Psychologická analýza neprospievania žiakov, školská úspešnosť
Psychologická analýza neprospievania žiakov, školská úspešnosť
Neúspešný žiak – subjektívne
prežívanie vlastného výkonu na hodinách
Neprospievajúci žiak - Hvozdík (1970) charakterizoval neprospievajúceho
žiaka ako "žiaka, ktorý nevyhovel požiadavkám školy a aspoň z jedného učebného predmetu bol ohodnotený nedostatočnou známkou".
Školský neprospech je podmienený mnohými faktormi. Vrzal (1989) charakterizuje školský neprospech ako "dôsledok akútneho či chronického
zlyhania psychických funkcií v učebnej a skúšobnej situácii" na podklade týchto činiteľov :
1. Stav rozumových schopností
(úroveň intelektu, vzdelávateľnosť žiaka)
2. Faktor emočného bloku (indispozícia z efektívnych príčin, tréma).
3. Faktor
úrovne celkového zdravotného stavu (zrýchlený telesný rast, oslabenie po vážnej a dlhotrvajúcej nemoci, u chronicky nemocných a telesne
postihnutých).
4. Faktor úrovne vôľových funkcií (autoregulácia, motivácia)
5. Faktor úrovne sociálnych podmienok a vplyvov
prostredia.
- typy neprospievajúcich žiakov:
Typicky neprospievajúci žiak : sú to deti so zvýšenou
pohotovosťou k školskému zlyhaniu, deti s pomalším pracovným tempom, slabšou rozumovou
výkonnosťou, sa zlým vzťahom k školskej
práci, ťažkopádni, pomaly si zapamätávajú, rýchlejšie zabúdajú, znížené logické myslenie, znížená schopnosť rozumových operácií,
povrchnosť.
Netypicky neprospievajúci žiak : je taký, ktorý podľa teoretických predpokladov by nemal prepadávať, alebo taký,
ktorého neprospech má epizodický charakter (napr. úmrtie rodiča, prudké pubertálne zmeny), resp. sa jedná o žiaka, ktorý na to nemá
a prospieva (finančná podpora škole zo strany rodiča)
1. Príčiny neprospievania podmienené žiakovou
osobnosťou
a.) telesné defekty, anomálie a disproporcie – mozgové poškodenia, poruchy
žliaz s vnútornou sekréciou, časté telesné choroby
b.) poruchy duševného vývinu – oligofrénia (rozumová
zaostalosť), neurózy
c.) nedostatok v intelektuálnej oblasti – nedostatky myslenia, pamäti, pozornosti a záujmov
d.) nedostatočný rozvoj záujmov – svedčí o žiakovej intelektuálnej pasivite, neprospech žiaka môžu zapríčiniť aj
záujmy v mimoškolskej oblasti
e.) nesprávne postoje k učeniu a škole – ak rodičia a U žiaka „vysoko
naladia“, Ž má veľké očakávania, ale výsledky sa v takej miere nedostavia, prichádza sklamanie a úpadok záujmu
f.)
záporné osobnostné vlastnosti – záporne vplýva aj pomalé osobné tempo, frustráciou sa označuje blokovanie prežívaných potrieb
a cieľov
g.) citový život žiaka –citová deprivácia, zvýšená emocionalita a strach z neúspechu, až chorobný
strach
h.) narušené sociálne vzťahy – platí to o vzťahu k U, k spolužiakom, ku škole
i.) vekové
osobitosti – čím starší sú žiaci, tým má toto zlyhanie zložitejší charakter
j.) vplyv pohlavia –
u žiakov sú väčšie predpoklady neprospievania ako u žiačok, školské neúspechy prežívajú chlapci vzdorovitejšie, dievčatá citovo
2. Príčiny neprospievania podmienené učiteľovou osobnosťou
a.) záporný vzťah učiteľa
k žiakovi – keď sa Ž právom al. neprávom domnieva, že ho U nemá rád, prestáva sa mu venovať, nevenuje mu pozornosť, prospech
sa mu zhoršuje, silnejšie u dievčat, poruchy môžu zapríčiniť aj nedostatky a chyby v U práci, napr. pri vysvetľ. učiva
b.) pedagogicky netaktné správanie U – žiakov znechucuje, keď U podceňuje ich schopnosti a nespravodlivo hodnotí,
nepovzbudí ho
3. Príčiny neprospievania podmienené rodinou žiaka
a.) bytová situácia
rodiny – či má al. nemá Ž vlastnú izbu al. aspoň vlastný kút na učenie
b.) nízka kultúrna úroveň –
napr. záporný postoj rodičov k jeho štúdiu
c.) narušená štruktúra rodiny – ak chýba otec, matka al. obaja, Ž
nemá vypestované vlastnosti, od U očakáva nahradenie rodiča
d.) postavenie Ž v rodine – väčší počet
súrodencov
e.) chybné formy rodinnej výchovy – výchova autoritatívna, ctižiadostivá, úzkostlivá, zanedbaná,
rozmaznávajúca...
f.) spolupráca rodiny a školy – U by mal poznať rodinné prostredie Ž a jeho situáciu
v ňom
4. Príčiny neprospievania podmienené školou
a.) materiálne prostredie
školy – útulnosť školy a triedy, osvetlenie, stavba školských lavíc
b.) preplnenosť tried
c.) skladba triedy
Opatrenia na odstránenie príčin neprospievania:
základnou
zásadou je čo možno najpresnejšie a najobjektívnejšie zistenie príčin :
- nevidieť neprospievanie žiaka izolovane, ale ako
vyústenie krízy celej osobnosti žiaka
- nestrácať zdravý pedagogický optimizmus
- neusilovať sa o prospech za každú cenu
- pristupovať k žiakovi s cieľom rozvíjať osobnosť všetkých podľa individuálnych možností
pôsobiť na žiaka predovšetkým
kladnými pedagog. prostriedkami, kladnou stimuláciou
Zones.sk – Zóny pre každého študenta