov na elektrický a následovne sú privádzané do obrazoviek SKY WIEW  , 9 pinovým vodičom pre informovanie pilota o daných podmienkach letu . Schéma systému je umiestnená v prílohách .

5. Bezpečnosť pri práci
V deň nástupu na prax na danom letisku som bol poučený o BOZP na pracovisku . Poučenie o BOZP trvalo asi 3 hod . Po dokončení poučenia o BOZP som podpísal papiere o absolvovaní . Bol som oboznámený  čo na danom pracovisku smiem vykonávať sám a čo pod dohladom majstra  . Bol som tiež poučený aby som sa na pracovisku správal zodpovedne počúval mne prideleného majstra aby nedošlo k zbytočnému úrazu , poškodeniu lietadla . Toto poučenie zabezpečila daná organizácia v ktorej som absolvoval prax .
 
6. Ekológia
Keďže sa pri tejto práci vyprodukuje mnoho odpadu ktorý by mohol spôsobiť ekologické problémy je nutné aby organizácia zabezpečila bezpečné odstránenie týchto odpadov . Práve pre tieto ekologické dopady organizácia zaviedla triedenie týchto odpadov . Na pracovisku sú k dispozícií rozličné zberné nádoby pre jednotlivé druhy odpadu . Po naplnení týchto zberných nádob organizácia zabezpečí bezpečné odstránenie týchto odpadov . Organizácia má  zmluvu s určitou firmou ktorá sa venuje tomuto bezpečnému odstráneniu prírode neprospešných látok .
 
7.Záver
Mojou maturitnou prácou bola výroba a osadenie palubnej dosky . Danú prácu som vykonával podľa pokynov mojho majstra na odbornom výcviku a tiež pomocou dokumentácie k nej prislúchajúcej . Táto práca ma bavila , neboli s ňou žiadne komplikácie , prebehla bez najmenších problémov najma kvoli tomu že som k danej práci pristupoval so zodpovednosťou . Výsledkom mojej práce bolo zhotovenie  palubnej dosky ktorú sme umiestnili do llietadla Dynamic Wt-9 . 

8. Zoznam použitej literatúry
Webová stránka : http://dynonavionics.com/downloads/Install_Guides/SkyView_System_Installation_Guide-Rev_K_Software_v3.3.pdf
Technická dokumentácia poskytnutá majstrom
Fotografie poskytnuté organizáciou 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Ostatné » Nezaradené

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu