Rozmnožovanie buniek
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 803
Uložení: 123
3.téma Rozmnožovanie buniek
R.Wirchov-nemecký patológ „Omnis cellula e cellula“
-mozgové bunky sa nedelia, pečenové raz za rok
-vznikom novej bunky sa začína séria procesov označovaných ako bunkový cyklus
1.fáza-bunkové delenie (amitóza, mitóza, meióza)
2.fáza- interfáza- fáza rastu
Mitóza
-mitózou sa rozmnožujú telové (somatické bunky), mitotický aparát zabezpečuje rovnomerné rozdelenie genetického materiálu medzi dcérskymi bunkami
1.časť: karyokynéza
profáza: dve centrioly sa od seba oddelia a pohybujú sa k opačným pólom bunky
-jadrová membrána sa rozpadáva
metafáza: chromozómy sú zoskupené v tzv. ekvatoriálnej rovine, z centriol a mikrovláken vzniká deliace vretienko
anafáza: chromozómy sú pozdĺžne rozdelené, skracovaním vláken mitotického aparátu sa chromozómy približujú k pólom
telofáza: deliace vretienko zaniká, chromozómy dostanú vláknitú štruktúru, okolo chromozómu vzniká karyoléma- karyokinéza ukončená
Meióza
-pomocou nej vznikajú pohlavné bunky-gaméty
PRINCÍP: z diploidnej materskej bunky vznikajú 4 dcérske bunky
-replikácia DNA prebehne len raz na začiatku, cytokynéza 2x
1.časť meiózy:
Heterotypické delenie- dochádza k redukcií chromozómov na polovicu
Profáza 1 má 5 štádií:
Leptoténe štádium: chromozómy sú po replikácií a stále majú vzhľad jedného vlákna
Zygoténne štádium: vznikajú páry homologických chromozómov tzv. bivalenty
-homologické chromozómy-ležia pri sebe,majú podobnú morfológiu a genetickú informáciu
Pachyténne štádium: vlákna susediacich homologických chromozómov sa skracujú, hrubnú, prekrižujú sa= crossing over
body kríženia: chiazma- nastáva výmena úsekov DNA- rekombinácia
Diploténne štádium-byvalenty sa oddeľujú, na chiazmach zostávajú spojené
Diakynéza- zanikajú chiazmy, chromozómy sa špiralizujú
Interfáza
-vyznačuje sa intenzívnym metabolizmom
-možno ju rozdeliť do 3 častí:
G1- fáza (postmitotická fáza)- začína vznikom bunky
-prebiehajú tu anabolické procesy (syntéza RNA,bielkovín)
-G1- fáza je kontrolný uzol bunkového cyklu
S- fáza (syntetická fáza)- prebieha replikácia DNA – výsledok- zdvojnásobenie gen. materiálu v bunke, bunka je tetraploidná
-chromozóm pozostáva z 2 identických chromatídov
G2– fáza (predmitotická fáza)- bunka sa pripravuje na delenie a pokračuje delenie ostatných organel napr: plastidov, Golgiho aparátu, EPR
-prebieha pred mitózou
Diferenciácia buniek
-každý org. vzniká z oplodneného vajíčka- zygoty
-bunky zygoty sú totipotentné- majú schopnosť sa diferencovať na akúkoľvek špecializovanú bunku
diferenciácia: proces počas, kt sa prispôsobujú svojou stavbou na vykonávanie určitej špecifickej funkcie
napr: nervové bunky- svalové bunky= unipotentné= nediferencované
Kultivácia in vitro: pestovanie buniek(pletív, tkanív) mimo organizmu na živých pôdach
umožňuje nasledovné štúdie:
- štúdium bunkového cyklu
- štúdium genetických vlastností buniek
amniocentéza- odber plodovej vody
cieľové skupiny:
- ženy staršie ako 34 r
- tehotné ženy zo zlými výsledkami
- zisťuje sa: genetické poruchy plodu(Downov syndróm) mentálna retardácia, choroby súvisiace z metabolizmom a pohlavie
Tansport látok medzi bunkou a prostredím
1) aktívny transport- vyžaduje energiu
a,endocytóza: príjem látok bunkou
fagocytóza- je to príjem pevných látok bunkou
-bunka vytvára panôžky, obklopí ju a uzavrie, pomocou enzýmov časticu rozloží
pinocytóza- príjem kvapalných látok (vo forme roztoku)
-vchlýpením časti cytoplazmatickej membrány vzniká vačok, kt sa v CP rozpadne a jeho obsah sa rozptýli
b.exocytóza- výdaj látok bunkou
2) pasívny transport- nevyžaduje energiu
- a) difúzia- pohyb molekúl po koncentračnom spáde: z miesta s vyššou koncentráciou na miesto s nižšou, cieľom je vyrovnávanie koncentrácii
- b) osmóza- vždy transport vody cez semipermeabilnú membránu
- smer transportu: z miesta z nižšou koncentráciou do prostredia s vyššou koncentráciou
- cieľom je vyrovnávanie koncentrácii
Osmóza v rôznom prostredí:
Izotonické prostredie má rovnakú osmotickú hodnotu ako bunka, preto tu nedochádza k prúdeniu vody v akomkoľvek smere.
Hypertonické prostredie má vyššiu koncentráciu osmotickych aktívnych častíc a bunka v takomto prostredí stráca vodu, zmenšuje svoj objem.
Hypotonické prostredie má nižšiu koncentráciu osmoticky aktívnych častíc ako bunka.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Biológia živočíchov a človeka – rozmnožovanie živočíchov | Učebné poznámky | 593 slov | |
Rozmnožovanie živočíchov | Ostatné | 710 slov | |
Rozmnožovanie rastlín | Ostatné | 344 slov | |
Rozmnožovanie rastlín | Učebné poznámky | 148 slov | |
Rozmnožovanie rastlín – prezentácia | Ostatné | 7 slov | |
Rozmnožovanie a vývin živočíchov | Referát | 234 slov | |
47. Rozmnožovanie živočíchov | Maturita | 144 slov | |
39. Rozmnožovanie rastlín | Maturita | 451 slov | |
Rozmnožovanie - sexuálna výchova | Ťahák | 16 slov | |
Rozmnožovanie bunky | Maturita | 792 slov | |
Rozmnožovanie rastlín a živočíchov | Referát | 276 slov | |
Význam rozmnožovania | Referát | 1 402 slov | |
Rozmnožovanie a sexualita | Referát | 3 308 slov | |
Rozmnožovanie a vývin živočíchov | Ostatné | 258 slov | |
Rozmnožovanie (reprodukcia) živočíchov | Referát | 914 slov |