Vzdelávanie potrebuje viac praxe

Piatok, 18.02.2022 08:00 redakcia
Správy pre študentov

Vzdelávanie potrebuje viac praxe, zhodli sa tom žiaci, ktorí sa zapojili do súťaže Innovation Camp, ktorú zrealizovala vzdelávacia nezisková organizácia Junior Achievement Slovensko. Takmer 100 stredoškolákov sa zamyslelo ako by sa malo vzdelávanie zmeniť tak, aby bolo kvalitnejšie a lepšie pripravilo mladých ľudí pre trh práce. JA Slovensko je súčasťou celosvetovej siete JA Worldwide, ktorá je nominovaná na Nobelovu cenu mieru za rok 2022 za rozvoj mladých ľudí.

Na celodennej súťaži Innovation Camp, ktorú zorganizovala vzdelávacia organizácia Junior Achievement Slovensko, mali stredoškoláci navrhnúť konkrétne riešenia zmien v obsahu a súčasnej forme vzdelávania. Vychádzať pritom mali z vlastných skúseností. Ich úlohou bolo navrhnúť aj to, aké vedomosti a zručnosti by chceli na škole získať a rozvíjať, ako by vedeli oni sami prispieť k lepšiemu vzdelávaniu a čo by im pomohlo uplatniť sa v praxi. Súťažné tímy hodnotili odborníci z praxe v zložení Katarína Kalašová – generálna riaditeľka, sekcia predprimárneho vzdelávania a základného vzdelávania, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Iveta Barková – riaditeľka, Súkromná základná škola Senec, víťazka ocenenia Učiteľ Slovenska 2020, Milan Polešenský - regionálny koordinátor pre Bratislavský kraj, IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Miroslav Dravecký – produktový manažér Edujobs.sk, Profesia, spol. s r.o.

Z dotazníkového prieskumu „Čo si myslia mladí?“, ktorý v období marec – december 2021 realizovalo Centrum pre výskum etnicity a kultúry pre organizáciu IUVENTA, a ktorý bol zameraný na rôzne aspekty života mladých ľudí v súčasnej spoločnosti, vyplývajú zaujímavé zistenia o zapájaní žiakov v škole do rôznych rozhodnutí. Prieskum priamo uvádza: „Mladí ľudia často hovoria, že ak bývajú zapájaní do rozhodovania na úrovni školy, často ide len o veci, ktoré v skutočnosti nie sú dôležité a na beh školy nemajú prakticky žiaden vplyv. Učitelia či vedenie školy im vymedzuje len priestor, ktorý ich takpovediac „nebolí“ (napríklad mimo vyučovacie aktivity, výlety, výzdoba tried a podobne). Avšak do toho, čo sa žiaci budú učiť, je aspoň niekedy zapájaná necelá tretina študentov, pričom 45% do týchto rozhodnutí nie je zapájaných nikdy.

Tento prieskum sa zameral aj na otázku hodnotenia vzdelávacieho systému mladými ľuďmi. Z prieskumu vyplynulo, že 10 % mladých ľudí vníma náš vzdelávací systém ako veľmi kvalitný aj v porovnaní s krajinami Západnej Európy; 26 % sa vyjadrilo, že je nekvalitný a bolo by ho potrebné od základov zmeniť; 60 % sa domnieva, že je celkom kvalitný, ale má viaceré rezervy, ktoré by bolo potrebné riešiť; zvyšné 4 % sa vyjadrili, že nevedia na otázku odpovedať.

„Súťaž ukázala, že máme na Slovensku veľa mladých ľudí, ktorí premýšľajú nad tým, ako zlepšiť vzdelávanie na školách. Žiaci chcú menej memorovať, viac sa vzdelávať v tímoch, učiť sa o finančnej gramotnosti, prakticky sa pripravovať na život či na pracovný trh. Keby sa aspoň niečo z nápadov víťazných tímov pretavilo do praxe, slovenské školstvo by sa posunulo vpred.” vyjadril sa člen odbornej poroty Miroslav Dravecký z pracovného portálu Profesia.

Ako najlepší vyhodnotila porota nápad, ktorý vytvorili žiačky zo SPŠ stavebná a geodetická, Lermontova 1 v Košiciach. Vzdelávanie by chceli obohatiť o inovácie, budovať vzájomný rešpekt, vzájomnú a otvorenú komunikáciu, zvyšovať prax v odbore, podporovať kreativitu, ponúkať bezplatné kurzy a spoznávanie rôznych kultúr.

Na druhom mieste sa umiestil tím z Gymnázia na Trebišovskej ulici 12 v Košiciach a ich riešenie, v ktorom sa opierali aj o výsledky prieskumov. Zamerali sa predovšetkým na schopnosti, ktoré považujú v dospelosti za nevyhnutné a vplývajú na akékoľvek zamestnanie – kritické myslenie, komunikačné schopnosti a spoluprácu.

Tretie miesto za svoj nápad, aby školy mali triedy s menším počtom žiakov, používali interaktívne didaktické pomôcky a boli prepojené príbuzné predmety pre lepšie pochopenie a osvojenie si vedomostí, získali žiaci z Gymnázia A. Bernoláka, Lichnerova 69, Senec.

Štvrtú priečku obsadil tím z Gymnázia Vojtecha Mihálika, Kostolná 119 v Seredi ktorý sa zameral hlavne na štýly učenia, zatraktívnenie učiteľského povolania, podporu mimoškolských aktivít a praktickú prípravu na budúce povolanie.

Na piatom mieste ocenila porota nápad, ktorý mení spôsob hodnotenia žiakov, zavádza tzv. diplom zručností a sústreďuje sa na moderné technológie vo vzdelávaní, ale aj lepšiu spoluprácu s učiteľom. Jeho autormi sú žiaci z Obchodnej akadémie na Nevädzovej 3 v Bratislave.

„Innovation Camp nám priniesol možnosť odprezentovať naše nápady, postaviť sa k problému čelom a začať ho riešiť v krátkom čase. Mohli sme vyjadriť náš názor dostať spätnú väzbu od odbornej poroty, ale tiež počuť iné zaujímavé a inovatívne nápady.“ uviedli účastníci súťaže.

Podujatie bolo podporené z dotačnej schémy Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Programy pre mládež na roky 2014 – 2021, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.015 s.